טייקון תקשורת צמח לפתע

הרכישה של פטריק דרהי נתנה להוט עוצמה אסטרטגית מול בזק ומול סלקום ופרטנר

העסקה לרכישת SFR הצרפתית, חברת הסלולר השנייה בגודלה בצרפת, הסתיימה בניצחון גדול של פטריק דרהי. בסוף השבוע האחרון התעורר שוק הטלקום העולמי וגילה שטייקון תקשורת צמח באירופה, והוא מתכנן להמשיך ולהרחיב את עסקי התקשורת שלו בכל העולם ולהשתלט, ככל הנראה, על פעילויות נוספות באפריקה, שם צומח הביקוש לשירותי תקשורת יותר מבכל מקום אחר.

SFR היא לא עוד סתם חברה בצרפת. מדובר בשחקן שהוא שני רק לפראנס טלקום ומהווה קבוצת תקשורת שמספקת את כל שירותי התקשורת. גם החיבור עם חברת נומריכבל של דרהי, ששולט בה דרך חברת האחזקות אלטיס, צפוי להפוך את שתי החברות לשחקן חזק מאוד בשוק הצרפתי, ומשום כך העסקה עוררה גלים רבים ואמוציות בקרב הממשלה הצרפתית.

על פי תנאי העסקה, אלטיס רוכשת את SFR לפי שווי של 17 מיליארד אירו. דרהי ישלם 13.5 מיליארד אירו, ויעניק לויונדי, הבעלים של SFR, 20% ממניות החברה הממוזגת עם נומריכבל. ויונדי תקבל עוד 750 מיליון אירו בהתאם לאבני דרך שנקבעו במו"מ.

דרהי התמודד על העסקה מול חברת הסלולר השלישית בגדולה בצרפת - בויגוס. בויגוס, משפחת אצולה צרפתית בעלת עסקי נדל"ן גדולים במדינה, מקורבת מאוד לחוגי השלטון ולארגוני העובדים שלה יש הרבה כוח בצרפת. ההתמודדות על העסקה, לפיכך, לוותה בהרבה מאוד אינטריגות ואמוציות כלפי דרהי.

בויגוס עשתה כל מה שהיא יכולה על מנת להשפיע על מקבלי ההחלטות ועל הדירקטוריון של SFR שלא לאשר את העסקה. כך, למשל, הזכירו את העובדה שהוא כבר לא גר בצרפת ומתחמק בשל כך מתשלום מסים, ושמרכז הפעילות שלו אינו בצרפת אלא בישראל. יותר מכל ניסו להזכיר שדרהי ממונף בצורה מוגזמת, ואף העלו חשש מפיטורי עובדים נוספים בתעשיית הטלקום (נושא רגיש מאוד בצרפת שאליו נחזור בהמשך).

בויגוס אף הלכה רחוק מכך וגייסה למאבק את המתחרה המושבע של דרהי - גזבייה ניאל הבעלים של חברת פרי הצרפתית, שכל עוד נומריכבל הייתה שחקן קטן בצרפת הוא היה יכול היה להתמודד עמה בהצלחה, אולם כעת יש לו אינטרס לחסל אותה.

פרי, שנחשבת לשחקן הסלולרי הרביעי והקטן בשוק הצרפתי, עדיין בונה את הרשת שלה ולכן נשענת על תשתיות של פראנס טלקום שמחזיקה במותג אורנג'. לפיכך, היא הגיעה להסכם מוקדם עם בויגוס לפיו אם זו תרכוש את SFR, פרי תרכוש את הרשת של בויגוס.

המהלך המתוחכם הזה נועד לחזק את ההצעה של בויגוס, להרתיע את דרהי ולצמצם את השוק הצרפתי ל-3 שחקנים בלבד. כמו כן, העסקה הייתה מאפשרת לניאל למצב עצמו כשחקן בעל רשת סלולרית עצמאית בעלת כיסוי ארצי.

כאן צריך לחזור לנושא תעשיית הטלקום הצרפתית. בצרפת, כמו במדינות רבות באירופה, מבינים שהניסיון לייצר תחרות כפויה בשווקים על ידי הוספת עוד ועוד מתחרים גובה מחיר כבד, ומלווה, בין היתר, בפיגור בהשקעות, בפיטורי עובדים ובירידה ברמת השירות. לא סתם האירופאים חושבים לעצור את מגמת התחרות ולייצב את התעשייה. כן, מתחילים לחשוב רחב יותר ולהבין שהתחרות היא לא חזות הכול.

כיום בצרפת יש ארבע קבוצות תקשורת וגם לא מעט דיבורים על כך שאין מקום לכולם ושצריך לחזור למתכונת של 3 קבוצות בלבד. העסקה של דרהי מנציחה בעתיד הקרוב את המבנה הקיים של 4 קבוצות תקשורת גדולות, ומכאן החשש הגדול לפיטורי עובדים נוספים ולהחרפה נוספת בעוצמת התחרות. ודרהי, כמו שאנחנו מכירים מהניסיון הישראלי והבינלאומי, יכול להיות שחקן אגרסיבי מאוד.

הרגולטור עוצם עיניים

ואיך העסקה תשפיע על השוק הישראלי ועל קבוצת הוט? משיחות עם בכירים בקבוצה המקומית עולה תמונה מעט מורכבת. בכל הקשור לרגולטור הישראלי, יש סיכוי שהוט תשלם מחיר בדמות ההכרה המחלחלת שהיא כבר לא אתרוג שיש להגן עליו. בעקבות העסקה היא הופכת להיות חלק מקבוצת תקשורת בינלאומית, כאשר בישראל היא כבר פועלת כקבוצת תקשורת לכל דבר כשהיא מעגלת פינות היכן שהיא רק יכולה, תוך עצימת עיניים מצד הרגולטור הישראלי.

דמיינו לעצמכם מצב הפוך שבו SFR הייתה רוכשת את הוט. האם משרד התקשורת היה ממשיך להגן על הוט כפי שהוא מגן עליה היום? אז עכשיו אנחנו מקבלים את SFR בריבוע, כחברה-אחות להוט, וזה מיצוב שונה לחלוטין.

בצד התחרותי, בכירים בקבוצה אומרים שהעסקה תחזק את הקבוצה ותשפיע על הפעילות של הוט, ובעיקר בהתקשרויות עם ספקים. זה אומר שכקבוצת תקשורת תוכל הוט ליהנות ממחירים שמקבלת הקבוצה מהספקים הגדולים.

אבל היתרון האמיתי שתפיק הוט מהעסקה, לדברי בכיר בקבוצה, הוא בהתמקצעות. אין תחליף לניסיון ולידע שנצבר בחברה גדולה שמוכרת שירותים ל-20 מיליון לקוחות בצרפת ואף ליותר מכך ברחבי העולם. בכל מה שקשור להסכמי תוכן, לא ברור אם העסקה תשפר את מעמדה של הוט. יצרני התוכן מוכרים את התוכן שלהם גם לפי כמות המנויים במדינה ספציפית, ולכן לא ברור עד כמה זה יעזור.

במילים אחרות, הוט קיבלה יותר עוצמה אסטרטגית מול בזק ומול סלקום ופרטנר. כל מה שמחזק את הוט מחליש את שתי האחרונות והן הנפגעות העיקריות מהתחזקותה. אם להמשיל את הסיטואציה לכדורסל או לכדורגל, להוט יש עכשיו ספסל עמוק יותר. במרוץ לאליפות, זה הנתון שמכריע לעתים מי יזכה.