שעון החול של ערוץ 10 אוזל - והערוץ בתקופה קריטית

למרות עלייה ברייטינג, ערוץ 10 יתקשה מאוד להמשיך ללא משקיע ■ הערוץ משתדל מאוד לא לשדר מצוקה, אבל הנטל התקציבי נופל על חברת החדשות והפקות חדשות מוקפאות

ממוצע הצפייה של ערוץ 10 עלה ברבעון הראשון של שנת 2014, שמסתיים בסוף החודש. הפריים-טיים (20:00-23:00) צמח ב-25% לעומת הרבעון הראשון של 2013, ונתוני הרייטינג הדו-ספרתיים של הערוץ נשמרים בחודשיים האחרונים ונעים סביב 11.4% צפייה בקרב משקי בית יהודיים. בפגישות שמקיימים ראשי ערוץ 10 עם משקיעים פוטנציאליים, הם מציגים נתח צפייה חדש של 33.1% מקרב ערוצי הברודקאסט במהלך כל היום. נתח הצפייה, האפיק "10", חברת החדשות ומתקניה, הם הנכסים העיקריים של הערוץ בבואו למצוא משקיע בפרק הזמן שנותר להם עד לסוף השנה במסגרתו הם יתבקשו להוכיח מסוגלות לקבלת רישיון.

אלא שאולי חלון הראווה של הערוץ - המסך - משתפר ונראה תחרותי, מאחורי הקלעים המציאות היומיומית של הערוץ קשה. הרבעון צפוי להסתיים בערוץ בהפסד מסוים, ואיש לא מצפה שם לשנה נטולת הפסד כללי. משקיע אינו הכרחי היום לערוץ רק בכדי להוכיח לרשות השנייה כי אפשר לקבל רישיון, אלא גם לטובת התזרים השוטף.

2014, היא השנה הקריטית של הערוץ וחשוב בעיקר לא לשדר מצוקה פומבית - לא כלפי הרגולטורים ולא כלפי משקיעים פוטנציאליים. לכן, הליך פיטורים לא יצא לפועל וכמוהו גם לא קיצוץ רוחבי בשכר, אך חרב הקיצוצים מורגשת והתקציב להתנהלות השוטפת של הערוץ ושל חברת החדשות שלו ירד ב-10% לפחות.

קיצוצים בחברת החדשות

בעוד לוח השידורים מוכן ויציב עד לסוף שנה זו, בחורף 2015 יחלו הבעיות. בימים אלו, הוקפאו כל ההפקות הגדולות שתוכננו לערוץ ואין הפקת דגל שמצולמת בפועל. לצד זה קיצץ מנכ"ל ערוץ 10, רפי גינת, את שכרו שלו, שעומד על כ-100 אלף שקל בחודש, ואת שכר המשנה למנכ"ל יואב פלדמן ב-15%.

את המכבש הכספי מרגישים יותר מכל עיתונאי חברת החדשות. שם, קיצצו בתקנים ועובדים שעזבו לא הוחלפו, כשהנטל נופל על העובדים הקיימים. כל מונית שיוצאת - בין אם לאורח או לכתב - חייבת את אישור המנכ"ל גולן יוכפז ולא אחת מצאו עצמם עיתונאים יוצאים בתחבורה הציבורית למשימות שטח, מה שגרם לשיבושים בעבודתם. אורחים שלא יכולים להגיע באופן עצמאי לשדר בתוכנית כזו או אחרת, פשוט לא מוזמנים. גם השימוש בעובדי פרילנס צומצם וכריכים שהועמדו לרשות העובדים במהלך היום, בוטלו.

"עם ההחלטה על הקיצוץ בתקציבי הערוץ, התגייסה גם חדשות 10 לסייע בעמידה ביעדים, מתוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפיטורין, ומתוך מאמץ גדול להימנע מפגיעה במסך", אמרו בחברת החדשות בתגובה, "למרות הקושי, הנהלת חברת החדשות עמדה בכל ההתחייבויות שלה מול ועד העובדים וקיימה את ההסכמות בעניין קרנות ההשתלמות וביטול קיצוצי השכר הקיימים. למרות הקיצוצים - מדובר בתקופה נושאת פירות הן בהיבט העיתונאי, והן במוצרים החדשים שהביאה חדשות 10 אל המסך בחודשים האחרונים".

