"0% מע"מ רק מייצר רעש ועלול להקטין היצע הדירות"

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן שיחולק הערב למנויי "גלובס" ■ פרופ' צבי אקשטיין יוצא נגד תוכנית לפיד ומסביר מדוע היא לא תשנה את שוק הנדל"ן ■ ואנחנו נשארים לבד על הספינה אותה מנווט לפיד לבדו ■ דעה / דרור מרמור

ליאיר לפיד יש מנטרה קבועה, שעליה הוא חוזר כתשובה למבקריו. תוכניתו, המעניקה פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה, אינה מיועדת לכלכלנים אלא למחוסרי הדירות.

"יש אנשים שלא אוהבים את התוכנית", אמר לפיד בשבוע שעבר, "אבל יש לי שאלה אליהם: איפה הייתם בשנים אחרונות? איפה הייתם כשהדור הקורס התחיל לפזול לכיוון ברלין וקנדה?".

צריך להעריך אומץ סוף סוף לקבל החלטה לעשות מעשה. וכפי שכתבנו בשבוע שעבר, אם שר אוצר לא מסוגל לממש החלטות הצרה של כולנו אפילו גדולה יותר. אף על פי כן, זה יותר ממטריד שאין כרגע אף כלכלן - לא מצאנו אפילו אחד - שתומך בפומבי בתוכנית של לפיד.

לקראת סוף השבוע תפסנו לשיחה מבייג'ין את פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל. רק לפני שנה הציגו כלי התקשורת את אקשטיין כיועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר החדש, "המורה הפרטי" (שגם הומלץ על ידו לתפקיד נגיד בנק ישראל). מתברר שלפיד התייעץ עם אקשטיין לפני הצעד האחרון. אבל גם אקשטיין התנגד נחרצות למע"מ אפס.

"עמדתי הייתה בהחלט שלילית לגבי המהלך", אומר אקשטיין. "בסופו של דבר מה שחשוב זה היצע וביקוש, ודאי בשוק הדירות, ואם אתה מנתח את הצעדים שהתקבלו השבוע, לא נראה שהם ישפיעו משמעותית על גידול ההיצע. זה צעד שרק מייצר רעש, והחשש הוא שהמהלך הזה יכול אפילו להקטין את ההיצע".

"הפטור ממע"מ זה בסך הכל מתנה שתתחלק בין קוני הדירות לבין הקבלנים, ביחס שיהיה תלוי ברגולציה", מדגיש אקשטיין, "ובכל מקרה, מדובר על 8%-10% מהעסקאות במשק. ככה לא משנים שוק של 2.5 מיליון דירות".

כך או כך, אין ספק שאחד הנפגעים הגדולים של השבוע האחרון הוא מקצוע הכלכלה. אפילו שר האוצר של מדינת ישראל התעלם מתורת הכלכלה, והזכיר לנו שלא מדובר במדע מדויק.

אקשטיין: "אנחנו חוקרים כלכלה כבר מאתיים שנה, ולצערנו לא מצאנו כלי טוב יותר לנתח את השווקים מאשר ביקוש והיצע, והרגולציה שכמובן משפיעה עליה. אם מישהו חושב שיש כלכלה שעובדת לא לפי ביקוש והיצע, אני לא שם".

אקשטיין לא שם, אבל אנחנו כן. על אותה ספינה שאותה מנווט לבדו שר האוצר.