הקבלנים: להחיל 0% מע"מ על דירות באופן רטרואקטיבי

קבלנים ועורכי דין המבצעים עסקאות כבר מדווחים על האטה וביטולים מצד רוכשי דירות ■ כעת דורשים בהתאחדות הקבלנים להחיל את ההטבה מיום פרסום התוכנית ולא לחכות לאישור הצעת החוק בכנסת בעוד מספר חודשים

התוכנית שעתידה לעלות מחר (ב') לאישור קבינט הדיור - 0% מע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן עד גובה 1.6 מיליון שקל - כבר החלה להשפיע על הענף כאשר קבלנים ועורכי דין המבצעים עסקאות מדווחים על האטה וביטולים. כדי לנסות ולמזער את הפגיעה הצפוייה בקבלנים, דורשת התאחדות בוני הארץ לקבוע כי ההטבה האמורה תחול רטרואקטיבית מיום פרסום התוכנית ולא מיום אישורה על ידי הכנסת.

"לאחר שהתוכנית הזו פורסמה הקבלנים עומדים כעת בפני כמה חודשים של ירידה משמעותית במכירות אם לא הקפאה", אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון. "אנחנו דורשים כי התוכנית הזו תיכנס לפועל ותחול מיום הכרזתה או האישור בקבינט כדי להגן על הקבלנים וגם הצרכנים. העברנו את המסר לנציגי האוצר בימים האחרונים. הכנסת יוצאת לפגרה ואישור התוכנית יוכל להתקיים רק בעוד חודשים. זה זמן ארוך שיש להתחשב בו".

עוד הוסיף בן שמעון כי "חשוב מאוד שלאחר הפרסום אודות התוכנית, שכבר משפיעה על השוק, הצעה זו אכן תיושם בפועל, אחרת הביקושים יתפרצו מאוחר יותר מה שיוביל לעוד העלאת מחירים. הניסיון מלמד שאם הציבור ממתין לבשורה שאיננה מתקיימת בסופו של דבר, כולם חוזרים לרכוש דירות לאחר תקופה של האטה והמחירים עולים".

בזמן שהתאחדות בוני הארץ מנסה להוביל את המהלך לרטרואקטיביות ההחלטה על הטבת המע"מ, בענף ממשיכים לדווח על האטה במכירות.

"שוק המקרקעין נכנס להקפאה. לא סוד הוא שבכלכלה אי ודאות גורמת לקיפאון. לצערי מדובר בבלון ניסוי בלבד שהצליח להתפוצץ ולגרום להדף גדול וכבר היום אנו מבחינים בניצני כאוס בתחום שוק הנדל"ן לצד ניסיונות של רוכשים לעבור על החוק", אמר עו"ד יורם חגבי חגי, יו"ר משותף של פורום קניין ומקרקעין בלשכת עו"ד. "מאז פורסמה ההצעה, קיבלתי פניות רבות של רוכשים מבולבלים. חלקם לאחר שהמו"מ הבשיל ובטרם חתימת החוזה, ואילו רוכשים אחרים רכשו דירה בשבועות האחרונים ובדקו אם יהיו זכאים לקבל את המע"מ בחזרה. יש כאלה שאף הרהיבו עוז וביקשו לעכב את הדיווח לרשות המיסים, דבר שאינו חוקי ונפסל על הסף.

"זאת ועוד, גם בדירות יד שניה קיים היום בלבול רב. על הממשלה להתעשת, לבדוק ביסודיות את ההשלכה הרוחבית בעיקר מבחינה תקציבית, לזכות לגיבוי של מערכות המשק ופקידי האוצר העוסקים בהכנסות וכמובן לדאוג לכך שההצעה תהא שוויונית לכל האזרחים. במידה ויש כוונה לסייע לסקטור מסוים לא ניתן לפעול באמצעות חקיקה אלא על ידי תמרוץ מטלות. הצעתי לציבור היא, שמי שיכול לקנות היום דירה שיבצע את העסקה ולא ימתין. מדובר בבלון ניסוי בלבד. דומים לו כבר הונחו על שולחן הממשלה ולא יצא מהם דבר".

גם עו"ד רם א. גמליאל, מתמחה במשפט מסחרי ונדל"ן, מספק את אותה התמונה ומזהיר גם הוא מפני שוק שחור שיתפתח בעקבות הטבת המע"מ: "כבר עכשיו אנו עדים למקרים שבהם אנשים שעמדו על סף חתימת חוזה ואשר נתנה להם 'תקווה חדשה' משהים את ביצוע העסקה".

גמליאל הוסיף כי "בנוסף, נראה שמה שיתפתח הינו שוק שחור שבו יעשו שימוש ציני בזוגות צעירים בעלי זכאות, לרכישת דירות להשקעה בהנחה משמעותית, כאשר מצד אחד הזוגות שאינם יכולים לממן דירה גם עם ההנחה המשמעותית יאבדו את זכאותם לרכישת דירה בעתיד. למעשה מדובר בפתרון שאינו פתרון אמיתי אלא סוג של מצג קסם שיביא להחמרת הבעיה בטווח הקצר. הישיבה על הגדר וההמתנה להחלטה ייצור עודף היצע על פני ביקושים ולירידת מחירים קלה אצל הקבלנים בלבד. את המצב הזה ינצלו במהרה המשקיעים. בטווח הארוך, ביטול המע"מ לא ישפיע בכלל על שוק דירות יד שנייה, שכן בטווח הקצר דירות אלו ממילא לא ימכרו ובטווח הארוך אין שום סיבה שהנהנים מההטבה ימכרו אותן במחיר נמוך משמעותי ממחיר השוק".