אין תקשורת

מחשש מפגיעה תדמיתית במשרד נמנע השר מהגברת התחרות

חודש מרץ הוא אולי החודש החשוב ביותר בהתפתחות שוק התקשורת העולמי. במרץ 1847 אלכסדר גרהם בל, ממציא הטלפון נולד, הפטנט על המצאת הטלפון נרשם 19 שנה מאוחר יותר ב-7 למרץ 1876 ומספר ימים לאחר מכן, עדיין בחודש מרץ התקיימה שיחת הטלפון הראשונה בה אמר בל לעוזרו החשמלאי טום ווטסון, את המשפט המשפט המפורסם Mr Watson come here, I want to see you. ווטסון כידוע עמד רק מעברו השני של הקיר.

שנה לאחר מכן הקים בל ביחד עם קבוצת משקיעים את חברת הטלפונים בל, אחרי שחברת Western Union סירבה להצעתם לרכוש את הפטנט על הטלפון תמורת 100 אלף דולר. שש שנים מאוחר יותר ב 1883 התקיימה השיחה הבין-עירונית הראשונה בין בוסטון לניו יורק וב 1910 כבר היה טלפון אחד על כל 13 תושבים בארצות הברית.

בישראל לעומת זאת עבר חודש מרץ נוסף ללא בשורה משמעותית בשוק התקשורת. רפורמות צרכניות שיכולות להוביל לחסכון צרכני בהיקף של 2 מיליארד שקל ויכולות להוביל לשינוי משמעותי במבנה השוק תקועות במשרד התקשורת עקב הקושי להגיע להחלטה בנוגע למחירי השוק הסיטונאי בישראל.

העיכוב בקבלת ההחלטות חושף להערכתנו את אחד הכשלים המשמעותיים ביותר במשרד התקשורת - חוסר מיקוד וקביעה שגויה של סדרי העדיפות. כך לדוגמה הרפורמה המדוברת ברשות השידור אשר צורכת מהמשרד כלכך הרבה משאבים צפויה לחסוך לצרכן הישראלי כ-350 ש"ח בשנה, פחות מ-30 שקלים בחודש. מצד שני, רפורמת מוצלחת בשוק הסיטונאי כזאת שתאפשר לסלקום ולפרטנר להיות שחקנים דומיננטיים, תגרום ליצירת תחרות אמיתית בתחום הטלויזיה, האינטרנט והטלפוניה הקווית עשויה להוביל לחסכון של מעל 150 שקלים לחודש ליותר מ 1.2 מיליון צרכנים.

כלומר במונחים כספיים רפורמת השוק הסיטונאי תוביל לחסכון כספי של עד פי חמישה מרפורמת סגירת רשות השידור.

מלבד הפגיעה בצרכן העובדה שהרפורמה העיקרית של משרד התקשורת לא מתקדמת, מעכבת גם התפתחויות נוספות וחשובות לא פחות ובראשם מכרז התדרים לדור הרביעי והחלטה על איחוד הרשתות הסלולריות. שוק הסלולר הישראלי היום הוא אחד השווקים התחרותיים ביותר בעולם אם לא התחרותי ביותר, רגולטורים רבים בעולם שינו תפיסה בשנה שנתיים האחרונות וכעת הם מקדמים צעדים שיובילו את החברות לגידול בהשקעות גם על חשבון פגיעה מסוימת בתחרות.

להערכתנו מחשש לפגיעה תדמיתית משרד התקשורת לא יבצע שום צעד שיפגע בתחרות בסלולר אפילו אם מדובר בצעד נכון ובריא לשוק, לא לפני שיבצע רפורמות שייטיבו באופן מיידי עם הצרכן. לכן עיכוב בהקמת השוק הסיטונאי גורר אחריו גם עיכוב בהחלטות לא פחות חשובות על עתיד שוק הסלולר בישראל ועל הכיוון אליו הוא הולך.

הכותב מנהל את מחלקת המחקר ואנליסט התקשורת ב- IBI בית השקעות