ארדן יציע: בעוד כשנה תוקם רשות שידור חדשה

סופה של רשות השידור מגיע לכנסת ■ ארדן מציע למנות לרשות השידור מפרק מטעם הכונס הרשמי שינהל אותה עד לסגירתה הסופית ■ ה-31 במארס 2015 מוגדר בחוק באופן רשמי כתאריך שבו תקום רשות שידור חדשה בישראל

תזכיר החוק של רשות השידור החדשה מציע למנות מפרק מהכונס הרשמי לרשות השידור שינהל אותה עד לסגירתה הסופית. ל"גלובס" נודע, כי המפרק ינהל את הרשות ואף ימנה עורך ראשי מטעמו. תפקידיו של המפרק יהיו שניים: הוא ינהל את רשות השידור עד לסגירתה, וגם יממש את נכסיה.

מרגע שיתחיל לפעול הגוף החדש שיוקם, תפקידו של המפרק החדש יהיה לממש את הנכסים הנותרים. המפרק יקבל את סמכויות המוסדות, הוועד המנהל, ההנהלה והמנכ"ל. יש לציין, כי מדובר בהצעת חוק בלבד לפי שעה, וכעת אישורה הסופי מצוי בידיה של הכנסת. הצעת החוק תעבור בחדרי ועדת הכלכלה ובמליאה, בטרם תאושר ותגובש במתכונתה הסופית.

הצעת החוק של שר התקשורת גלעד ארדן, שתופץ ביום א' הקרוב ואשר עיקריה הגיעו לידי "גלובס", מבוססת על המלצות ועדת לנדס. ה-31 במארס 2015, מוגדר בחוק באופן רשמי, כתאריך שבו תקום רשות שידור חדשה בישראל. התאריך נקבע על-ידי השרים ארדן ויאיר לפיד במסיבת עיתונאים שערכו בחודש שעבר, כתאריך שבו תיפסק גביית אגרת הטלוויזיה.

רשות השידור והטלוויזיה החינוכית לא יפסיקו לשדר, עד אשר תוקם רשות חדשה שתחליף אותן. כלומר תנאי לסגירה הוא שיהיה משדר חדש, שמשדר ופועל. ההצעה קובעת את מקורות המימון של רשות השידור החלופיים, עם הפסקת גביית אגרת הטלוויזיה מהציבור. על-פי ההצעה, האגרה שתיגבה באמצעות רשות הרישוי (אגרת הרדיו, הנגבית בזמן עשיית הטסט למכונית הפרטית) היא זו שתמשיך להיגבות.

התקציב שיילקח מסכום זה יוסט למימון המשדר הציבורי החדש. החוק יקבע כי מדובר בסכום שגובהו יהיה קבוע וינוע בין 120-220 מיליון שקל. הסכום יהיה קבוע בחוק, יועבר מהאוצר ועד יום ראשון יוחלט סופית גובהו. זאת על-מנת לא להביא את רשות השידור בכל שנה מחדש לדון על גובהו מחדש ובכך יהיה נתון לשליטת הפוליטיקאים.

לייצר הכנסות נוספות

התקציב כולו אמור להיות בין 670-720 מיליון שקל, ולבד מאגרת רישיון הרכב, הוא יורכב מהכנסות מפרסום וחסויות והכנסות נוספות שתוכל רשות השידור לייצר - במיזמים כמו חממות תוכן ופיתוחים טכנולוגיים. ההצעה מבטיחה מינימום השקעה של מאות מיליונים, על-מנת שהשידור יהיה איכותי - ובהם כ-200 מיליון שקל לערוץ המרכזי - שיחליף את ערוץ 1 כיום.

"ידיעות אחרונות" פרסם היום, כי השר ארדן מתכנן לשבץ את שלושת הערוצים החדשים - ובהם ערוץ ערבית וערוץ ילדים במקום החינוכית - באפיקים 11, 33 - ו-22 ששייך היום לזכייניות 2.

ההצעה אינה עוסקת בהקמת המנהלת שתחליף את רשות השידור. החוק מדבר על הקמת ועדת איתור בראשות שופט, שתבחר חברי מועצה/דירקטוריון שיומלצו לשר, ומליאה זאת תבחר את המנכ"ל. תחנות הרדיו של קול ישראל, על-פי ההצעה, יישארו כפי שהן.

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר: "לשר גלעד ארדן יש סמכות מלאה להחליף את הנהלת רשות השידור. סידרת הפקות החלטורה של השר ארדן מייצרת עתה רעיונות כשל נוספים שהם מכירה פומבית של השידור הציבורי.

"האגודה תאבק לבלימת פתרונות אינסטנט כמו "חשב מלווה" או כונס נכסים שכולם המשך ישיר למגמת הרס השידור הציבורי אותה מוביל השר.

"אגודת העיתונאים מצביעה על שני פתרונות אפשריים והכרחיים בדרך להבראת השידור הציבורי: א. החלפת שדירת הניהול הכושל. ב. פעולה מעשית ליישום הסכמי הרפורמה שהושגו לאחר משא ומתן יסודי ומקיף".