סקר: 86% מהישראלים מתכננים חופשה בחו"ל באינטרנט

אין כמעט מי שנוסע לחו"ל בלי הכנה מראש, אלא שמקורות המידע הנגישים באינטרנט הופכים מצד אחד את התכנון לקל ונוח, ומצד שני למאתגר בגלל עומס המידע ■ סקר מידע שיווקי סי.איי עבור "גלובס" מספק תמונת מצב

רוב הישראלים מתכננים את הטיול שלהם בחו"ל באינטרנט ונעזרים בו גם במהלך הטיול עצמו, אך עדיין, כ-43% מעדיפים לשוטט בנכר עם ספר טיולים ביד שהביאו מהבית - כך עולה מסקר מיוחד שערך מכון הסקרים "מידע שיווקי סי איי" עבור "גלובס".

על פי הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 508 נשאלים (גברים ונשים מעל גיל 18), 86% מתכננים את הטיול שלהם בחו"ל על סמך מידע שאספו באתרים, בפורומים ובבלוגים רלבנטיים ברשת, לעומת כ-30% בלבד שמעדיפים לתכנן את החופשה שלהם מעבר לים על סמך מפות ומדריכי טיולים מודפסים. שלושה מתוך ארבעה מטיילים סיפרו שגם במהלך הטיול עצמו הם שולפים מהאינטרנט מידע רלבנטי על אתר או אטרקציה כזו או אחרת.

רק כ-16% מהישראלים מורידים אפליקציות בשלב תכנון הטיול ו-22% במהלך הטיול עצמו - אך אין זה מפתיע בהתחשב בעובדה שלמרות השגשוג של אתרי המטיילים באינטרנט, יש מעט מאוד אפליקציות ייעודיות בעברית, כשבולטת בעיקר אפליקציית מדריכי שיחור.

כך או כך, אחוז גבוה בהרבה, כ-64%, נסמכים בשלב התכנון על המלצות חברים שביקרו ביעד המבוקש וכמחצית מטלפנים לחבר במהלך הטיול עצמו.

"האינטרנט אמנם מככב, אך עדיין מוקדם מדי להספיד את מדריכי הטיולים והמפות המודפסים", אומר איל אזולאי, מנכ"ל ממסי, המשווקת, בין היתר, מפות ומדריכי טיולים מודפסים. לדבריו, האינטרנט הוא אוטוסטרדה של מידע, ומכאן הבעייתיות. "המידע שם אדיר, לא מסודר ולא תמיד אמין. לכן, רבים מעדיפים לקנות מדריך מודפס, ועל כך מעיד היקף המכירות המרשים של הספרים אצלנו".

מדריכי ערים, שהם הנישה המגוונת ביותר על המדף, נמכרים בממסי במחיר של 50-90 שקל לספר; מדריכי אזורים דוגמת היער השחור וצפון איטליה, שלדברי אזולאי נמכרים בממסי כמו גרעינים, מוצעים בטווח מחירים של 80-170 שקל; ואילו מדריכי מדינה שלמה - שלדברי אזולאי מדובר בנישה שהולכת ונעלמת ממדפי הספרים כי אף אחד לא נוסע לראות מדינה שלמה - עולים 100-250 שקל. בגזרת המפות, המחיר הממוצע של מפה 65 שקל. המפה הזולה ביותר - מפה נקודתית למשל של אי כמו כרתים - עולה 50 שקל, והיקרה ביותר - סט של שלוש מפות למשל של היער השחור - 120 שקל.

דברים דומים אומרת גם שלומית יפת-ביאליק, מחברת ספרי הטיולים המודפסים "המשפחה המטיילת". "מי שרוצה לתכנן טיול על סמך האינטרנט בלבד, יכול ללכת לאיבוד בים המידע או ליפול על טיפים מפוברקים/שתולים. יש קהל גדול של אנשים שמוכנים לשלם כמה עשרות שקלים תמורת מידע נקי וממוקד. הודות להם הספרים שלי נמכרים יפה". יחד עם זאת, יפת-ביאליק, לשעבר עורכת דין שעשתה הסבה לכתיבת ספרי טיולים למשפחות (עד כה חיברה חמישה), מודה שהאינטרנט נוגס לה בפרנסה.

"אין ספק שאני מאבדת לא מעט לקוחות לטובת האינטרנט. הרבה אנשים אומרים לי 'למה אנחנו צריכים לקנות ספר אם אנחנו יכולים למצוא באינטרנט את כל מה שנחוץ וחשוב לנו'. הם לא מבינים שיש הבדל בין זה לבין מישהו מהימן שביקר במדינה/עיר/אתר, בדק, בחן ואסף מידע אמין המתאים לקהל הישראלי. אנשים לא מבינים שיש הבדל בין חוכמת ההמונים לבין חוכמת המומחה".

אולם יפת-ביאליק אינה קופאת על השמרים ובמקביל לספריה המודפסים, מנהלת זירה עירנית של פורומים באתר האינטרנט של "המשפחה המטיילת", ומפרסמת שם גם הרצאות שלה. "אני חיה את הדילמות וההתלבטויות של מה לעשות הלאה. ברור לי שספר דיגיטלי ילך לאיבוד בים המידע ברשת, מאידך אפליקציה זה משהו שאני בהחלט חושבת עליו ברצינות". מדריכי "המשפחה המטיילת" נמכרים באתר שלה ובחנויות במחיר של 124 שקל לצפון איטליה ולהולנד; 114 שקל ליער השחור ולפריז ו-100 שקל לסלובניה וצפון קרואטיה.

