לא צריך ועדים בהיי-טק

אם הייטקיסט רוצה ביטחון תעסוקתי שידאג ליתרון תחרותי

בשורת התאגדותם של עובדי "נס" - חברת שירותי ה-IT הגדולה בישראל - במסגרת הסתדרות העובדים זכתה לסיקור עיתונאי מובלט בשבוע האחרון, ולא בכדי. תעשיית ההיי-טק הישראלי שכבשה לעצמה מעמד מיוחד של מעצמה עולמית הצליחה לעשות זאת בדרך כלל ללא סיוע מאיגודי עובדים מקצועיים. ואולם בשנים האחרונות הלכו וגברו הלחצים על עובדים ומעבידים כאחד, על מנת לאחד את עובדי ההיי-טק תחת איגודי עובדים.

"אנו מאמינים שבתחום ה-IT בפרט, ובענף ההיי-טק בכלל, העובדים זכאים לביטחון תעסוקתי ולתחושת מעורבות בהחלטות הנוגעות לעתידנו", מסרו חברי ועד העובדים ב'נס'. "מקום עבודה שטוב יותר לעובדיו הוא מקום שבו העובדים ממלאים תפקיד מוביל בהמשך הצלחתה של החברה. אנו קוראים להנהלת נס טכנולוגיות לשמש דוגמה לכל החברות בענף, ולשבת עמנו בהקדם למשא ומתן על ההסכם הקיבוצי".

זוהי הצהרה מעוררת מחשבה.

"לא מתעסקים איתנו"

כשסיימתי את לימודיי בטכניון, זכיתי להתראיין באחת החברות הישראליות המובילות בתחום התעשייה הביטחונית. זו הייתה חברה בעלת פיתוחים טכנולוגיים מרשימים ביותר, סביבת עבודה מפנקת והישגים בינלאומיים. כשהתקדמתי בשרשרת הראיונות הוזמנתי להתלוות למנהל צוות בכיר, על מנת להכיר את סביבת העבודה.

הוא הוליך אותי במסדרונות, ותוך כדי סיור הסביר לי על נפלאות ועד העובדים בחברה ועל הישגי איגוד העובדים, שהתבטאו בכך שאף אחד 'לא מעז להתעסק איתנו'. בשלב מסוים הגענו למשרדי ועד העובדים, שהיו מהיפים ביותר בחברה, מאובזרים היטב ומוכנים לכל קרב גבורה אפשרי נגד המעסיק, אם רק יהיה צורך בכך.

בתור מהנדס צעיר, חסר ניסיון חיים וחסר הבנה בחשיבות כוחם של איגודי עובדים, העדפתי לוותר על המשרה שהוצעה לי שם. החלטתי לחרף נפשי וללכת לעבוד בחברת היי-טק אחרת, למרות שבדומה לרוב החברות בהיי-טק הישראלי, לא הייתה בה התאגדות עובדים מאורגנת.

בשנים שעברו מאז עבדתי בחברות שהצליחו יותר ופחות, בחברות שעברו צמיחה מטורפת וגם בחברות שעברו צמצומים כואבים. לימים נהפכתי גם למנהל והייתי שותף, בין השאר, להחלטות כואבות של פיטורי עובדים. אני יכול לומר בלב שלם, שנוכחות ועד עובדים חזק לעולם לא הייתה משנה דבר באף אחת מהחברות שבהן עבדתי או שהייתי מעורב בהן עד היום. להיפך.

לפני כמה ימים נפגשתי עם איש היי-טק, שהיה בעבר מנהל פרויקטים בכיר באחת מחברות הדגל של ההיי-טק הישראלי בסוף שנות השמונים. הוא סיפר לי איך ועד העובדים שם היה מחרים פרויקטים שבהם שובצו עובדים על פי קריטריונים של כישרון והתאמה - ולא על פי קריטריונים של ותק ובכירות. כמה פרויקטים כאלה הגיעו עד כדי קריסה והוא, מנהל בכיר ומוכשר ביותר, החליט להמשיך הלאה לחברות היי-טק אחרות. החברה ההיא עברה משברים קשים בשל חוסר יכולתה להתחרות בשווקים הבינלאומיים, פיטרה מאות עובדים במשך השנים ועדיין קיימת כיום כחברה אפרורית ומשעממת, שימי הזוהר שלה קבורים אי שם בעברה הרחוק.

להבין את הסכנות

התאגדויות עובדים בהיי-טק הישראלי אינן בשורה טובה לאף אחד, פרט לקבוצת עסקנים שתגרוף את פירות ההצלחה המפוקפקת הזו. עובדיהן של חברות היי-טק, המאוגדים בארגון עובדים כזה או אחר, לא יזכו להגנה טובה יותר בעת צרה. פיטורי עובדים לא יימנעו, כמו שלא נמנעו במקרים רבים אחרים - לא בהיי-טק - של חברות שקרסו מסיבות עסקיות כלשהן.

אפליית עובדים לרעה בשל דת, מוצא, מגדר או גיל לא תימנע, כמו שלמרבה הצער והבושה היא לא נמנעת במאות מקומות עבודה מאוגדים היטב, כולל המגזר הציבורי בישראל. תנאי עבודתם של עובדי ההיי-טק המאוגדים לא ישתפרו כהוא זה. כבר כיום, הם בין הטובים במשק הישראלי וחברות היי-טק קפיטליסטיות לחלוטין נבחרות על ידי העובדים שלהן שוב-ושוב כחברות המועדפות לעבוד בהן בכל קטגוריה אפשרית.

מה שכן עלול לקרות, הוא אובדן התחרותיות של ההיי-טק הישראלי מול זירת ההיי-טק העולמית. ואם זה יקרה, יאבדו עשרות אלפי עובדים את מקום עבודתם או שפרנסתם תיפגע קשות. ומסביבם, מאות אלפים במעגלים הסובבים את ההיי-טק, גם הם יינזקו משמעותית. לא יעזרו איגודי העובדים הלוחמניים וגם ארגון העובדים לא יוכל לעשות מאומה. עובדי ההיי-טק המתאגדים חייבים להביא בחשבון שהם עלולים לכרות את הענף שעליו הם יושבים, לא פחות מזה.

זה נכון: בהיי-טק עובדים קשה. התחרות אכזרית והעבודה אינטנסיבית ביותר. אבל מי שנכנס לאורח החיים המטורף הזה, של עובד בחברת היי-טק, צריך להיכנס לשם בעיניים פקוחות ולהבין את הסכנות הכרוכות בעבודה הזו, במקביל ליתרונות ולהתלהבות הכרוכה בסביבת עבודה חדשנית ומאתגרת, החשופה, לטוב ולרע, לשווקים הבינלאומיים.

בסביבה הזו, הדבר הכי טוב שעובדי ההיי-טק יכולים לעשות על מנת להגן על מקום עבודתם הוא לשמור על היתרון התחרותי שלהם בכל החזיתות, החל בחדשנות והמשך בגמישות ובעקשנות וביכולת השרידות מול משברים, שלבטח יגיעו מתישהו. איגוד עובדים, חזק ולוחמני ככל שיהיה, לא יעניק תוספת כלשהי ליכולת ההישרדות של החברות האלו, ולכן גם אינו מוסיף שום ביטחון לעובדים בהן.

חבריי אנשי ההיי-טק, חישבו על זה לפני שאתם חוגגים את חגיגת ההתאגדות.