תנו קצת קרדיט ללפיד

הנה תרחיש בו תוכנית 0% מע"מ דווקא תוריד את מחירי הדירות

אי-אפשר שלא להרים גבה נוכח הצביעות הרבה שמלווה את כל מקטרי תוכנית 0% מע"מ של יאיר לפיד, כולל יועצו הכלכלי ד"ר מיכאל שראל שהתפטר בשעה טובה. תוך פחות משנה נגע לפיד בשורה של פרות קדושות בהן לא העז לגעת אף אחד מקודמיו - הנמלים, חברת החשמל, גיוס חרדים, זוגות נשואים ועכשיו בעיית הדיור. לפיד עדיין לא הצליח, אולם להבדיל מקודמיו בתפקיד הוא לפחות מנסה ומאמציו אילצו גם את ראש הממשלה להתחיל להתמודד עם הבעיה במעשים ולא רק במילים וסופרטנקרים.

כלכלה היא אינה מדע מדויק ועל כל כלכלן שיתמוך בתכנית לפיד יהיו שניים שיקטלו אותה. כשאני קורא את טיעוניהם של ד"ר שראל, פרופ' זליכה ופרופ' פלסנר אני מחייך ונזכר בלימודי לתואר שני באוניברסיטה. 3 מרצים למיקרו כלכלה לימדו שלוש כיתות. את המבחן, שכלל שלוש שאלות חיברו יחדיו, כל אחד שאלה. הייתה שם שאלה שאף אחד מאתנו לא ממש ידע להגיע לפתרון, מסוג השאלות שמתסכלות אותך כסטודנט. לימים, ידידה טובה שלי שהייתה מתרגלת אצל אחד מהם סיפרה לי שגם שלושת המרצים התווכחו ביניהם שעות ארוכות ולא הגיעו להסכמה על פתרון השאלה ודי לחכימא ברמיזה.

הטיעון היחיד שאין לגביו מחלוקת הוא שהפתרון הסופי כרוך בהגדלת ההיצע. לשם כך לא צריך להיות פרופסור לכלכלה. מכאן ועד לטיעונים המופרכים שהתכנית תביא בהכרח לעליית מחירים המרחק רב.

בכלכלה אנו מדברים על תרחישים. אז מדוע שלא יתרחש התסריט הבא: בשנים הקרובות יפנו הקונים לדירות יד ראשונה על מנת ליהנות מפירות התכנית החדשה. עשרות אלפי שוכרים יפנו את דירותיהם על מנת לנצל את ההזדמנות שנוצרה. אליהם יצטרפו אלפים שיעדיפו דירת יד ראשונה על פני דירת יד שנייה. זה יוביל לעליית ההיצע של דירות להשכרה ומכאן לירידה במחירי השכירות.

הירידה במחירי השכירות תביא לירידה חדה בתשואה ממנה ייהנו רוכשי הדירות למטרות השקעה. יחד עם התממשות הערכות כי מחירי הדיור יתחילו לרדת יבינו משקיעים רבים כי השקעה בנדל"ן למגורים הופכת להיות ההשקעה הכי גרועה בשנים הקרובות והמבינים שבהם יזדרזו לממש את השקעתם. התוצאה: מחירי הדירות יתחילו לרדת והתכנית תשיג את מטרתה.

האם תרחיש זה פחות הגיוני מתרחישי האימה של מתנגדי התכנית? אני הייתי אומר שסבירות התממשותו הרבה יותר גבוהה.

עם הנחת יסוד אחת של הוגה התוכנית אורי שני, יועצו הקרוב של לפיד יש לי קושי להסכים והיא תהיה הבסיס להצלחת התכנית או לכישלונה - שהציבור לא מטומטם. לצערנו עד כה הוכיח הציבור הישראלי שהוא כן מטומטם לא פעם ולא פעמיים. אנחנו מוכנים לשלם מחירים מופקעים כמעט בכל תחום. הציבור הזה יכריע אם התכנית תצליח או לא. תקוותם של המקטרגים וה"מומחים מטעם" הינה לשכנע כי התכנית תיכשל ומה שהיה הוא שיהיה.

כמובן שעל מנת להבטיח את התוצאות המקוות על נתניהו ולפיד להוסיף מספר נדבכים חשובים. בראש ובראשונה הגברת האכיפה של רשויות המס על משכירי דירות שאינם מדווחים. הפארסה הזאת של אפיק השקעה פטור ממס עקב יכולות אכיפה מוגבלות חייבת להיפסק. לאחר מכן יש להמשיך ולשחרר צווארי בקבוק במנהל ובוועדות על מנת להגדיל את היצע הקרקעות ולהוזיל את מחירן.

לבסוף יש לחייב את הקבלנים במינימום זמן להתחלות בנייה על מנת למנוע מצב של "דגירה" על קרקעות שנרכשו. זהו תרגיל פופולרי בקרב קבלנים שמטרתו להקטין את ההיצע הקיים ובכך לגרום לעליית מחירים.

בסופו של דבר אם הממשלה תעמוד מאחורי התכנית, תקפיד על ביצועה והציבור יאמין וינהג בחוכמה- המחירים ירדו.

* הכותב הוא מנכ"ל חברת אנרג'י פייננס