חלום הדירה: 10.4% מהישראלים שוקלים לקנות דירה

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן שיפורסם הערב ■ סקר מדד אמון הצרכנים מציג כוונות גבוהות לרכישת דירה ■ 6.3% מתכננים לקנות דירה כבר בששת החודשים הקרובים - שיא מאז ספטמבר אשתקד

6.3% מהישראלים מתכננים לקנות דירה בששת החודשים הקרובים, 37% מהם בונים על דירה חדשה והיתר על דירה מיד שנייה - הנתון החודשי הגבוה ביותר מאז ספטמבר אשתקד. כך מגלה מדד אמון הצרכנים של "גלובס" למארס.

עוד 4.1% מהציבור טרם קיבלו החלטה סופית בעניין, כך שיחד עם אותם מהססים, מגיע שיעור "הנכונות לקנות" ל-10.4% מכלל הנשאלים.

"הגורילה" בחדר היא ללא ספק תוכניתו של שר האוצר יאיר לפיד להחלת מע"מ 0% לקוני דירה ראשונה. סקר המדד, שמבוצע אחת לחודש בידי מכון סמית בקרב מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל, נערך ביום שבו התכנס קבינט הדיור (24 במארס) ושבוע לאחר שהתוכניות של הקבינט פורסמו והדהדו בכלי התקשורת, כך שייתכן שהישראלים כבר חולמים לקנות דירה בזול בחודשים הקרובים.

בכל מקרה, מדידה מהימנה יותר של השפעת קבינט הדיור - תוכנית לפיד למע"מ אפס ותוכנית שר השיכון אורי אריאל למכרזים במחירי מטרה - תתקבל רק באפריל ובחודשים שלאחר מכן (עם התקדמות הליכי החקיקה והביצוע).

חשוב לזכור שהמדד מסוגל "לתפוס" זעזועים חזקים. דוגמא טובה לכך התקבלה ביוני 2011, זמן קצר לפני תחילת גל ההפגנות של "המחאה החברתית". באותו חודש נפל השיעור של מי שהצהירו כי יקנו דירה בוודאות ל-3.6% בלבד (ויחד עם המהססים ל-6.3%) - הייתה זו אחת מנקודות השפל בתולדות המדד.

* הכתבה המלאה - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס"

נכונות הציבור לקנות נדלן
 נכונות הציבור לקנות נדלן