יוני בלוך: "אני מרוויח בסטארט-אפ פחות משהרווחתי כמוזיקאי"

יוני בלוך, ששמו נקשר בשנים האחרונות פחות למוזיקה ויותר לסטראט-אפ "אינטרלוד" שבבעלותו, מדבר בראיון ל"גלובס" על הפלטפורמה שמאפשרת לגולשים לשנות את עלילת הסרטים: "זו תקופה טובה להיות בה חנון"

"הקריירה שלי התחילה באינטרנט, ב'במה חדשה', אתר אינטרנט שהקדים את זמנו", מספר הזמר-יוצר יוני בלוך בראיון ל"גלובס", בבואו להסביר את סגירת המעגל שהוא חווה בימים אלה, כבעלים שותף של סטארט-אפ טכנולוגי בשם "אינטרלוד" (Interlude). האתר הוא למעשה פלטפורמה להצגה אינטראקטיבית של סרטים וקליפים, המזמינה את הצופה לבחור את המשך העלילה, כמו גם ליצור סרטוני וידיאו אינטראקטיביים המאפשרים לצופה לבחור בין קווי עלילה שונים, מתוך מספר אפשרויות שעולות במהלך הצפייה.

"במה חדשה" הוא אתר ישראלי חלוצי המפרסם יצירות של גולשים - מסיפורים קצרים, שירה, מחזות, צילומים, ועד שירים מוקלטים. בלוך, אז בשנת 2001, היה זמר ויוצר אלמוני, כמו אלפי הגולשים האחרים באתר. בלוך שיתף את הקהל בשירים שהקליט, וצבר עדת מעריצים, ביניהם בתו של מנכ"ל חברת תקליטים. מכאן, לא צריך את הטכנולוגיה החדשנית של בלוך כדי לשרטט את המשך העלילה. אפשר להפעיל את הדמיון בצורה אנלוגית.

בלוך: "תמיד הייתי כזה. הייתי ממש חנון מחשבים. אבא שלי פיסיקאי, והיה לנו בבית חיבור לאינטרנט עוד לפני שהיה אינטרנט. זה היה נחשב חנוני, הייתי מסתיר את זה. היום זו תקופה טובה להיות חנון. היום החנונים הם אלה שמשיגים את הבנות. מבחינתי חנונים זה מנצח".

יוצרים מנהלים

"אינטרלוד" הוקמה על-ידי בלוך וחברי הלהקה שלו, כאשר כל חברי הלהקה שותפים בה, וכולם, כולל הבסיסט, משמשים בתפקידים ניהוליים ויצירתיים. בלוך: "אני והלהקה שלי, באלבום האחרון שהקלטנו, התחלנו לחשוב על קליפ לעומק במקום קליפ לרוחב. משם זה נולד".

בשנת 2012 זכה בלוך בפרס ראש הממשלה ליזמות וחדשנות על פועלו בהקמת המיזם. הישג לא פחות מרשים: הקליפ האינטראקטיבי שיצרה אינטרלוד עבור שירו של בוב דילן, "Like a rolling stone", נבחר לקליפ השנה של 2013 של המגזין "טיים", ודילן עצמו הצטרף לבורד המייעץ של החברה.

- אתה מדבר על שפה קולנועית חדשה, ויותר מזה - על שינוי תפיסתי של מבנה הסיפור.

"חד-משמעית. המהות של הסיפור שהוא לא קו אחד ישר. אבל זה נועד לסיפורים מסוימים".

- לאיזה סיפורים זה לא מתאים?

"לכל מה שהוא לינארי, למה שהוא 'רגיל'. זה מתאים כשאתה בונה את הסיפור במיוחד לדבר הזה, לכך זה נועד. זו שפה שרוב הבימאים הצעירים חיכו לה. הם חיפשו שפה חדשה, ודרך הטכנולוגיה שלנו הם יכולים לממש את זה. סיפור אחד שמסופר מכל מיני זוויות. היוצר בוחר אם הוא מספר את הסיפור בצורה לינארית או לא לינארית. הצופה יכול להחליט אם לצפות בגרסת הבמאי, או להתערב".

- כיוצר, למה שארצה שהצופה יתערב בסיפור שלי?

"ב-30 השנים הראשונות של הקולנוע, הסרטים צולמו כמו בתיאטרון. מאותה זווית. הדברים שקורים כיום, עם כל הטכנולוגיות המתפתחות, מאפשרים לעשות דבר יפה שהוא לא לינארי. הסיפור משתנה לפי המספר. כמו בקריאה משפחתית של הגדת פסח. ההתערבות נבנית בצורה כזו שהיא לא הורסת את היצירה. האינטגריטי של היצירה נשמר. הוא מאפשר לספר סיפור אחד מזווית של חמישה אנשים שונים. הרעיון הוא לא גימיק של לבחור אם ללכת ימינה או שמאלה, או לבחור סוף טוב או סוף רע. אנשים מנצלים את הטכנולוגיה כדי לספר סיפורים מעניינים".

- נתקלתם בפחד הזה מצד יוצרים?

"כן, יותר מצד בימאים מבוגרים. לצעירים יותר קל להבין את זה, והם נראים נלהבים".

- יש לכם מיפוי משתמשים? מי הם, במה הם עוסקים, כמה מהם מוזיקאים?

"אנחנו רואים שנרשמים אנשים ממכללת דיוק, מסטנפורד. מכל רחבי העולם, מחברות נדל"ן, משרדי פרסום וחברות תקליטים. הווידיאו משמש להמון דברים. יש למעלה ממאה מיליון צפיות, לכן אנחנו לא מסוגלים למפות.

"רוב החברות מנסות לעשות כסף. אנחנו מנסים לתת כלים יצירתיים חדשים לאמנים. במקום לייצר עולמות לינאריים, לתת עולמות שבהם המשתמשים יכולים להחליט על הצורה בעצמם.

"אנחנו נותנים את השירות חינם ליוצרים. המפרסמים - מייקרוסופט, רבלון, סובארו משלמים. החברות מציעות להפוך את הפרסומות שלהן לאינטראקטיביות. כמה מהן הועמדו כמועמדות בפסטיבל קאן השנה של הפרסום.

- אתם נתקלים בהתנגדויות, בסגנון שהטכנולוגיה מוזילה את האמנות, את היצירתיות?

"לא, לשמחתי לא נתקלתי בכאלה".

- מה באשר לכובע האחר שלך, אתה עדיין מוזיקאי פעיל?

"כן, בטח. עכשיו חזרתי מסיבוב הופעות עם ערן צור. עשינו בשבועיים עשר הופעות. ארבע בארצות הברית, ושש בישראל".

- הפכת לאיש עשיר? אתה בדרך להיות?

"אני מרוויח פחות משהרווחתי כמוזיקאי. אנחנו לא מושכים משכורות גבוהות. הרעיון הוא לנצל את הכסף שבקופה כדי להגשים את המטרות של החברה".

יוני בלוך ישתתף בכנס של חברת סלקום "מדברים עתיד", שיתקיים ביום ד' (2 באפריל), בתיאטרון הבימה, תל אביב. בלוך יעביר הרצאה בנושא "לבחור את העתיד - הדרך לספר סיפור בעולם הדיגיטלי"

המספרים מאחורי אינטרלוד:

כ-20 מיליון דולר

הסכום שגייסה חברת אינטרלוד עד כה

כ-3 מיליון דולר

הסכום שהשקיעה באינטרלוד קרן ההון סיכון סקויה

100 מיליון

מספר הצפיות בקליפים המופיעים באתר החברה

16 אלף

מספר היוצרים שנרשמו לאתר עד כה