היום אף אחד בעולם כבר לא צוחק על מריסה מאייר

באוגוסט האחרון געש העולם העסקי למראה תמונתה של מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו!, שהצטלמה שרועה על מיטת שיזוף במגזין אופנה ■ שני רבעונים אחר כך, שוב נדהם העולם, הפעם מול ביצועי החברה והמניה ■ "ליידי גלובס" בעקבות ההצלחה המטאורית של מאייר

כשמריסה מאייר הייתה עדיין בתחילת דרכה בגוגל, אמר לה המנכ"ל דאז אריק שמידט, שאם היא רוצה להטביע את חותמה על החברה, עליה לחשוב לא רק על האופן שבו היא עצמה תורמת לארגון, אלא להוביל ולנהל צוות שיעשה את זה. היא השיבה לו שזה אכן יכול להיות נחמד לעשות משהו שגדול ממידותיה, אבל באותו זמן לא הייתה לה שום תוכנית מגירה איך לעשות את זה. היום, אחרי כמעט שנתיים כמנכ"לית ענקית החיפוש יאהו, היא אומרת שזה "פשוט קרה", אבל כל פרט בביוגרפיה שלה מראה עד כמה מהלכיה מחושבים.

מאייר, שבחודש הבא תחגוג את יום הולדתה ה-39, הגיעה ליאהו אחרי שחצתה את הקווים מהמתחרה גוגל. המהלך הזה, שהפך אותה למנכ"לית הצעירה ביותר בכל 500 החברות המובילות בארה"ב, התקבל בהפתעה. אחרי הכול, היא עזבה תפקיד בכיר באחת מחברות האינטרנט הגדולות והיציבות ביותר בעשור האחרון, לטובת תפקיד שאותו מילאו לפניה חמישה מנכ"לים בחמש שנים. "תמיד עשיתי דברים שלא באמת הייתי מוכנה להם, כאלה שבסוף היום את חושבת 'לאן הכנסתי את עצמי?'. עם הזמן הבנתי שלפעמים ההרגשה הזו דווקא מסמנת לך שמשהו ממש גדול עומד לקרות".

כשמאייר הגיעה ליאהו, החברה לא רק התמודדה עם ניהול כושל וחוסר יציבות, אלא גם נאבקה במצב של דריכה במקום והחמצת הזדמנויות. שווי המניה צנח ל-12 דולר, אחרי שעמד על כ-119 דולר בשנת 2000. אבל המשקיעים, שכמעט נואשו מהמצב, טענו שמאייר היא היחידה שיכולה לחולל שינוי ולסחוף אחריה גולשים. "היא מהנדסת שמזוהה עם חדשנות, עם השקת מוצרי אינטרנט נחשקים", הם הסבירו. סמכויות ניהול אפשר להאציל, אבל חדשנות אי אפשר - או שיש לך את זה, או שלא. זו הסיבה שהאנשים החזקים היום בסיליקון ואלי הם אנשי ה'מוצר', כמו מאייר וכמו מרק צוקרברג.

המוטו שלה הוא שחיפוש מבוסס על סקרנות, וסקרנות היא דבר שלעולם אינו נגמר. היא מחפשת אחר אתגרים, ומאמינה שהסיבה לכך שמותגים שורדים לאורך זמן למרות שנעשות בהם טעויות, היא שהם יודעים להמציא את עצמם מחדש - וזו בדיוק הייתה המשימה שלה בחברת יאהו.

כצעד ראשון מכרה מאייר מחצית מהאחזקות של יאהו בענקית המסחר המקוון הסינית עלי באבא בחזרה לסינים, מה שהכניס לקופתה 7 מיליארד דולר. המהלך הבא כלל שרשרת רכישות של 17 חברות, ובראשן פלטפורמת הבלוגים טמבלר, בעסקה שהוערכה ב-1.1 מיליארד דולר. היא עצמה פתחה בלוג בטמבלר, ובו דיווחה על מהלך ה'30 ימים של שינוי', שבשיאו הוחלף הלוגו של יאהו לראשונה זה 18 שנה. לא הייתה לה שום בעיה לדווח שצוות העיצוב עבד על השינוי הזה בימי החופש שלו, שבת וראשון.

מהלך נוסף היה לחזק את מעמדו המידרדר של אתר התמונות פליקר, ולפתוח חשבון אישי גם בו. במקביל היא השיקה אפליקציות סלולר אטרקטיביות, סגרה 12 שירותים לא רווחיים של יאהו, ושמה דגש על התמקדות במו"פ ובטכנולוגיה. היא נאבקת על נתחי פרסום מול פייסבוק וגוגל, אבל מגע הזהב שלה הוביל את יאהו לעקוף את גוגל כאתר הנצפה ביותר בארה"ב - שנה בדיוק לאחר שמונתה למנכ"לית. באותו חודש רשמה יאהו 196.6 מיליון משתמשים ייחודיים, לעומת 192.3 מיליון משתמשים לגוגל. המשקיעים בוול סטריט מביעים בה אמון, והחודש כבר עמד שווי המניה על 39 דולר. צעד אחרי צעד, מאייר ביצרה את מעמדה כגברת הראשונה של עמק הסיליקון.