רויטל ויטלזון-יעקבס, אחראית קניינות ספרים בעברית בסטימצקי, טוענת שאין ירידה במכירות ספרי ומפות טיולים. "כל הזמן נכנסים ספרים חדשים שחלקם מתקבעים ונוסקים במכירות. עוד לדבריה, בגלל האינטרנט, המדריכים הולכים ומתמקצעים ויוצאים בתדירות גבוהה מבעבר. "המדריכים משתבחים, מתמקצעים ומתעדכנים כל הזמן כדי לתת מענה לאיום של האינטרנט". לדבריה, זוהי תמונת המצב גם לגבי מפות בעידן הווייז.

חוכמת המונים חסרת תחליף

יובל לימון, מנכ"ל רשת "למטייל", חושב אחרת. "חוכמת ההמונים באינטרנט היא אחד הדברים הכי חשובים היום בגלל העדכניות שאי אפשר למצוא בספרי הטיולים המודפסים שמתעדכנים פעם בשלוש שנים ובמקרה הטוב פעם בשנה. כיף לקרוא ספר, אבל בעידן הסמארטפון והאינטרנט אני צופה שהספרים ייעלמו מן העולם. אני אומר את זה בכאב, כי גם "למטייל" מוכרת ספרים". לדבריו, בעשור האחרון חלה ירידה דרסטית של כ-50% במכירת ספרים בחנויות למטייל. גם במכירת מפות חלה ירידה, כאשר נישת מפות העיר התרסקה כמעט לגמרי, "כי בטיולים קצרים לערים, אנשים מעדיפים ג'י.פי.אס".

עוד לדברי לימון, ההתנהלות משתנה בהתאם לגיל הנוסע, לתקופת הנסיעה ולזמינות האינטרנט ביעד אליו נוסעים: "אנשים יותר מבוגרים נעזרים יותר בספרים ואילו צעירים כמעט ולא קונים ספרים. לעומת זאת, לפני טיולים קצרים, גם מבוגרים וגם צעירים - לא קונים ספרים. הם נעזרים באינטרנט".

למטייל, המונה 20 חנויות, מתפעלת אתר אינטרנט המציע תכנים כתובים על יעדים שונים בעולם, פורומים, בלוגים וטיפים - 250-300 טיפים חדשים כל יום. לדברי לימון, כ-40-70 אלף גולשים באתר ביום, כ-20% מהם נכנסים לאתר מחו"ל. המספר עולה או יורד בהתאם לעונה בשנה. לדברי לימון, בעוד שהמדריכים המודפסים בירידה, נישת ההרצאות משגשגת: "ההרצאות שלנו כל הזמן מלאות. אנשים עדיין אוהבים לשמוע ולשאול שאלות פרונטליות".

רק 8% מתקשרים לסוכן נסיעות

גם סוכני הנסיעות מאבדים נתחים שמנים מפרנסתם לטובת השיווק הישיר באינטרנט של חברות תעופה, בתי מלון, חברות השכרת רכב וסוכנויות נסיעות מקוונות בינלאומיות הפונות באמצעות אתרי האינטרנט שלהן ישירות ללקוח הקצה. על פי הסקר, סוכן הנסיעות נזנח הן בשלב תכנון הטיול והן בשלב הטיול עצמו. רק כ-27% מהנשאלים בסקר השיבו כי הם מתייעצים עם סוכן הנסיעות טרום הנסיעה ושיעור נמוך בהרבה מזה, כ-8%, פונים לסוכן במהלך הטיול עצמו כשהם זקוקים למידע אודות היעד בו הם שוהים. גם מצבם של יועצי התיירות השונים, בכי רע. רק 3.5% מהנשאלים בסקר טורחים לשמוע הרצאות של אנשי מקצוע (מדריכי טיולים וכיו"ב) טרם הנסיעה.

"בדומה לענפים אחרים, גם בענף התיירות ניתן לראות בבירור כיצד מקצוע שלם הולך ונשחק. ככל שהמידע הופך להיות נגיש לכולם ובקלות, כך גם יורד הצורך בספרי טיולים מודפסים או לחילופין הצורך להיוועץ עם סוכני נסיעות", אומר נעם רז, מנכ"ל מכון מידע שיווקי סי.איי. "מעמדם של סוכני הנסיעות והיועצים השונים, שהיו עד לא מזמן מקור מידע מרכזי בתכנון החופשות שלנו, הולך ונשחק. את מקומם תופסים היום בעיקר האינטרנט שמציעים השוואות מחירים בין חבילות נופש וטיסות וכן המלצות מחברים או אנשים שביקרו באותם יעדים".

אזולאי, מנכ"ל ממסי, טוען שלא כך הם פני הדברים בכל מה שקשור בייעוץ מסלולים: "ממסי מכרה כ-6,000 ייעוצים בשנה האחרונה, המשקפים גידול". יעוץ מסלולים של איש מקצוע עולה בממסי 150 שקל ל-40 דקות. חברי מועדון לא משלמים (חבר מועדון עולה 200 שקל). "יש את אלה שבאים עם דף חלק ואומרים אנחנו נוסעים לאיטליה, ויש כאלה שכבר באים עם כל המידע רק כדי לאשרר את מסלול הטיול".

מידע
 מידע

מקור מידע שיווקי סי.איי
 מקור מידע שיווקי סי.איי

מקורות מידע
 מקורות מידע