"יאיר לפיד לא מבין את מה שהפקידים מסבירים לו"

פרופ' יקיר פלסנר, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל, מתייחס בתוכנית הנדל"ן לצעדי קבינט הדיור: "זה ניסיון לרמות הציבור ואת הביקוש וההיצע, זה לא יעבוד"

אחרי שבוע סוער בשוק הנדל"ן בישראל, שבשיאו אישור קבינט הדיור לצעדים שאמורים להביא לדבריו להורדת מחירי הדירות, כמו 0% מע"מ על דירה ראשונה ומכרזי "מחיר מטרה", התגובות מבכירי הענף ממשיכות להגיע וחלק גדול מהן לא אוהדות את הצעדים של שר האוצר יאיר לפיד.

פרופ' יקיר פלסנר, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל ומבכירי הכלכלנים, אמר בתוכנית הנדל"ן בגלובס TV, כי זה ניסיון לרמות את הציבור ואת הביקוש וההיצע, וזה לא יעבוד. "יאיר לפיד אומר שהוא צריך לדאוג למחוסרי הדיור ולא לכלכלנים. אני אגיד דבר מאוד חמור: ההנחה הבסיסית מאחורי הציטוט הזה, זה שלפיד מבין מה אומרים לו. אני בכלל לא בטוח שזה נכון. לדעתי הוא לא מבין מה הכלכלנים מסבירים לו. יש למדינת ישראל ניסיון עשיר בתחום הזה, והוא כולו כישלון", אומר פלסנר.

"ניסו לעשות אותו הדבר בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת. אז עוד לא היו מספיק כלכלנים שיגידו לפוליטיקאים שאת הביקוש וההיצע אי אפשר לרמות. מה שיקרה הוא שלא כל מי שיבוא יוכל ליהנות מההטבה הזו, כי בשביל שזה יקרה אתה צריך לבנות הרבה יותר ממה שבונים. אבל לבנות הרבה יותר ממה שבונים זה בדיוק הפתרון של ההיצע שאותו צריך. זאת אומרת, יהיה תור, יהיו פקידים שיחליטו מי כן יקבל ומי לא ולא ברור איך הם יבחרו. וגם אם כן, לא בטוח שזה יעבור מבחינה משפטית", לדבריו.

עוד מוסיף פלסנר, כי "בוודאי יהיה מי שישלם מתחת לשולחן ומי שיבוא לרמות ולעשות סיבוב על המדינה. יהיה מי שיתחזה לקונה דירה ראשונה ואח"כ הוא ימכור אותה במחיר כולל מע"מ ועוד יותר מזה".

עוד סוגיה שמעלה פלסנר, היא הבעייתיות מצד הקבלנים. הוא סבור כי אם יעבור הפטור ממע"מ אז הקבלנים יתחרו בניהם על הרוכשים ואז יהיה צריך מישהו שיפקח עליהם שימכרו את הדירות במחיר "מטרה" מוזל, ותיווצר להערכתו בירוקרטיה שלמה שתעסוק בקיצוב, בפיקוח על איכויות הבנייה, בשמאות וכדומה. "מי יעשה את כל הדבר הזה? מי מסוגל לעשות את כל זה", תוהה פלסנר.

- את כל זאת אמרה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג בקבינט הדיור, ואף על פי כן כל השרים בחרו לאשר את הסעיפים. הם לא יודעים את מה שאחרים כן יודעים?

"לא. פשוט לא אכפת להם. הם רוצים להצטייר בעיני הציבור כמי שעושים דברים לטובת הזוגות הצעירים. השאלה באמת אם יוצא מזה אח"כ משהו לא כל כך מעניינת אותם, העיקר זה העניין ההצהרתי".

- אבל הבחירות הן לא בעוד חצי שנה

"הצעירים האלה לא מהווים משקל מספיק מקהל הבוחרים בשביל להוות איום במקרה וכל התוכניות האלה בסוף יתמסמסו, אבל מבחינת התדמית הציבורית, מה שיותר חשוב לכל החבר'ה האלה זה להגיד שאין בעיה אצל הצעירים. אתה גם צריך להביא בחשבון שלא לכל השרים שתמכו יש אחריות ישירה לעניין הזה. אז לחלק מהם המחיר הפוליטי הוא מאוד נמוך, אז מה אכפת להם להביע תמיכה?".

- אז כל ההחלטות שהתקבלו הן סיסמאות ותו לא?

"במידה רבה כן. וגם יש בדבר הזה גם גרימת נזק".

- אם קבלן עומד למכור דירה ב-20% פחות משוויה, היא גם תהיה שווה ככה, אז אני לא אקבל את המטבח שאני מקבל בדירה רגילה, ואני לא אקבל את אותה דלת ולא את אותו חלון?

- מה אתה אומר על ההחלטה לפקח על מחירי השכירות?

"זה בכלל אסון. רק מרעים את הבעיה. חלק ניכר מבעיית הדיור בישראל מאז ומתמיד הייתה בחוק הגנת הדייר. כל המצוקה של הבנייה ויוקר הדיור בישראל התחילו מזה שנחקק חוק הגנת הדייר שהטיל פיקוח על שכ"ד, זה גרם להפסקה מוחלטת של הבנייה להשכרה, ולפתע פתאום עם ישראל כשרצה לגור היה צריך לקנות דירה, ולקנות דירה כידוע אי אפשר בלי משכנתא, אז היה צריך אשראי, אבל הבנקים לא נתנו אשראי כי הממשלה לא נתנה להם לתת אשראי, ואז מי שקיבל אשראי היו בודדים וזה בעצם המקור לכך שבעיית הדיור היא כל כך קשה מאז ומעולם".

- אז אתה אומר שבטוח שיהיה פה יותר רע? כלומר, יפלו עלינו גזירות כלכליות לממן את כל ההרפתקאות האלה?

"אני מעריך שכן".

צפו בתוכנית המלאה...