קבינט הדיור אישר 0% מע"מ ומכרזי "מחיר מטרה"

(עדכון) - לפיד: "מחירי הדיור עלו 64% בחמש שנים - זו שיטה ואנחנו נסיים אותה" ■ פלוג: "ייווצר שוק שחור להטבות דיור"

קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר יאיר לפיד אישר היום (ב') בישיבה מכרעת את הצעות 0% מע"מ על דירות חדשות לרוכשי דירה ראשונה ואת מכרזי "מחיר מטרה", כל עוד אין "כפל מבצעים" (כלומר רוכשי דירות במכרזי "מחיר מטרה" לא ייהנו מ-0% מע"מ).

דקות ספורות לאחר תחילת ישיבת קבינט הדיור הוציא דובר משרד השיכון הודעה עם פירוט על תוכנית מחיר המטרה, אותה הגה לפני כמעט שנה שר השיכון אורי אריאל, ואתמול "נופף" בה רה"מ נתניהו. כאמור, תוכנית מחיר המטרה תובא לאישור קבינט הדיור בעוד 20 ימים. לפי משרד השיכון, מחיר הדירה במכרזי "מחיר מטרה" יהיה נמוך ב-20% ממחיר השוק.

"מדובר במהפכה אמיתית בשיטת השיווק של הקרקעות במדינה עם מחיר קבוע מראש והנחה של 20% על מחיר השוק", נכתב בהודעה. "מחיר השוק ייקבע על סמך מחיר האמצע (המחיר החציוני - המייצג נתון שבו מחצית מהעסקות בוצעו במחיר גבוה יותר ממנו. מדובר בעסקה שחוצה את התפלגות העסקות ומדובר למעשה "בערך אמצעי" של עסקות הנדל"ן בכל יישוב). הקבלן יהיה חייב למכור 80% מהדירות שייבנו בקרקעות המדינה במחיר המוזל שתקבע המדינה - 20% פחות ממחיר השוק, ולא במחיר הגבוה מכך".

הזכאים לקנות את הדירות הללו הינם גם רוכשי דירה ראשונה וגם משפרי דיור. המכרזים ייצאו לפועל בשנים 2014-2018 ובמשרד השיכון מסבירים בדיוק את חישוב מחירי הדירות במכרזים הללו: "מחיר המטרה משמעותו קביעת מחיר מרבי לדירה שיעמוד על 80% מהמחיר החציוני למ"ר בנוי בדירה חדשה באזור בו נמצאת הקרקע המשווקת במכרז. המחיר החציוני ייקבע על ידי השמאי הממשלתי. המחיר ייקבע למ"ר, כך שמכפלת מחיר המטרה למ"ר בשטח דירה תהווה את המחיר המרבי שהזוכה במכרז רשאי לדרוש מרוכש הדירה בגינה. למשל: דירת 80 מ"ר תימכר במחיר המטרה כפול 80 ודירת 120 מ"ר במחיר המטרה של מ"ר כפול 120. אין סכנה לעליית מחירים - המחיר המוזל קבוע מראש".

במשרד השיכון מדגישים כי לא יהיו קריטריונים לזכאים לדירות אלה, למעט העובדה שמשקיעי נדל"ן לא יורשו לקנות את הדירות הללו. כמו כן, מי שרכש את הדירה החדשה במכרזים הללו לא יוכל למכור אותה במשך 5 שנים. על מפרט הדירה יפקח משרד השיכון על מנת למנוע מצב של מפרט ירוד.

במשרד השיכון מדגישים כי לא יהיה "כפל מבצעים", כלומר רוכשי הדירות ייהנו או מפטור ממע"מ או מהוזלה דומה במכרזי מחיר מטרה: "דירות שיימכרו על קרקע שתשווק במכרזי מחיר מטרה לא יהיה גם פטור ממע"מ - שיעור ההנחה יהיה דומה בסופו של דבר".

לפיד: "עכשיו כולם יודעים שהמדינה מוכנה להפסיד כסף - ומחירי הדירות יירדו"

"מאז 2009 מחירי הדיור עלו ב-64%. זו לא עליית מחירים - זו שיטה", אמר לפיד בתחילת הישיבה היום. "מדינת ישראל וממשלת ישראל היו שותפות לשיטה הזו, והרוויחו מהשיטה הזו, אבל הן אלה שגם החליטו לשים לה סוף. בשביל לשבור את השיטה הוקם קבינט הדיור הזה. אנחנו מוכרחים להוריד את מחירי הדיור.

