אימפריה פיננסית בתחום מפתיע

חברת ניכיון שעשויה להצטרף לרשימה המכובדת של ת"א 100

שנת 2013 הייתה שנה כלכלית מאתגרת עבור רבות מהחברות במשק הישראלי. עם זאת, מתברר כי בבורסת ת"א נסחרות מספר חברות אשר מוכיחות כי הן מסוגלות לפרוח גם בתקופות לא פשוטות. האחים נאווי היא אחת מהן.

החברה, שהחלה להיסחר בבורסה בראשית 2011, יותר משהכפילה את שוויה בשנה האחרונה. הביצועים המרשימים של האחים נאוי הביאו עוד ועוד גופים מהשורה הראשונה של שוק ההון להשקיע במניה, לאחר שברבעונים הראשונים לפעילותה הציבורית עיקמו חלקם את האף לנוכח השקעה בחברה ושכזו.

בתחילת חודש פברואר האחרון רכשו גופים מוסדיים כ-5% ממניות החברה בהיקף של 30 מיליון שקל, וסיפקו מעין 'חותם כשרות' לחברה ופעילותה.

נאוי פועלת בתחום המימון החוץ בנקאי, אולם מדובר בהגדרה סקסית, שלא לומר מכובסת, לפעילות בתחום ניכיון הצ'קים לחברות, עסקים ואנשי עסקים. תחום פעילות זה הרתיע בעבר, ומרתיע כיום מעט פחות, גופים מוסדיים מלהשקיע בחברה, על אף העובדה שהיא פועלת כנותנת שירותי מטבע המפוקחת על ידי היחידה לשירותי מטבע באגף המפקח על הביטוח ושוק ההון. כמו כן, נאוי פועלת על פי חוק ניירות ערך, קיימת בה ועדת אשראי, מכהן בה קצין ציות ויש לה מבקר פנים.

הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2013 הציגו הכנסות בהיקף של 98.8 מיליון שקל ורווח נקי של כ-60 מיליון שקל, המהווה כ-60% מההכנסות. מדובר בשיעור רווחיות נדיר בכל ענף, אשר הושג תוך צמיחה בתיק הלקוחות נטו של החברה - ב-40%, להיקף של 895 מיליון שקל בסוף השנה.

הפריחה של החברה, אשר לה 3,000 לקוחות, מלמדת על הצמא האדיר לאשראי בקרב עסקים רבים, שנדחקו מן המערכת הבנקאית ומוכנים בלית ברירה לשלם ריביות שנתיות הזויות על מנת להימנע מפשיטת רגל.

האווירה הכלכלית משחקת לטובתם

הנתון המדהים ביותר בדוחות הכספיים של החברה הינו אחוז ההפרשה הנמוך לחובות מסופקים אשתקד: 0.41% בלבד. מדובר בשיפור בפרמטר חשוב זה ביחס להפרשות לחובות מסופקים ב-2012, שהיו ברמה של 0.53% אשר אף היא נמוכה.

עבור מתבונן מן הצד, כמעט בלתי נתפס כיצד ניתן לנהל תיק אשראי גדול וצומח ברמת הפרשות כה נמוכה, ובייחוד כאשר אוכלוסיית היעד של ההלוואות היא בהגדרה מוחלשת פיננסית, ונוטה מכורח הנסיבות להתקשות לעמוד בהחזרים.

אין ספק כי לניסיון של כ-30 שנה ולמקצועיות של האחים נאוי תרומה מכרעת להישג מרשים זה. ואולם, נשאלת השאלה האם ניתן לשמור על רמת הפרשות נמוכה שכזו לאורך זמן, שהרי עלייה משמעותית ברמת ההפרשות לחובות מסופקים תחלחל ישירות לשורת הרווח הנקי.

לאחרונה אישר הדירקטוריון להנהלת החברה לפעול להגדלת האשראי המועמד לה על ידי תאגידים בנקאיים, עד לסך של 1.5 מיליארד שקל, במקום תקרת אשראי בסך 850 מיליון שקל. באטמוספירה הכלכלית הנוכחית, נראה כי החברה לא תתקשה למכור כסף ללקוחות במצוקה, גם אם תידרש לשחוק את פער הריבית הממוצע העצום אותו היא גובה.

הריבית הנמוכה במשק, שהוסיפה וירדה בחודשים האחרונים, מקנה לחברה מקורות מימון זולים באופן חריג, וכל שנותר להנהלת נאוי ולצוות העובדים המצומצם שלה הוא לבצע חיתום איכותי כבעבר ולשמור על שמה הטוב.

אם תעמוד במשימה זו, עוד ועוד מוסדיים יגדילו חשיפתם למניית החברה, ובעתיד הלא רחוק היא עשויה להצטרף לרשימה היוקרתית של מדד ת"א 100.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון