לוקר: בוחנים עוד העלאה במס רכישה לדירות להשקעה

העלאת מס רכישה צפויה להקטין את הביקוש ולפיכך לגרום להורדת מחירים ■ באוצר שוקלים גם לדרוש הצהרת מקור הכנסה לרוכשי דירות להשקעה, צעד קיצוני שננקט במדינות כמו ונצואלה וארגנטינה

"אנחנו בוחנים עם משרד האוצר העלאה נוספת של מס הרכישה לדירות, להשקעה כדי לצנן את שוק הדיור". כך אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר בראיון לגיליון החדש של מגזין "בנקאות" של איגוד הבנקים, שיראה אור בימים הקרובים. העלאת מס רכישה לדירות להשקעה צפויה להקטין את הביקוש לדירות ולפיכך לגרום להורדת מחירי הדיור.

לדברי לוקר, הריבית הנמוכה ממשיכה למשוך הרבה משקיעים, אבל גם מי שרוכש דירה לצרכי מגורים, לא מרגיש את עליית מחירי הדירות. "בגלל רמת הריבית הנמוכה, הוא מוסיף עוד קצת הון עצמי, פורס את התשלומים לתקופה ארוכה יותר, והתוצאה היא שהחזר המשכנתא החודשי שלו, בהשוואה לשכר, לא עולה בצורה דרמטית".

גורמים באוצר אמרו אמש ל"גלובס" כי המטרה היא "לחסל" את הדירות להשקעה וזו הסיבה שבמסגרת התוכנית נשקלת האפשרות לדרוש הצהרת מקור הכנסה לרוכשי דירות להשקעה, צעד קיצוני שננקט במדינות כמו ונצואלה וארגנטינה.

רק בשבוע שעבר התייחסה הנגידה קרנית פלוג בראיון לערוץ 2 ליוזמה הזו והביעה תמיכה בה כשאמרה: "יש מקום להעלות את המיסוי למשקיעים. אחת האפשרויות היא להעלות את מס רכישה".

גם בדוח האחרון של קרן המטבע הבינלאומית הוצעה האפשרות הזו. "אם מחירי הדירות ימשיכו לטפס", נכתב בדוח האחרון של הקרן, "יש לשקול צעדים מאקרו-יציבותיים נוספים. בד בבד, יש לשקול העלאת המיסוי על נדל''ן, לרבות העלאה זמנית של מס רכישה לדירות שאינן הדירה היחידה".

מס הרכישה לדירות להשקעה גבוה מזה של דירה ראשונה. מס הרכישה לדירות בשווי עד 1,123,910 שקל עומד על 5%; על חלק השווי שבין 1,123,910 ל-3,371,710 שקל עומד על 6%; על חלק השווי שבין 3,371,710 שקל ל-4,642,750 שקל עומד המס על 7%; על חלק השווי שבין 4,642,750 שקל ל-15,475,835 שקל עומד על 8% ועל חלק השווי שמעל 15,475,835 שקל, המס נקבע על 10%.

לוקר ציין עוד בראיון כי הממשלה מקדמת אישורים לכ-80 אלף יחידות דיור, כולל 55 אלף יחידות באזורי ביקוש, ומתכוונת להמשיך במדיניות הזו גם בשנת 2015. "בסופו של דבר, השוק מבוסס על ציפיות, והצעדים האלה מתחילים לחלחל לשוק. צריך לזכור שעד שנת 2009 הייתה מדיניות של היעדר תכנון במרכז הארץ, כהחלטת ממשלה, והפכנו את ההחלטה הזו לגמרי".

הדברים מקבלים משנה תוקף שכן ראש הממשלה נתניהו לא הסכים ולא היה חלק מהמהלך שיזם שר האוצר לפיד לאפס את המע"מ לזוגות צעירים על דירה ראשונה, ואף הצהיר אתמול כי הוא מכין תוכנית חלופית עם צעדים נוספים.