"בטווח הארוך, מה שיפתור את המשבר זה ההיצע. בטווח הקצר, זה מע"מ אפס על דירות חדשות לזוגות צעירים והצעדים המשלימים האחרים שיובאו היום לקבינט. כלכלנים פוליטיקאים ובעלי אינטרסים אומרים בימים האחרונים שהורדת המע"מ על הדירות החדשות, היא לא הצעד הנכון גם אם תוביל להורדת מחירי הדיור. זה בסדר גמור, מפני שהורדת המע"מ לא מיועדת לכלכלנים, פוליטיקאים ובעלי אינטרסים, היא מיועדת לצעירים ממעמד הביניים, ששירתו בצבא, שמנסים להקים תא משפחתי - ולא חשוב מאיזה סוג, להט"בי, חד הורי, לכולם מגיעות אותן זכויות - ויודעים עכשיו שלמדינה אכפת מהם והיא באמת מוכנה להפסיד כסף, ומחירי הדיור באמת יירדו.

"אחת הבעיות הגדולות שזה יצר היא אי-אמון. למרות כל מה שעשינו בשנה האחרונה, השוק לא האמין לנו אפילו לרגע שאנחנו באמת רוצים להוריד את המחירים. אז הגיע הזמן לנהל את זה אחרת. נדל"ן זה שוק של ציפיות, והדבר שראינו כבר בשבוע האחרון, מאז שפורסמה התוכנית, הוא שבפעם הראשונה מזה שנים האזרחים מאמינים לממשלה שהיא באמת מוכנה לשים את היד בכיס כדי להקל עליהם לקנות דירה.

"באופן עקרוני אני נגד מע"מ דיפרנציאלי, מפני שהוא רק מייצר קבוצות לחץ פוליטיות, אבל הדיור לא דומה לשום דבר. הוא לא דומה למוצרי חלב והוא לא דומה להיי-טק, מפני שהמדינה היא לא הבעלים של 93% מהפרות בישראל, והיא לא הבעלים של 93% מהמוחות בישראל, אבל היא כן הבעלים של 93% מהקרקעות בישראל. והיות והקרקע היא הרכיב המרכזי במחירי הדירות, אז מה שהיא עשתה זה למכור לאנשים מוצר במחיר מופקע, ואז לגבות מס על מה שהיא בעצמה מכרה, ואת זה אתה לא עושה לדור שמחזיק לך את המדינה על הכתפיים ההולכות וקורסות שלו.

"המחירים יירדו מפני שאנחנו ממשיכים לעבוד יחד, ממשיכים לחשוב מחוץ לקופסה, לא לפחד אפילו לרגע מפתרונות חדשים רק מפני שאנחנו מכירים את הישנים טוב יותר, ולהשאר מפוקסים על הדבר היחיד שחשוב באמת: על דור שלם שמסתכל עלינו ומצפה מאתנו לעבוד בשבילו".

פלוג: הביקוש יעלה דרמטית, ייווצר שוק שחור לקבל הטבות הדיור

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, שהתנגדה לתוכנית לפיד, אמרה בישיבה כי "אני רוצה לברך את קבינט הדיור והממשלה על המאמצים למציאת פיתרונות לבעיית הדיור. כנגיד הבנק אני חשה חובה להציג את עמדתי: אני רוצה להקדים ולומר שהבעיה היסודית של הדיור היא בהיקף ההיצע. הגדלת ההיצע כפי שמסתמנת בשנתיים האחרונית עם דגש על אזורי הביקוש הם בכיוון הנכון מחיר מטרה העקרונות של התוכנית יביאו להשכת היעד של מחירי הדיור. זה יעזור בהגדלת ההיצע והדירות ויביא מסר אמין לציבור שהממשלה פועלת להורדת המחרים גם במחיר איבוד הכנסות.

"אנחנו מברכים על הכוונה להקים את הצוות שיגבש את הצעת מחיר מטרה שתשפיע על מחירי הדיור מע"מ. ישנם חסרונות. הדבר הראשון יישום של התוכנית יגביר את הביקושים לדירות חדשות. ככל שהיצע הדירות קשיח יותר ובטווח הקצר הוא יותר קשיח. יהיה לחץ על המחירים ובהיעדר פיקוח על המחירים חלק גדול מההטבה לא יגיע לרוכשים. הפיקוח הוא בעייתי. הפיקוח על מחירים ומפרט הוא מורכב מדובר במוצר לא סטנדרטי. עודף הביקוש החריף יתמרץ חלק מהרוכשים לשלם בצורה עוקפת וייווצר שוק שחור כדי לקבל את ההטבה. כאשר יהיו יותר משפחות שיהיו זכאיות להטבה מול היצע לא מספק ניתן לחשוב מה יקרה כאשר משפחות ירצו לקבל עדיפות על פני אחרת.

