מעכבים 3 מיליארד שקלים

מדוע החריגו דווקא את משרד הביטחון מרפורמת התשלומים?

הרפורמה שהציג היום משרד האוצר לשיפור מוסר התשלומים של משרדי הממשלה לספקים קולעת לאחד המכאובים הגדולים של המגזר העסקי: אפשר לסלוח על כך שהיא הושקה רק עכשיו, אך לא ברור מדוע היא הוגבלה למשרדי הממשלה בלבד - וגם לא לכולם. הרפורמה לא תעבור את עמדות הש"ג של הקריה בתל אביב, לאחר שמשרד הביטחון הוחרג ממנה בנימוק שמוסר התשלומים שלו לספקים סביר, יחסית.

לפי משרד האוצר, מערכת התשלומים של משרד הביטחון נפרדת מזו של שאר משרדי הממשלה, ספקי המשרד יודעים לעקוב באמצעות פורטל ייעודי אחר סטטוס הטיפול בחשבוניות שהגישו, ובכל מקרה, עיקר הפעילות של מערכת הביטחון בתחום זה נעשה מול חברות ביטחוניות גדולות שמסוגלות לספוג פיגורים בתשלומים בלי שיקרסו.

אלא שמדוח שפירסם רק לפני כשלושה שבועות מבקר המדינה, יוסף שפירא, גם משרד הביטחון לוקה במוסר תשלום ירוד: ב-2012 משרד הביטחון פיגר בתשלום של 10% מבין החשבוניות שהיה צריך לשלם לספקים, בסכום כולל של יותר מ-3 מיליארד שקל. יותר מ-8,000 חשבוניות שולמו באותה השנה לספקים בפיגור של יותר משלושה חודשים.

המבקר גם חישב ומצא שאם הספקים שקיבלו את התשלומים המגיעים להם באיחור, היו תובעים ריבית פיגורים ממשרד הביטחון, הוא היה צריך לשלם בגין כך ב-2012 לא פחות מ-22.5 מיליון שקל.

גם ראשי אגף הכספים של משרד הביטחון לא חושבים שיש בעיה עם מוסר התשלומים שלהם, כי ספקים שמחכים זמן רב מדי לכסף על שירות או מוצרים שמכרו ליחידות המשרד פשוט לא מתלוננים, כך שמבחינתם, הכל לכל הפחות גן עדן.

מבקר המדינה היטיב להסביר את הימנעות הספקים מהבעת טרוניה בנושא: "הימנעות מתלונות או מדרישות ריבית ופיגורים על ידי ספקים יכולה לנבוע מסיבות שונות. הספקים ניצבים מול מערך שלטוני עתיר עוצמה ומדובר במערכת א-סימטרית". במילים אחרות, מיהו בעל המחרטה האמיץ מאזור התעשייה של נתיבות שירצה להתכסח עם המשרד שמחזיק בתקציב הגדול ביותר בין משרדי הממשלה?

ולא רק מערכת הביטחון: הרפורמה, שהיא מבורכת, טובה ונכונה ביסודה, לא תחול על תאגידים, על חברות ממשלתיות רבות, על מוסדות ציבוריים וגם לא על הרשויות המקומיות, שנגועות מכף רגל ועד ראש במוסר תשלומים נורא.

וכאן, בשונה מהמקרה במשרד הביטחון, באוצר יודעים שיש בעיה וערים לכמות התלונות של הספקים. בגזברות של רשות מקומית קטנה בדרום נשמע פעם בכיר מסביר, ספק ברצינות ספר בהלצה, את מדיניות התשלומים לספק הקטן: "שוטף פלוס 360". אז מה עושים איתן, עם אותן רשויות סוררות שיתעללו בתושב שלא שילם ארנונה או דוח חניה, ישיתו עליו קנסות וריביות, אך הן עצמן ממשיכות לצחוק לספקיהן בפרצוף בלי בושה? משרד האוצר חושב שאת הפתרון הזה צריך לזמן הרגולטור, שהוא משרד הפנים. גדעון סער היקר, האם תרים את הכפפה?