בדרך ל-0% מע"מ על דירות; מחיר מטרה יידון בהמשך

(עדכון) - גורמים במשרד רה"מ: חייבים להכליל את מכרזי "מחיר מטרה" בתוכנית - או שהפטור ממע"מ יגולגל לכיס הקבלנים ■ מסתבר שלפיד הסכים לכלול "הצהרה לא מחייבת" בה ידון קבינט הדיור בעתיד

פשרה בין שר האוצר יאיר לפיד לרה"מ נתניהו: מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ושר האוצר לפיד ניהלו במשך היום מו"מ סביב האפשרות להכניס את "קביעת מחיר מטרה" לתוכנית שתוגש מחר (ב') לקבינט הדיור. ל"גלובס" נודע כי לפיד הסכים להכניס את נושא מחיר המטרה לתוכנית - אך הוא יובא לדיון בקבינט הדיור בהמשך, ולא מחר.

לפיד הסכים למעשה ל"הצהרה לא מחייבת", עליה ידון קבינט הדיור בהמשך. ה"דיל" החדש הוא כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יתמוך בקביעת מע"מ 0% לזוגות צעירים, הצעה שהוא מתנגד לה באופן עקרוני - בתמורה לכך שלפיד יתמוך ב"מחיר מטרה" ויכלול צעד זה בתוכניתו.

הרעיון שעומד מאחורי "מחיר המטרה" הינו כי הקבלנים יציעו במכרזים על הקרקעות את מחיר המכירה הסופי של יחידת הדיור - ולא את מחיר הקרקע כמו במכרז רגיל - ומי שיציע את המחיר הנמוך עבור אותה יחידה, יזכה בקרקע ומחויב למכור במחיר שהציע.

"מחיר מטרה", בניגוד לתוכנית מע"מ 0% של לפיד, זוכה לתמיכה רחבה בקרב פקידי האוצר, נגידת בנק ישראל וגם המועצה הלאומית לכלכלה. לדברי גורמים בסביבת ראש הממשלה, "בניגוד לתוכנית של לפיד, מחיר מטרה קובע מחיר מקסימום לקבלנים והיא הרבה יותר אפקטיבית ויעילה מקביעת מע"מ 0%. התוכנית של לפיד, קובע מחיר מינימום וההטבה תגולגל לכיסם של הקבלנים".

כפי שנחשף באתר "גלובס" ביום חמישי האחרון, לוקר תומך בהעלאת מס רכישה נוספת לרוכשי לדירה שנייה ושלישית (דירות להשקעה). נזכיר כי העלאה כזו כבר בוצע ב-2013. אלא שבסביבתו של לפיד נמסר כי העלאת מס רכישה אינה חלק מתוכנית לפיד.

ל"גלובס" נודע כי פקידי רשות המסים הם אלו שמתנגדים למהלך בטענה שמס רכישה "אינו מס הוגן". עם זאת, אורי שני, יד ימינו של לפיד בסוגיית הדיור, גם תומך במהלך כזה כך שאם לא יבוא לאישור בקבינט הזה, בסבירות גבוהה יוגש בישיבת קבינט הבאה.