בנק ישראל מזהיר מתנודתיות במחירי הדירות בקרוב

בבנק מודאגים כי הצעת 0% מע"מ של לפיד תטלטל את שוק הנדל"ן בחודשים הקרובים ותעמיק את הגירעון בעתיד

בנק ישראל מזהיר מ"תנודתיות" במספר העסקאות בשוק הנדל"ן ובמחירי הדירות בחודשים הקרובים בשל תוכנית 0% מע"מ על דירות חדשות. נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מתנגדת כידוע להצעת 0% מע"מ.

"צעדי המדיניות הנדונים ביחס לשוק הדיור עשויים להביא לתנודתיות בהיקפי הפעילות ורמות המחירים בשוק בחודשים הקרובים", נכתב בפרוטוקולים של בנק ישראל מישיבת הריבית האחרונה, שפורסמו היום (ב').

סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (המשקף בעיקר את השינוי במחירי שכר הדירה) עלה ב-3.1% בשנה שהסתיימה בפברואר. מדד מחירי הדירות של הלמ"ס עלה ב-6.3% בשנה שהסתיימה בינואר (לעומת 8% בשנה שהסתיימה בדצמבר).

בבנק ישראל מעודדים גם מהצעדים שנקטו בשוק המשכנתאות ומציינים בפרוטוקולים כי הצעדים גרמו לירידה בסיכון של הלווים החדשים: "נמשכת מגמת הירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות החדשות - יחס המימון, שיעור ההחזר מההכנסה, ומשקל המשכנתאות בריבית משתנה".

בחזרה לתוכנית 0% מע"מ; בבנק ישראל מעריכים כי בתקופה הקרובה צפויה ירידה משמעותית ברכישות דירות חדשות, עד שהחוק יעבור בכנסת. כמו כן הביעו דאגה בבנק מהרחבה הגירעון בשל ההטבה, ששוויה נאמד ב-2-3 מיליארד שקל בשנה.

"בתקופה הקרובה אנו עשויים לראות האטה זמנית בפעילות בשוק הדירות בשל העדפתם של הרוכשים להמתין להתבהרות התמונה. נוסף על כך התייחסה הוועדה להשלכות הפיסקליות האפשריות של צעדים כאלו, והדגישה את החשיבות של שמירה על מסגרת הגירעון", נכתב בפרוטוקולים.