לאישה החזקה בהיי-טק הישראלי יש מסר אחד עבורכן

חגיגות האקזיט שלה, עניין של 145 מיליון דולר, הסתכמו בארוחה במסעדה עם חבר ■ ביום שאחרי, היא כבר התחילה לתכנן את הסטארט-אפ הבא ■ אחרי שגייסה 110 מיליון דולר, מיכל צור-שלו עומדת להנפיק את קלטורה ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

מיכל צור-שלו הייתה בשלבי הסיום של הדוקטורט שלה במשפטים באוניברסיטת ניו יורק, כשחבר מהתיכון התקשר אליה והציע לה לחזור לארץ כדי להקים סטארט-אפ. "לא ידעתי מה זה סטארט-אפ, ולא ידעתי מה זה גיוס סיד (גיוס ראשוני). כן ידעתי שאני הולכת לעבוד עם צוות שיהיה לי כיף איתו", היא נזכרת. צור-שלו חזרה לארץ, והקימה יחד עם כמה שותפים את סיוטה (Cyota), שפיתחה פתרונות אבטחה.

- לא הפחיד אותך ללכת אל הלא הנודע?

"לא, כי הייתי אז בשלב בחיי שבו לא הייתה עלות אלטרנטיבית טובה יותר לזמן שלי. הייתי סטודנטית, ויש הרבה יזמויות שיוצאות מסטודנטים".

שש שנים אחרי, ב-2005, נמכרה סיוטה לחברת אבטחת המידע האמריקאית RSA תמורת 145 מיליון דולר, וצור-שלו, כיום בת 41 ועם תואר דוקטור, סימנה לעצמה 'וי' על אקזיט ראשון. "הרכישה התבצעה ביום שישי, ומכיוון שהשותף שלי, נפתלי בנט, וסמנכ"ל הכספים, ג'ייסון שוורץ, שומרים שבת, אני הייתי היחידה במשרד שחיכתה לראות שהפקס באמת עובר. רציתי לחגוג, אבל העניין לא פורסם עדיין בשום מקום, אז התקשרתי לחבר טוב שלי, שי דוד, ויצאנו לשתות - אבל בסודיות. באותו ערב החלטנו שברגע שהרכישה תושלם, אנחנו נצא למהלך יזמי ביחד. וזה מה שקרה".

אחרי סיעור מוחות שנמשך כמה חודשים ("זו הייתה תקופה כיפית באופן יוצא דופן"), נולד הסטארט-אפ קלטורה, שמציע פלטפורמה ליצירת תכני וידיאו. אל צור-שלו ודוד - שאותו הכירה באוניברסיטת ייל כששניהם עבדו יחד על פוסט-דוקטורט בנושא הקוד הפתוח - הצטרפו רון יקותיאל וערן איתם. לא היה להם רקע בתחום האינטרנט, אבל בעיני צור-שלו, שמכהנת כנשיאת החברה, זהו יתרון. "בסיוטה הייתי הרבה יותר נאיבית, והופתעתי כמעט מכל דבר, בקלטורה אני יותר מחושבת", היא מודה. "אבל אני עדיין מתרגשת כשאני שומעת רעיונות חדשים".

לאחרונה עלתה החברה לכותרות לאחר שגייסה 47 מיליון דולר - הון עתק במונחי סטארט-אפ. בכך השלימה גיוס כולל של יותר מ-110 מיליון דולר מיום הקמתה. לאור גודלה של קלטורה וגיוסי ההון שביצעה עד כה, היא מתחילה להתרחק מההגדרה של חברת הזנק. כיום היא מעסיקה 240 איש, ונמצאת בתהליך גיוס מואץ של כוח אדם נוסף. צור-שלו מבטיחה שתוך שנה תעסיק מעל 400.

ההערכות הן שקלטורה שווה 'על הנייר' מאות רבות של מיליוני דולרים, ואולי אף מיליארד דולר. זו הסיבה שלצור-שלו אין בעיה להצהיר "אנחנו כבר מייעדים את עצמנו להנפקה. זה יקרה בטווח הנראה לעין, תוך 18-24 חודשים".

תונפק או תימכר, צור-שלו כבר מיצבה עצמה כמנהלת המצליחה בהייטק הישראלי, וכאחת מעשר מנהלות ההייטק המבטיחות בעולם. למרות שישראל נחשבת מעצמת הייטק, את מספר הנשים שיכולות להתגאות בכך שהקימו שתי חברות מוצלחות אפשר לספור על כף יד אחת. "לצערי הרב, אין הרבה נשים בעמדות מפתח בהייטק, ישראלי ועולמי כאחד, ולכן קל יחסית להתברג לרשימה הזו", היא אומרת בחצי חיוך. "זה כיף ונחמד, אך זה בעיקר שימח את המשפחה שלי".

- איך את מסבירה את העובדה שאין הרבה נשים בעמדות מפתח בהייטק הישראלי?

"זה תמיד נובע ממכלול של סיבות, אבל בעיניי יזמות היא הדבר הכי טוב לנשים. את מקימה עסק של עצמך, ואת קובעת את כללי המשחק שלו. בעיקרון, קריירה של עצמאית יכולה להיות מאוד נוחה. הדבר הכי טוב הוא שכיזמית את יכולה לייצר השפעה משמעותית תוך זמן קצר יחסית".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי