"שיפוץ מלון מעלה את המחיר לאורח ב-30 ל-80 דולר ללילה"

כשבניית מלון מהיסוד כרוכה בהוצאות גדולות ובביורוקרטיה מתישה, הרשתות מפנות משאבים לשיפוץ הקיים ■ זה עולה מיליונים, זה מעלה את מחיר החדר לאורח, אבל המלונאים מסכימים שאין ברירה

מלונאים מאשימים את הביורוקרטיה הישראלית בדרך לבניית בית מלון חדש, וטוענים שהמחסור שנוצר כתוצאה מכך בהיצע חדרי אירוח באזורי הביקוש, הוא אחד הגורמים המייקרים את מחירי הנופש בישראל. אלה נחשבים גבוהים בהשוואה לבירות רבות באירופה, ועל פי אתר הזמנת המלונות הגדול בעולם "הוטל פרייס אינדקס", ישראל מדורגת במקום ה-5 מתוך 68 מדינות בגובה מחירי הלינה במלונותיה.

לאור הסחבת וחוסר הכדאיות הכלכלית, תעשיית המלונאות מציעה רק לעתים רחוקות מלון חדש, ומעדיפה לשפץ את הקיים.

אולם עד כמה בגדי המלך החדשים של המלונות העוברים שיפוץ, מעלים את מחיר הנופש? הרי מישהו בכל זאת צריך לשאת בהוצאות השיפוץ.

"מלון שעובר שיפוץ, עולה כיתה ומתאים עצמו לתחרות של היום, ולכן עובר כתוצאה מכך גם התאמות מחיר. שיפוץ מעלה את המחיר לאורח ב-30 ל-80 דולר ללילה בממוצע", אומר יעקב סודרי, מנהל פיתוח עסקי של רשת פתאל.

"לבנות מהתחלה זה קטסטרופה, לכן אין הרבה יזמים שמוכנים להשקיע בזה זמן וכסף. למרבה המזל, אפשר להגיע לרמת מוצר טובה ומשמעותית באמצעות שיפוץ בלי להרוס את המעטפת החיצונית של המלון הישן, כפי שעשינו למשל בהרודס ים המלח".

סימני הגיל (בן 42) אמנם ניכרים היטב על הרודס ים המלח (שנקרא בעבר מוריה פלזה ולאונרדו פלזה). הם נראים בבירור במבנה החיצוני שלו וגם שליכט הצבע ותמונות הנוף המעטרות את החזית אינם מצליחים להסתיר את גילו. אולם התמונה משתנה כאשר נכנסים פנימה. רשת פתאל, שרכשה את המלון במסגרת רכישת חברת מלונות אזורים תיירות בשנת 2009, השקיעה כ-60 מיליון שקל בשיפוץ המעטפת הפנימית. מהרשת נמסר כי השיפוץ מייקר את המחיר ללילה לזוג במלון בכ-150 שקל בממוצע.

בימים אלה משקיעה פתאל עשרות מיליוני שקלים גם בשיפוצם המסיבי של מלונות נוספים: גולדאר בנתניה יהפוך בהשקעה של כ-50 מיליון שקל ללאונרדו פלזה; מלון שירת הים באשקלון יהפוך בהשקעה של כ-15 מיליון שקל ללאונרדו אשקלון; ולאונרדו פלזה בירושלים יהפוך בהשקעה של -18 מיליון שקל להרודס ירושלים.

"כל 20 שנה בונים מלון חדש"

ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל המנהלת 17 בתי מלון מהם 13 בבעלותה, מעריך ששיפוץ מלון מעלה את המחיר הממוצע לאורח ב-15%-20%. "בכל עשר שנים צריך לשפץ מלון, אם לא - הוא מחוץ לתחרות. הוא יאבד את המומנטום שלו. ככל שאיכות החיים עולה, כך גם הציפייה להתארח במלון יפה ומעודכן עולה. זה לא אומר שמלון מיושן לא יעבוד, הוא יעבוד אבל במחירים נמוכים יותר ובסוף עלול לצאת מהמשחק לגמרי".

רפי שדה, מנכ"ל רשת מלונות דן, אומר שהרשת משקיעה בכל שנה 80-100 מיליון שקל בשיפוצים. "זה היקף כספי חריג בנוף המלונאי. השיפוץ נעשה בשתי רמות: שיפוץ רך - החלפת טקסטיל וריהוט שאותו עושים בשוטף אחת לכמה שנים; שיפוץ יסודי - שבמסגרתו משאירים את המעטפת החיצונית ובונים מלון חדש במעטפת הפנימית, ואת זה עושים כל 20 שנה, ולאחרונה עשינו זאת במלון החיפאי של הרשת, דן כרמל".

דן כרמל חוגג יובל להיווסדו, ובמסגרת הרצון להחזיר עטרה ליושנה (בתחילת דרכו אירח פיגורות כמו ג'ימי קרטר, סופיה לורן ושאר שועי עולם), השקיעה דן 70 מיליון שקל בשיפוץ כל 227 חדריו. לעומת זאת, שטחיו הציבוריים: לובי (למעט החלפת טקסטיל), חדר אוכל ובריכה - לא שופצו ואכן משדרים אווירה מיושנת משהו. בימים אלה מסיימת הרשת לשפץ שני מלונות נוספים שלה: דן פנורמה בירושלים ודן פנורמה בתל אביב, בהשקעה כוללת של 57 מיליון שקל.

"פוגע במותג"

גורם מלונאי בכיר מוסיף ש"אסור להגיע למצב של הידרדרות המוצר, דבר המחייב הורדת מחירים ובעיקר פוגע במותג. שיפוץ יסודי מייקר את המחיר לתייר ב5% עד 10% ואילו שיפוץ קל כמעט שאינו מייקר".

יוסי בלייכר, האחראי על נכסים והשבחת מלונות ברשת מלונות קראון פלזה מקבוצת אפריקה ישראל, מחדד: "הדרייב לשפץ מלון נובע גם ממיקומו הפיזי ביחס למתחרים. בתל אביב, למשל, התחרות בין המלונות בחוף הים גדולה ולכן יש לחץ לשפץ בהיקפים משמעותיים. בירושלים, לעומת זאת, למלון שלנו - קראון פלזה הסמוך לבנייני האומה בכניסה לעיר - אין תחרות של ממש ולכן מפלס הלחץ יורד".

"כך או כך", אומר בלייכר, "לא נהוג להשבית חלק מהמלון בשיא העונה. לרוב משפצים 2-3 קומות מחוץ לעונה כדי למזער נזקים מאובדן הכנסה".