"תוכנית מחיר מטרה בנדל"ן תחזיר אותנו לשנות ה-50"

פרופסור אפרים צדקה המתמחה בכלכלה ציבורית: "אין סיכוי שהתוכנית תעבוד ללא הגדלה משמעותית של היצע הדירות, הביקוש הגבוה רק יוביל לשוק שחור, לקומבינות ולכך שקבלנים יהנו מהטבות מתחת לשולחן"

רגע לפני שקבינט הדיור מתכנס היום, התגובות לתוכניות החדשות שיעלו להצבעה לא מפסיקות להגיע. גם היום, חלק מהתגובות תומכות בהצעות וחלק אחר סבור שהן לא יועילו להורדת מחירי הדירות.

"כבר אמרתי בעבר שהצעת המע"מ גרועה לדעתי, אבל ברגע שנוספה כעת גם ההצעה למחיר מטרה, אנחנו הולכים מהפח אל הפחת", כך אומר היום פרופסור אפרים צדקה המתמחה בכלכלה ציבורית, "תוכנית מחיר מטרה היא תוכנית אומללה שתחזיר אותנו לימי הפיקוח על המחירים של שנות ה-50. אין סיכוי שהתוכנית תעבוד ללא הגדלה משמעותית של ההיצע. הביקוש הגבוה רק יוביל לשוק שחור, לקומבינות ולכך שקבלנים יהנו מהטבות מתחת לשולחן. הרי מחיר מטרה קובע שהזכאים ייבחרו בהגרלה, כמו שהיה בעבר עם המחיר למשתכן, אז מי יזכה בדירות הראשונות? המקורבים. התוכנית הזו נועדה להיכשל".

מחיר המטרה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו הן תוכנית לפרסום מכרזים לצורך בנייה למגורים על פי מכרזי מחיר מטרה.

רוני בריק, יו"ר ארגון קבלני השרון, טוען היום כי במידה ואישור התוכנית של לפיד למע"מ בשיעור 0 יימשך מספר חודשים ובכל אותה תקופה תהיה עצירה באתרי הבנייה, גם הקבלנים יקפיאו תוכניות, לא ייצאו בפרויקטים חדשים ולא יגשו למכרזים חדשים מחשש שלא יוכלו לעמוד בהוצאות המימון התכנון והשיווק בזמן שהביקושים נעצרו.

"אני תומך במע"מ 0 לזוגות צעירים", אומר בריק, "זה מהלך חשוב, אך הממשלה צריכה ליצור מנגנון שלא יגרום עכשיו לעצירה מוחלטת של הביקושים שתגרור עצירה גם בהתחלות הבנייה, כי כבר ראינו בעבר שהירידה בהתחלות הבנייה תגרור עלייה חדה במחירים מיד כשהביקושים לדירות יתחדשו".

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים, התייחס גם הוא לתוכנית ההטבה במע"מ, ולעומת המתנגדים הוא הביע בה תמיכה מלאה: "זו הפעם הראשונה שהממשלה מוכנה להכניס את היד עמוק לכיס ולוותר על הכנסות משמעותיות ממסים על מנת להקל על אזרחי ישראל לקנות דירה ראשונה. עד היום משרד האוצר נמנע מוויתור על מע"מ מפני שמדובר על הכנסות משמעותיות למדינה. כל ויתור על מע"מ וצעד משלים של מענק כספי משמעותי של רוכשי דירות יד שנייה בהחלט עשוי לעזור לזוגות צעירים ואנחנו מברכים על הצעד האמיץ הזה של שר האוצר. אף שר אוצר לפניו לא היה מוכן לוותר על התקבולים מהמע"מ. צעד זה הינו רק צעד ראשון חשוב אליו אמורים להתלוות צעדים נוספים ומשלימים במטרה להוזיל את מחירי הדירות והקרקעות".