בינתיים, בערוץ 2

"התאריך 31 במארס אינו קדוש" - המשפט הזה נאמר בימים האחרונים שוב ושוב גם ברשות השנייה ובטח שבערוץ 10. ה-31 במארס, הוא התאריך שעל-פי החוק אמורה להתכנס בו מועצת הרשות השנייה ולהכריע האם ערוץ 10 יכול לעבור לרישיון. אם לא די בזאת החוק גם מדבר על ה-10 באפריל 2014, כתאריך שבו יהיה על ערוץ 10 להפקיד עד ל-100 מיליון שקל לטובת קבלת רישיון. ביולי השנה, אמורה להסתיים הערכת שווי מלאה של הערוץ ושל חברת החדשות שלו, וכל זאת על מנת שבפתח שנת 2015, יצעד הערוץ אל האופק הבלתי נגמר הטמון ברישיון, לעומת זיכיון כעת.

ברשות השנייה, נדמה, מנסים עדיין לפצות על פליטת הפה של המנכ"ל שי באב"ד בוועדת הכלכלה של הכנסת, אז אמר כי אם הערוץ לא יביא משקיע עד לתאריכים הנקובים, תחל הערכות ליום שאחרי ערוץ 10 - ובמסגרת זו הוצאה מידית של רשת וקשת לרישיונות. היום המנגינה כבר אחרת. ברור לכל, שגם אם ב-31 במארס יתקיים דיון במועצת הרשות השנייה על הערוץ, אנשיו לא בהכרח ייקח בו חלק, ולא יתקבלו בו כל החלטות באשר לעמידה במחויבויות לרישיון. גם במשרד התקשורת שומרים על מסר אחיד ונותנים לערוץ 10 את האפשרות למצות את הניסיונות למצוא משקיע ומכחישים דיווחים על גיבוש חוק להוצאת קשת ורשת לרישיון.

בינתיים נותנים לערוץ למצות את שיחותיו עם המשקיעים הפוטנציאליים, כאשר פרט לאלכסנדר לוין, בעלי ערוץ 9, ולענקית התקשורת היוונית "אנטנה", נערכות פגישות עם גורמים נוספים ללא הרף - ובאב"ד וצוותו מדווחים על כך תדירות, על מנת שלא יתקדמו בתהליך במוטיבציית יתר.

ערוץ 10: "נמשיך להתחזק"

"יש אמנם לזכיינות ערוץ 2 לחץ כלכלי גדול וצורך בוער לחזור ולהיות הערוץ המסחרי היחידי בישראל והן משקיעות מאמצים כבירים בכדי לחזור לימי המונופול של שנות התשעים, אבל אפשר להירגע", אומרים בערוץ 10, "ערוץ 10 ימשיך להתחזק והוא יחל לפעול ברישיון בתחילת 2015", שם משוכנעים כי זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, זוממות את הפלתו של הערוץ ומבקשות לנצל את העובדה שטרם נמצא משקיע. התרחיש הולך כך: הערוץ נופל, הזכייניות מסרבות ליציאה מידית לערוצים משלהן - ללא פיצוי - בטענה כי אינן ערוכות, ומקבלות עוד זמן במהלכו הן חולקות את אפיק 22 הנחשק.

כמובן שהזכייניות דוחות את התזה. אך ברור שנוכחותן על אפיק 22, הוא אחד הגורמים שדוחים את המשקיעים הנכספים באח הצעיר והנאבק. בסעיפים בחוק המדברים על מעבר לרישיון ברור שערוץ 10 יישאר באפיק 10 כל עוד זכייניות 2 ישבו באפיק 22. זה יכול לקרות עד 2017. כלומר, בעוד שלוש שנים לפחות יצטרך אותו משקיע פוטנציאלי להמשיך ולהזרים כספים לערוץ שנאבק מול הכוח הבלתי מנוצח ממול. אמנם יהיה לו אופק של רישיון, אך לפני זה גם כמה שנים לא פשוטות בכלל, אשר גם בסופן לא ברור איך שלושת הכוחות הקיימים בשוק הטלוויזיה כיום יצטמצמו לכדי 2 ערוצים ברישיון בלבד.

למשקיע של ערוץ 10 ממתינות 25% ממניות הערוץ שמוחזקות בנאמנות אצל עו"ד ניצה פוזנר. היא אינה מדווחת על כל שינויים אינטנסיביים במו"מ עם המשקיעים הפוטנציאליים. אחרי שיקבל מניות אלו, המצוקה הקשה ביותר שלו - אחרי האפיק - תהיה השותפים שלא מזרימים כסף.

מפת הדרכים של ערוץ 10
 מפת הדרכים של ערוץ 10

בעלי המניות בערוץ 10
 בעלי המניות בערוץ 10