"הקריטריונים שנקבעו לזכאות לא מיטיבות עם האוכלוסיות החלשות ועליית המחירים שתיגרם תקשה על המשפחות החלשות עוד יותר.מדובר בהטבה פרמנטטית. מכיוון שמדובר בחקיקה גם אם יתברר בעתיד שההטבה אינה מועילה המציאות הפוליטית לא תאפשר לבטל את ההטבה כפי שלא ניתן היום לבטל פטורים כגון מע"מ על אילת. לצעד יש עלות תקציבית גדולה וצריך למצוא מקור מימון. סביר שבמרוצת הזמן ייגדל הלחץ להרחיב את הזכאים. צריך לציין מאיזה מס יממנו את ההטבה. הפטור המוצע יגביר את הלחץ על הוספת פטורים נוספים".

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ תמך בנגידה: "אני מברך את הנגידה שמתייחסת לשכבות החלשות. אני בעד מהלכים שעומדים לעתים בניגוד לקונצנזוס. יש לי הערות על המהלך; אני לא יכול לקבל שבגלל טכניקה של גבייה לא יתאפשר מע"מ דיפרנציאלי. אני מעדיף שבפריפריה תהיה 18% הטבה ובמרכז הטבה פחותה. כך ההטבה תהיה שווה בין המרכז לפריפריה. הייתי מעדיף שנדון כאן בהטבה מסוג אחר לפי מה שמדינת ישראל צריכה. מדינת ישראל צריכה שתהיה לה תפיסה אורבנית. האם היא רוצה את כולם בין גדרה לחדרה? או חיזוק אכלוס מדינת ישראל על כל המשמעויות".

פרץ הוסיף כי "יחד עם זאת אני מברך על הרוח הסוציאליסטית החדשה". שר התחבורה ישראל כץ קטע את דבריו ואמר: "הסוציאליזם מת וחי במדינת ישראל".

שר השיכון אורי אריאל אמר ששיווקי הקרקעות הם "הדבר המרכזי" ושבמשרדו עוסקים בכך כל הזמן: "יש הסכמה שנושא השיווקים הוא הדבר המרכזי. בעניין הזה אין מחלוקת. עוסקים בזה כל הזמן ומי שרוצה להעיר מוזמן אנחנו רוצים יותר ומוכנים ללמוד כל הזמן. אנחנו נמצאים אחרי שנים של עליות מחירים ולא ראינו מישהו שהצליח להוריד את המחירים. כבר לפני 10 חודשים דיברתי עם שר האוצר שצריך למצוא גישור עד שהשיווקים הגדולים ישפיעו ועד שדירה להשכיר ותוכניות בינוי-פינוי ישפיעו".

אריאל התייחס לתוכניות שאמורות להשפיע על המחירים בטווח הקצר ואמר: "הבאנו מספר הצעות - שר האוצר בחר את הטבת המע"מ. מחיר מטרה לדעתי יותר טוב ואת גבירתי הנגידה כל עוד שזה רק מע"מ זה לא מביא את המכלול השלם. לשמחתי הבאנו את ההסכמות ששתי התוכניות יפעלו יחדיו זה לצד זה. ישנם עוד דברים לפתור בעניין המע"מ כמע אוכלוסיות שונות שלא בתוכנית אבל בחקיקה נגיע להבנות. כפי שסוכם בין השרים, מכרזי מחיר מטרה לא יחולו בשיווקים בהם פוטנציאל השיווק העתידי נמוך מ-500 יח"ד, וכן במתחמי מחנות ובסיסי צה"ל המתפנים לטובת שיווק יחידות דיור באזורי הביקוש. הצוות ידון בכלל הסוגיות שעל הפרק ויביא את התכנית לאישור קבינט הדיור בתוך 20 יום".

על סדר היום של קבינט הדיור
 על סדר היום של קבינט הדיור

הרכב קבינט הדיור
 הרכב קבינט הדיור