הקבלנים בלחץ: מציעים לשריין רכישת דירות עם 0% מע"מ

משרד יח"צ המזוהה עם הקבלנים פרסם הודעה לתקשורת עם הצעה "יצירתית": "אפשר לקנות היום דירה ולקבל פטור ממע"מ עוד לפני החקיקה - לחתום על הסכם מותנה ל-90 יום" ■ ואם החוק לא יעבור? שלמו "קנס יציאה מוקטן"

הקבלנים חוששים מתקופת המתנה של רוכשי הדירות בחודשים הקרובים עד להעברת חוק 0% מע"מ ומציעים לרוכשים אופציה ל"שריון" דירה למשך מספר חודשים ובכך ליהנות כבר היום מהטבת 0% מע"מ.

אתמול דווח ב"גלובס" כי קבלנים מעידים על עצירה במכירת הדירות החדשות. קבלנים טוענים כי הרוכשים אפילו לא מתעניינים וחוששים מקיפאון של מספר חודשים, עד שהחוק יעבור בכנסת. כזכור, קבינט הדיור אישר אתמול שורה של הצעות להקלה על מצוקת הדיור בטווח הקצר, אולם השלמת החקיקה צפויה רק אחרי הקיץ לכל המוקדם.

משרד יחסי ציבור המזוהה עם קבלנים רבים בענף הבנייה מיהר להוציא היום (ג') הודעה לתקשורת בה מפורטת הצעה לשריין היום דירות וליהנות אחר כך מ-0% מע"מ, לאחר שהחוק יאושר בכנסת. "בתקופת הביניים ועד לאישור הפטור בחקיקה, קיימת עדיין דרך אחרת שבה ניתן לרכוש דירה מקבלן היום, ולנטרל את הסיכון שאולי הדירה תהיה זכאית להנחה של המע"מ לאחר הרכישה, וזאת על ידי היערכות מוקדמת והכנסת סעיפים מסוימים בחוזה רכישת הדירה מול הקבלן", לשון ההודעה.

בהודעה מובאים דבריה של עו"ד קרן זוקין מהמחלקה המסחרית במשרד עוה"ד צבי שוב, אשר מסבירה את ההצעה: "על מנת למנוע את הקיפאון בשוק הדירות עד לאישור החוק, ניתן לבחון אפשרות לחתום על הסכמים מותנים לתקופה של כ-90 יום, לפיהם במידה ויאושר החוק והרוכש יהיה זכאי לפטור ממע"מ, כי אז או שהקבלן יפחית את מחיר המע"מ ממחיר הדירה או שתבוטל עסקת המכר המקורית, מבלי שיראו בכך כהפרה של הסכם המכר".

לא בטוח שרוכשי הדירות "יקפצו" על ההצעה, לא רק בשל ההערכה בקרב חלק מהרוכשים כי ייתכן מפנה במחירי הדירות נוכח הצהרות שרי הממשלה והפעולות האגרסיביות שננקטו לאחרונה, אלא גם בשל מה שמתארת זוקין בהצעה כ"קנס יציאה מוקטן" שנועד להשיב לקבלן את הוצאותיו המשפטיות והאחרות בחתימה של הסכם המכר ובביטולו, וכן בשמירת הדירה עבור הרוכש במשך שלושה חודשים ללא אפשרות למכרה לצד ג' אחר.

זוקין מציינת אמנם כי הקנס האמור "בוודאי לא צפוי להגיע לכדי 18% ממחיר דירה", אולם גם קנס בשיעור נמוך מכך יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים.

בהודעה לתקשורת מסייגת זוקין ואומרת כי "עשיית חוזה על תנאי הינו פתרון אפשרי אשר מאזן בין חוסר הוודאות השורר כיום בשוק לבין הצורך בתנועה והתקדמות. ואולם יש לקחת בחשבון כי סביר כי קבלנים רבים לא ימהרו להתקשר בחוזים כאמור, שכן הדבר יוצר חוסר וודאות לגבי מלאי הדירות העומדות למכירה בפרויקט שלהם ואף כלל לא ברור האם הדבר יאושר על ידי בנקים מלווים בפרויקטים בהם ניתן ליווי בנקאי. בכל מקרה יש לקחת בחשבון כי התניה כאמור צריכה להיות מלווה בייעוץ וניסוח משפטי בכדי למנוע טענות מצד רשויות המס למכר חוזר".

בסוף ההודעה מובאים מבצעי מכירות של מספר קבלנים, אשר מאפשרים לרוכשי הדירות לחתום על חוזי "שריון" דירות ולקבל פטור ממע"מ על תנאי.