נסיקה במלאנוקס, שיא בסנדיסק

הזינוק השבועי בשיעור 13% במניית מלאנוקס נותר בגדר תעלומה, אבל הוא כנראה קשור לתחרות שלה במערכות של אינטל *9% הספיקו לסנדיסק לשבור את השיא של ימי הבועה בשנת 2000 *טליט קפצה ב-25% בזכות רכישות של המייסד, ולמרות המכירות של פורטיסימו

בין המהלכים המעניינים של השבוע שחלף אפשר לציין זינוק של יותר מ-13% במניית מלאנוקס (MLNX), ועלייה של 9% בסנדיסק (SNDK), שגם שברה שיא כל הזמנים. נוסף על כך הייתה נסיקה של 25% בטליט (TCM.L), דווקא אחרי המכירה הגדולה של קרן פורטיסימו. כמו כן הונפקה 10A (ATEN) שהיא מתחרה אמריקאית ישירה של רדוור (RDWR), שבעצמה עלתה יותר מ-6%.

העלייה השבועית של מלאנוקס נותרה חידה: ללא הודעות מיוחדות, ועל רקע הפסימיות של מרבית האנליסטים שמסקרים אותה, עלתה המניה מתחתית של פחות מ-38 דולר עד לשיא שבועי של יותר מ-44 דולר במהלך המסחר ביום שישי. אורקל (ORCL) אמנם דיווחה השבוע על המשך המומנטום החזק במכירות של פלטפורמות ה-Exa, שמבוססות על האינפיניבנד של מלאנוקס, אבל זה עדיין לא משמעותי יחסית לתוצאות הרבעוניות של מלאנוקס.

להערכתי עולה מלאנוקס על התקדמות משמעותית בפיתוח מערכות מהירות חדשות, על בסיס שתי הרכישות שבוצעו בשנה האחרונה, מערכות שאמורות לצאת לשוק הרבה לפני אלו שמפתחת אינטל (INTC). אין ספק שהחשש מכניסת אינטל לשוק כמתחרה ישירה במלאנוקס בתוך שנה עד שנתיים יושב כמשקולת כבדה על מניית מלאנוקס בשנה האחרונה.

סנדיסק התנתקה ממחירי ה-NAND

מניית סנדיסק הדפיסה בסגירה של יום חמישי מחיר של 80.72 דולר, קצת מעל שיא כל הזמנים האחרון, שהודפס בסגירה של 8 במארס 2000, בדיוק ערב התפוגגות בועת מניות הטכנולוגיה. אל דאגה: סנדיסק של היום, בשווי של 18 מיליארד דולר, אינה בועה, שכן מכפיל הרווח לשנה קדימה הוא רק 13, וללא המזומנים הרבה פחות, והיא חזקה מתמיד - כלכלית, טכנולוגית ושיווקית.

לשיא החדש הגיעה סנדיסק למרות שמחירי ה-NAND חלשים, מה שהטעה אנליסטים של בנקים מובילים כמו גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, ג'יי.פי מורגן ובנק אוף אמריקה, שמיהרו להוריד לה המלצות בחודשים האחרונים.

התנתקות המניה ממחירי ה-NAND קרתה לראשונה רק השנה, אחרי שהתברר מהתוצאות החזקות שהיא בעצם ספקית של פתרונות מתקדמים מבוססי פלאש, עם רווח גולמי שגבוה מכל יצרן פלאש אחר, ומחירי השבבים שצונחים בשוק החופשי כמעט לא משפיעים עליה.

נקודתית אפשר לייחס את העלייה השבועית בסנדיסק להכרזה על צירופה מחר למדד 100 חברות הטכנולוגיה הגדולות שמשלמות דיבידנד מתוך כלל מניות הנאסד"ק, ולתביעה שהגישה נגד אחת המתחרות הגדולות שלה, הייניקס הקוריאנית.

לטענת סנדיסק, יש לה הוכחות שמהנדס שלה, שעבר להייניקס בשנת 2008, לקח איתו סודות טכנולוגיים שנעשה בהם שימוש בהייניקס. להערכת מורגן סטנלי מדובר בתביעה משמעותית, שעל פניו נראה כי היא מגובה היטב במסמכים.

שנת המשבר של 2008 לא תישכח כל כך מהר על-ידי מנהלי סנדיסק. אז, בהובלת ד"ר אלי הררי, קרסה המניה למחיר של 5 דולרים, והחברה הפכה לטרף קל. מתחרה קוריאנית ענקית אחרת, סמסונג, ניסתה אז להשתלט עליה, וכשלה. כשלא הצליחה היא ניסתה - על בסיס הסכמים מהעבר עם אם סיסטמס - להתחמק מחתימה על הסכם תמלוגים בשווי מצטבר של מיליארדי דולרים, ושוב כשלה.

A10 קיבלה שווי של מיליארד דולר

ביום שישי החלה להיסחר לראשונה A10, שקיבלה שווי שוק של כמיליארד דולר. שווי זה גבוה ב-25% מהשווי של המתחרה שלה, רדוור, שסיימה את 2013 עם מכירות גבוהות בשליש לעומת A10. נוסף על כך, רדוור רווחית, ושליש מהשווי שלה הוא במזומן, לעומת A10, שעדיין מפסידה ורק 12% מהשווי שלה במזומן.

בשבועות הקרובים נראה איך השוק יגיע לשיווי משקל הגיוני בשווי של שתי המתחרות. מתברר שמאבקים משפטיים על נכסים אינטלקטואליים (IP) בין מתחרים הם עניין שבשגרה. לפני כשנה תבעה רדוור את A10 על הפרת שלושה פטנטים שלה בתחום של ניתוב עומסים, ובחודש הבא צפויה להתקיים ישיבה ראשונה לגילוי מסמכים.

לסיום, הנסיקה החריגה במניית טליט הייתה בתגובה לתוצאות חזקות מאוד ברבעון האחרון של 2013, אבל גם בתגובה להודעת המייסד והמנכ"ל עוזי כץ, שרכש מאחד השותפים 7.8 מיליון מניות, תמורת 15 מיליון ליש"ט, והעלה את החזקתו ל-20% מהחברה. מדובר באותו מחיר שבו יצאה פורטיסימו, מה שמעורר תהיות למה פורטיסימו לא ראתה את מה שכץ רואה, ומיהרה לצאת.