מה אמר הכלכלן הראשי ללפיד?

רוצים להיטיב עם קוני הדירות, אז למה לתת צ'ופר לקבלנים?

איני יודעת מה התחולל בין יאיר לפיד, שר האוצר, לבין מיכאל שראל, הכלכלן הראשי שלו, אשר הוביל להתפטרותו של האחרון אתמול. מה אמר השר, שאין לי ספק בכנות כוונתו להוריד את מחירי הדירות, ומה יעץ לו בתגובה הכלכלן, שבוודאי גם הוא חפץ בפתרון מצוקת הדיור.

אבל, יש לי הצעה לתחליף בר-ביצוע, שישיג את מטרת שניהם: סלילת דרך סבירה לרכישת דירה במחיר סביר, לציבור רחב ככל שניתן החי במדינת ישראל, בלי אפליה, ובלי חשש לשחיקת ההטבה במנגנון הפוליטי.

מצרך ונצרך

כלל כלכלי-סוציאלי ממעלה ראשונה הוא שעדיף לתת סבסוד לנצרך (במקרה זה - מי שאינם בעלי דירה), ולא למצרך (במקרה זה - דירות חדשות של קבלנים).

כשנותנים הנחה, היא לעולם תתחלק בין שני הצדדים. אם לפיד רוצה להיטיב עם קוני דירה ראשונה, למה לתת גם צ'ופר לקבלנים? בשיטה שלו גם הם מקבלים מהמדינה סובסידיה.

אני מציעה, במקום לתת פטור ממע"מ, אשר מסבסד דירה מסוימת (חדשה) מיצרן מסוים (קבלן), לתת נקודות זיכוי ממס לרוכשי כל דירה ראשונה, מכל גורם (גם מיד שנייה, גם קבוצות רכישה), למשך עשר שנים.

נקודת זיכוי בשווי 1,500 שקלים בחודש, תניב הנחה בסדר גודל של 180,000 שקלים בעשור, שזה קרוב לסכום אליו מכוון לפיד בהצעתו הנוכחית, המציעה הנחה לדירות שמחירן נע סביב מיליון שקלים או קצת יותר.

בדרך של נקודות זיכוי, ישיג לפיד את שאיפתו לסבסד את מי שתורמים למשק, כלומר מי שעובדים לפרנסתם תמורת שכר, דבר שככל הנראה ניסה להשיג דרך הקריטריונים שהציב לקבלת ההטבה שלו.

קואליציה חדשה, קריטריונים חדשים

ובואו באמת נדבר על הקריטריונים הללו, כי גם בהם טמונה מכשלה מסוכנת.

"שירות צבאי ויציאה לעבודה", נשמעים מצוין, אלא שספק אם יעמדו בלחצים פוליטיים שיגיעו בעתיד. מחר יכולה הממשלה להתחלף ואיתה גם הרכב הקואליציה. בקואליציה אחרת יכולים לשבת ח"כים שיחליטו לתקן תקנה ולפיה את הטבת המע"מ יקבלו משפחות בנות חמישה ילדים לפחות, עם הכנסת מינימום.

ומה אז? אז נחזור למה שהיה כאן בעשרים השנים שחלפו. פקידי האוצר יחזירו עטרה ליושנה, כלומר יחזרו לתת הטבות לחרדים.

ועוד משהו: מדינת ישראל שומרת בקנאות על מע"מ אחיד, לכל המוצרים, הפטור הזה עלול לכרסם בכלל ברזל זה ולהיות תקדים למניפולציות ופטורים למוצרים ושירותים אחרים.

משהו אורבני

פטור ממע"מ לדירות חדשות, היא דרך מצוינת לסייע לקבלנים להיפטר מכמויות הדירות שנבנו כאן בשנים הנוכחיות בשכונות החדשות בפאתי הערים, בתנופת בנייה אדירה הניכרת לכל מי שמסתובב בארץ.

למהלך קידום הדירות החדשות יש אפקט רע בהיבט החברתי: זה הופך את הדירות מיד שנייה, שהן רוב הדירות במרכזי הערים, לפחות אטרקטיביות. כך מרכזי הערים, שבמקומות רבים בארץ סובלים מהזנחה, הזדקנות ונטישה, מאבדים עוד נקודות.

במקום שאוכלוסיה צעירה עם ילדים תכנס לערים ותחייה אותן - דוחף אותה לפיד לשכונות השינה החדשות והשוממות מפעילות.