למרות ההישגים המוכחים, נשמעים לא מעט קולות נגד אופן ההתנהלות שלה בחברה ועקרונות הניהול שהיא מובילה. תדמיתה משופעת בסתירות ובסטריאוטיפים, שנשברים בזה אחר זה ומעוררים סימני שאלה. הניגודים האלה יצרו את ההילה המקיפה את מאייר, שתוך שנים ספורות הפכה מנערה בעיירה קטנה בוויסקונסין למהנדסת בוגרת סטנפורד, לאייקון תרבותי ולאנג'לית בשמי ההייטק.

מסתחבקת עם אובמה

מאייר היא אייקון הצלחה אמריקאי קלאסי. כבר בגיל 33 היא הוכתרה כאחת מ-50 הנשים החזקות בעולם העסקים. כעבור שנה, בדצמבר 2009, היא נישאה לזאכרי בוגי, עורך דין ואיש השקעות. בין תחביביהם המשותפים: לרוץ יחד בריצות חצי מרתון ולעשות סקי בוייל, קולורדו.

ההון שלה מוערך ב-300 מיליון דולר. כשהצטרפה ליאהו דווח שהחוזה שלה נחתם לפי עלות שכר של 117 מיליון דולר לחמש שנים. בשנה הראשונה - שבמהלכה הספיקה גם ללדת את בנה הבכור מקליסטר ולחזור מיד למחרת לעבודה - עלות השכר עמדה על 36.6 מיליון דולר.

היא נוהגת ברכב BMW מודל 1995, ומתגוררת בפנטהאוז בקומה ה-38 של מלון ארבע העונות בסן פרנסיסקו, שאותו רכשה תמורת 5 מיליון דולר. יש לה גם בית צמוד קרקע בפאלו אלטו, ששוויו מוערך גם הוא בכ-5 מיליון דולר. הבית כולל, בין היתר, חדר קולנוע פרטי עם כיסאות נדנדה גדולים ומכונת פופקורן ענקית. באותו בית היא ערכה אירוע לכבוד נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בזמן מסע הבחירות שלו לכהונה שנייה בבית הלבן. אחרי האירוע צייצה בטוויטר: "הנשיא אובמה הגיע אלינו לארוחת ערב. זה היה לגמרי סוריאליסטי". בסך הכול גייסה מאייר עבור אובמה קרוב ל-400 אלף דולר.

השניים נפגשו לראשונה ב-2003, כשאובמה היה סנטור שבא לביקור במשרדי גוגל. לאורך השנים הם שמרו על קשר, אך זה לא הפריע למאייר לתמוך בסנטורים רפובליקנים שתקפו את אובמה, בתמורה לתמיכה שלהם בתעשיית ההייטק ולהקלה במתן ויזות לעובדים לא אמריקאים. בהרצאה שנתנה בפורום הכלכלי בדאבוס, קראה לאובמה להגביר את רמת השקיפות של הסוכנות לביטחון הלאומי.

אבל לא רק טכנולוגיה מעניינת את מאייר. בשנים האחרונות היא ביססה לעצמה מעמד של אייקון אופנה. יש לה קניינית פרטית שבוחרת עבורה בגדים מהקולקציות החדשות בברגדורף גודמן פעמיים בשנה, והמעצב האהוב עליה הוא אוסקר דה לה רנטה - יש לה אוסף של עליוניות קשמיר בעיצובו, ובאירוע צדקה היא תרמה 60 אלף דולר כדי לזכות בארוחת ערב בחברתו. להרצאה שלה בתערוכת האלקטרוניקה הגדולה בלאס וגאס, שהתקיימה בינואר האחרון, היא הגיעה בשמלה סגולה של דה לה רנטה. מיד לאחר מכן הוצע דגם השמלה למכירה ברשת תמורת 795 דולר במקום 1,590 דולר, ותוך זמן קצר אזל המלאי.

מאייר משקיעה את זמנה הפנוי גם בהכנת קאפקייקס. היא קנתה כל ספר שיצא בנושא, ערכה טבלאות ועשתה ניסיונות עד שהגיעה למתכון המושלם. עם זאת, בעלה טוען שהיא לא באמת חובבת קאפקייקס, אלא שמרגע שזיהתה את הטרנד החליטה להצטיין גם בו. "אני מסרבת לענות להגדרות הסטריאוטיפ", היא אומרת. "אני חושבת שזה מאוד מרגיע לאנשים לשים אותי בקופסה ולהגיד שאני חנונית שמצטיינת באלקטרוניקה וחומרה, והנה אני אוהבת גם בגדים וקאפקייקס".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי