צוקרברג ממשיך לזוז מהר

רכישת Oculus VR נעשתה כדי לנסות וליישר קו עם גוגל

1. אחד ממשפטי המוטו שמלווה את מארק צוקרברג מיומו הראשון במה שמוכר כיום כפייסבוק, מסמל במידה רבה את ההתנהלות האסטרטגית של החברה באחרונה: Move fast and break things. במכתב ששלח למשקיעים ערב ההנפקה המתוקשרת ביותר בעשור האחרון, ציין צוקרברג: "כשרוב החברות גדלות, הן נוטות להאט את הקצב יותר מדי כי הן מפחדות יותר לעשות טעויות מאשר לפספס הזדמנויות בדרך. הרעיון מאחורי המוטו שלנו - לזוז מהר ולשבור דברים - הוא שאם לעולם לא תשבור משהו, אתה כנראה לא מתקדם מהר מספיק".

ב-35 הימים שעברו מאז הודיע צוקרברג על רכישת הענק הכה מדוברת של וואטסאפ ב-19 מיליארד דולר, הוא הוכיח שהוא יודע לזוז מהר גם כחברה גדולה, כזו ששווה 165 מיליארד דולר. קצת דומה לגוגל ושונה לגמרי מאחת המשקיעות בפייסבוק, מיקרוסופט.

כשצוקרברג הבין שהמובייל הוא מגרש המשחקים הנוכחי של המשתמשים שלו, ושהאנליסטים נושפים בעורפו בעניין, הוא ידע לנווט היטב את הספינה אל עבר חוף מבטחים ולהציע כלי פרסום מתקדמים למובייל. פעולה זו הפכה את הקערה על פיה והסירה את עול ההנפקה הכושלת שנשאה עד אז פייסבוק על עצמה.

כשראה איך רשתות אחרות צוברות פופולריות ומקשרות בין משתמשים כשלו ולפייסבוק אין יד ורגל בעניין, הוא שינס מותניים ופתח את הארנק. כך נחתו בכיסה של פייסבוק אינסטגרם תמורת מיליארד דולר ובחודש שעבר הייתה זו וואטסאפ בתג מחיר גבוה הרבה יותר.

עכשיו, כשהוא רואה איך המתחרה הגוגלית נכנסת בכל כוחה לעולם המחשוב הלביש עם גוגל גלאס ולמקום שבו הטכנולוגיה והאינטרנט מתחברים לכלי רכב או לרובוטים מתקדמים, צוקרברג הבין שהוא לא יכול להישאר מחוץ לתמונה.

הרכישה של Oculus VR היא ניסיון ליישר קו מול גוגל בנושא - הצהרת כוונות ורצון לזוז מהר. אבל בסופו של עניין, היא גם מתחברת למקום הבסיסי מאוד שיצא מחדר המעונות של צוקרברג בהרווארד וחזק עוד יותר מהמוטו של Move fast - לחבר בין אנשים.

המשקפיים של אוקולוס, קצת כמו הגלאס של גוגל, אמנם עשויים לנתק את המשתמשים מהעולם האמיתי ומתקשורת בינאישית במובן המופשט של המילה, אבל בסופו של דבר יחברו אותם זה לזה בצורה טכנולוגית אחרת. האם זה טוב ואיפה מתחילה ונגמרת הפרטיות במציאות העתידית? זו כבר שאלה שהדיון בה עוד ימשיך להתגלגל.

2. אין ספק שצוקרברג התבגר ולמד לפעול מהר ולהגיב לשוק - הפיננסי והטכנולוגי - בהתאם. חלק נכבד מהבגרות הזו היא תולדה של מהלך שעשה בעבר הלא רחוק מדי.

ביום שני השבוע ציינו במטה החברה שש שנות פייסבוק לשריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של הרשת החברתית, שחצתה את הקווים מגוגל. היא אמנם לא מחזיקה בהגאים של הספינה הגדולה של פייסבוק, אבל בהחלט אחת הסיבות העיקריות שהספינה הזו לא הלכה לאיבוד במרחבי האוקיינוס.