אורי אריאל: "נצמצם את הזמן של חוסר הבהירות"

שר הבינוי והשיכון: "בשונה מהמע"מ בגובה אפס שצריך חקיקה, ויוכל להיות רק אחרי שתחזור הכנסת מהפגרה ותעבור את הדיונים בוועדות, מחיר המטרה נגמר בתוך משרד השיכון"

"אם מישהו עדיין ספקני לגבי מחיר מטרה, אני אומר לכם שתוך פחות מ-20 יום תהיה תוכנית מוכנה וכל הדברים יהיו ברורים. אני כבר קבעתי פגישה של מועצת מקרקעי ישראל אחרי פסח, ב-28 לאפריל, כדי לאשר את התוכנית". כך אמר שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ביום עיון בנושא שיתופי פעולה אסטרטגיים לקידום הדיור בישראל המתקיים בבנייני האומה בירושלים. הכנס, שאורגן ע"י רשות מקרקעי ישראל, מתקיים על רקע ישיבת הקבינט שהתקיימה לפני יומיים בה התקבלו החלטות משמעותיות לענף הנדל"ן.

"בשונה מהמע"מ בגובה אפס שצריך חקיקה, ויוכל להיות רק אחרי שתחזור הכנסת מהפגרה ותעבור את הדיונים בוועדות, מחיר המטרה נגמר בתוך משרד השיכון ברשות מקרקעי ישראל. אין צורך בחקיקה. אני יודע שהתוכניות עכשיו מכניסות את כולם להמתנה. אין ברירה, יש מחיר מסוים בהתארגנות המהפכנית הזו ונצמצם את הזמן של חוסר הבהירות הן לרשויות, הן לרוכשים והן לקבלנים".

במקביל, אמר אריאל, "אנחנו יודעים שהדבר העיקרי הוא שיווקי הקרקע. שתי התוכניות מחייבות המשך שיווקים משמעותי. אני אומר לציבור הרחב - הזכות שלכם לבית היא החובה שלנו. זו האחריות שלנו. ב-2015 תהיה קפיצה מאוד משמעותית בשיווקי הקרקע בכל רחבי הארץ. התוכניות המרכזיות שעברו בקבינט הדיור הן מחיר מטרה ומע"מ בשיעור אפס. הנכונות של המדינה להכניס היד לכיס ולשים 3 מיליארד שקל על השולחן, מעידה על רצון אמיתי למעשים להורדת מחירי הדירות. עם זה אי אפשר לטעות".

"התוכניות יתנו מענה גם למשפרי דיור" הדגיש השר אריאל, "זו הכוונה במחיר המטרה, כדי שישפיע על כל השוק ובמיוחד על שוק יד שנייה. ללא השפעה על שוק זה נהיה מאוד חסרים ואולי גם לא אפקטיביים. אני מבקש גם לשים דגש על ההתחדשות העירונית. אני כל הזמן שומע על בנייה בשיפולי הערים ובשטחים הפתוחים. אין צורך בזה. יותר טוב לאנשים, לערים, למדינה ולכולם. ההתחדשות העירונית היא הפתרון הנכון ואנחנו כבר מחזקים את המחלקה הזו במשרד. התחדשות עירונית היא הפיתרון ולא לבנות על השטחים הפתוחים, יש לנו מדינה קטנה. אני דורש מכם ראשי הרשויות להעביר לנו תוכניות נרחבות להתחדשות העירונית. נכון, לא כל תוכנית מתאימה לכל מקום אבל זו לא הסיבה לא לעשות את זה בכלל. תמיד עדיף להיכנס ולבנות בתוך העיר".

עוד הוסיף השר אריאל: "אי אפשר לבנות בהיקפים גדולים בלי שיתוף פעולה של הרשויות המקומיות. בלי זה אין היתכנות. אין מלחמות אגו בין השרים, כראייה לכך גם שר האוצר הוזמן לכנס הזה. אנחנו עובדים יחד כשהמטרה היא הורדת מחירי הדיור".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו שלא נכח באירוע שלח הודעה מוקלטת והתייחס גם הוא למצקת הדיור: "כולנו פועלים להגדלת היצע הדירות. הפיתרון מצוי בשיתוף פעולה בין כל הגורמים הנוגעים בדבר. רק כך נוכל לממש את ההחלטות. המטרה היא בניית עוד ועוד דירות, עוד ועוד שיווקים וגם מתן היתרי בנייה מהר יותר. הדרך האמיתית להורדת מחירי הדירות היא הגדלת ההיצע. הגדלנו ההיצע של הקרקע הפרטית במדינה, ביטלנו את ההחלטה שהתקבלה בממשלות קודמות לא לתכנן במרכז וגם העברנו ממש עכשיו את הרפורמה בתכנון והבנייה. הממשלה גם החליטה לתת מענקים לרשויות שיתנו מספר גדול של היתרי בנייה. הסכמי הגג הם גם דרך להשגת המטרה. כולנו עובדים קשה להסרת חסמים וקידום הפיתרון של מצוקת הדיור".

בזמן שהשרים והמכובדים נואמים בתוך בנייני האומה, מחוץ לאולם הפגינו כמה עשרות אנשים. מדובר ברוכשי דירות מחברת גינדי השקעות בחדרה, הבניין הסמוך לזה בו קרסה המרפסת בדצמבר 2013. רוכשי הדירות, שהבניין בו נמצאות דירותיהן עדיין מוכרז כמסוכן לבשו חולצות עליהן נכתב: "גם אני מנפגעי גינדי" והחזיקו שלטים הקוראים לראשי הרשויות וגם לשרים להגביל הפיקוח על הבנייה.