יחימוביץ' הגישה הצעת חוק להסדר עבודת ה"מאכערים"

על פי ההצעה, תוסדר עבודתם של "מאכערים" ברשויות ציבוריות, והם יידרשו לפעול רק לאחר קבלת היתר מיוחד ■ "נוכחותם של 'מאכערים' במשרדי גופים ורשויות ציבוריים הפכה זה לא מכבר לעובדה שרירה וקיימת"

יומיים לאחר הכרעת דינו של השופט דוד רוזן בפרשת הולילנד, שבה נקבע כי הפעלתו ופעולתו של "מאכער" מהווה עביה פלילית של שוחד - מגיעה הצעת חוק ראשונה בנושא. על פי הצעת החוק, שהניחו היום (ד') על שולחן הכנסת ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) וח"כ דוד צור (התנועה), תוסדר עבודתם של "מאכערים" ברשויות ציבוריות, והם יידרשו לפעול רק לאחר קבלת היתר מיוחד. מדובר בהצעת חוק מקבילה ל"חוק הלוביסטים" שיזמו יחימוביץ וח"כ גדעון סער ב-2008, המרחיבה את תחולתו גם למשרדי ממשלה, רשויות מקומיות ורשויות ציבוריות.

"נוכחותם של 'מאכערים' במשרדי גופים ורשויות ציבוריים הפכה זה לא מכבר לעובדה שרירה וקיימת", כותבים יחימוביץ וצור בדברי הסבר להצעת החוק, "ה'מאכערים' מכירים היטב את המנגנון הביורוקרטי ונהנים לרוב מקשרים אישיים עם פקידים ונבחרי ציבור, ותמורת תשלום דואגים לענייניהם של לקוחותיהם. תופעה זו יוצרת מצב פסול, שבו בעלי ממון נהנים מטיפול מועדף על ידי רשויות המדינה הודות לכישוריהם וקשריהם של ה'מאכערים'. תופעה זו אינה מוגבלת לרשויות מקומיות אלא מתרחשת גם במשרדי הממשלה ובקרב פקידים ורגולטורים בכירים, הנפגשים עם שדלנים או 'לוביסטים' בעניינים הנוגעים לסמכותם ולתפקידם בשירות הציבור".

בהכרעת הדין בתיק הולילנד כתב רוזן כי "שימוש בגורמים מתווכם למיניהם - 'מאכערים' בשפת העם - לקידום אינטרסים שונים מול רשויות השלטון הינה תופעה נפוצה בשירות הציבורי של ישראל. ה'מאכער' הינו מי שביכולתו להסדיר ו'להחליק' עניינים ותהליכים ביורוקרטיים במשרדים של גופים ציבוריים ואצל קובעי מדיניות ומקבלי החלטות. מדובר בנתיב מהיר ונוח, שאינו פתוח לפני אזרחים תמימים, אזרחים 'מן השורה', הצועדים בדרך המלך. הנעזרים בשירותיהם של ה'מאכערים' הינם אזרחים המבקשים לקדם את ענייניהם הפרטיים, כמו גם גופים עסקיים ופוליטיים המבקשים לקדם אינטרסים כלכליים. מדובר בתופעה פסולה, מושחתת ומשחיתה. בעלי ממון שבכוחם לשכור שירותיו של 'מאכער' נהנים מערוץ מיוחד לטיפול בענייניהם הפרטיים".