מאמינים שהממשלה תיישם את התוכניות להוזלת הדירות?

בעולם מושלם אפשר לוותר על מע"מ לדירות חדשות, לפקח על המחירים ולבנות 150 אלף דירות להשכרה ■ רק חבל שאנחנו לא חיים בעולם מושלם ■ כך מנסים הפוליטיקאים למכור לנו חלומות שלא יתממשו ■ דעה / דרור מרמור

1. בעולם מושלם אפשר גם לוותר על המע"מ לרוכשי דירה ראשונה מקבלן, גם להרחיב את הפטור למחלפי דירה (לא כל מי שמחליף דירה הוא בהכרח משפר דיור), וגם לקבוע "מחיר מטרה" שיכריח את הקבלנים להתחרות ביניהם מי יציע את המחיר הזול ביותר לקרקע, תוך התחייבות לעמוד במחיר הדירה המופחת שהוגדר מראש במכרז. על הדרך, למי שבמקרה שכח, גם נקים בעולמנו המושלם 150 אלף דירות להשכרה בשולי הערים המרכזיות, לאלה שיחליטו שהכי מתאים להם לגור פה בשכירות ארוכת טווח.

ככה מורידים בוודאות את מחירי הדירות. ככה מספקים את תאוותם של שר האוצר, שר השיכון וראש הממשלה - איש איש ותוכניתו הוא.

רק חבל שאנחנו לא חיים בעולם מושלם.

גם אם כל פקידי האוצר יתפטרו מחר בוקר, וגם אם נצליח איכשהו להשתיק את נגידת הבנק ואת המועצה הלאומית לכלכלה, המספרים בסופו של דבר יצטרכו להסתדר לפני שכולנו ניפול ל"בור ההטבות" שמעניקה לנו הממשלה.

פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה יעלה למדינה כ-2 מיליארד שקל בשנה (כ-10,000 משפחות שיקבלו החזר בסך של כ-200,000 אלף שקל בממוצע); הרחבת הפטור גם למשפרי הדיור שירצו לעבור לדירה חדשה תעלה עוד כ-2 מיליארד שקל בשנה (מספרים דומים); מחיר מטרה, שמוכרח לכלול לכל הפחות מכרזי קרקע להקמת 10,000 יח"ד כדי לחולל שינוי בכל האזור ובשאיפה בכל השוק ולא כדי לתת פרס למתי מעט, יעלה עוד 2 מיליארד שקל (לפחות 200 אלף שקל הנחה במחיר הקרקע לכל דירה);

במקביל, 150 אלף דירות להשכרה יוכלו להיבנות בישראל על ידי השוק המוסדי רק בתנאי שהקרקע תימסר להם בחינם או קרוב מאוד לכך (רק ככה אפשר לגרד 7%-8% תשואה מבוקשת על השכירות), מה שאומר עוד עשרות מיליארדי שקלים אובדן הכנסות מהקרקע.

אז אפשר לומר לנו עד מחר שהמדינה החליטה להפסיד מנדל"ן, שהעיקר זה לדאוג לדור שלם שמשווע לדירה, אבל תשכחו מזה שימוטטו בשביל זה את כל הבניין. בפועל, אין פה אף אחד שמסוגל לרשום צ'ק של עשרות מיליארדי שקלים (בין אם מדובר בהפסד ממש ובין אם מדובר באובדן הכנסות צפויות לקופת המדינה), גם אם מחירי הדיור הגיעו לשמים.

2. אז איך בכל זאת מדברים איתנו על כך שקבינט הדיור יאמץ בהדרגה פתרון שיהיה "גם וגם"? על כך ש"ראש הממשלה יסכים למע"מ בשיעור אפס רק אם השר לפיד יסכים למחיר המטרה"?

שלוש אפשרויות: או שהם החליטו להתעלם מהבור שייפער בתקציב - חלקו באובדן הכנסות ממסים וחלקו באובדן הכנסות מקרקע (שאמורה להקטין את החוב השנתי ואת החזרי הריבית);

או שהם מצאו מקור תקציבי אדיר לשלל פתרונות הנדל"ן (על חשבון תקציב החינוך/הבריאות/הביטחון/עוד קיצוץ רוחבי בכל המשרדים /עוד העלאת מע"מ באחוז);

או שהם מנסים ללכת עם ולהרגיש בלי. בחדרי חדרים אולי תופרים לנו כרגע חבילת צעדים גרנדיוזיים שהם לא יותר מקופסה ריקה, גם אם היא תימכר לנו עטופה בצלופן. חבילה שגם תצליח להרשים אותנו, גם תספק את כל המושכים בחוטים, וגם לא תזעזע יותר מדי את תקציב המדינה. שילוב של פטור ממע"מ שיגיע ליחידי סגולה (גם ככה לא תמצאו היום במרכז הארץ יותר מדי דירות במחיר, כולל מע"מ, של 1.6 מיליון שקל); "מחיר מטרה" שיכלול לכל היותר מכרזים של 200 דירות פה ו-300 דירות שם בלי שום השפעה על כל השוק; ועוד כמה מאות דירות להשכרה בהרצליה ובחיפה.

3. לטוב ולרע, כרגע השוק קפא כמעט לחלוטין. כ-40 אלף ישראלים שרוכשים מדי שנה את דירתם הראשונה (ועוד כמה עשרות אלפי משפרי דיור ומשקיעים) עוצרים לראות מה יילד יום, ועד כמה המדינה תלך לקראתם ותפתח את הארנק. אבל יחד איתם, כדאי לזכור שגם הגלגל שמזיז את ענף הנדל"ן נע כעת הרבה יותר לאט. קבלנים, יזמים ובעיקר בנקאים הורידו גם הם את הרגל מהגז, והם ינסו להתאים די מהר את ההיצע לביקוש החדש.

לכן, מה שלא יהיה, הגענו ליום פקודה. אם כולם ינסו למשוך כעת בשמיכת התקציב הקצרה, אנו עלולים להישאר עם כלום ושום דבר. אז עם כל הכבוד למאבקי לפיד, נתניהו ואריאל, קבינט הדיור מוכרח לצאת מחר עם מטרה אחת מוסכמת וברורה, ולירות בה בכל הארסנל ועם כל הימ"ח שעומד לרשות הממשלה. גם ככה, יהא הפתרון אשר יהא, מדובר במשימה מאוד מורכבת וקשה.

ובשורה התחתונה, כמה אנחנו חוששים לאותם עשרות האלפים שעברו בימים האחרונים למצב המתנה. קשה לשכוח שבאפריל 2013 הבטיח שר השיכון הנוכחי פטור ממע"מ למי שירכוש דירה. מאז, המע"מ עלה מ-17% ל-18% ומחירי הדירות טיפסו בעוד 8%. אף אחד לא יכול לערוב להם ברצינות שלא נהיה בסרט הזה גם בעוד שנה.