מיני מבחן דרכים: סקודה אוקטביה RS - סוג של מאסטר שף

הגרסה הספורטיבית של האוקטביה שימושית לא פחות מאחיותיה, אבל מוסיפה הרבה פלפל

סקודה היא חברת רכב מתוסכלת. יש לה היסטוריה מפוארת של ספורט מוטורי, אלא שנגזר עליה לשאת את העול הכבד מנשוא של מותג ה-VALUE של קבוצת פולקסווגן - וזה אומר מכוניות מאוד הגיוניות, שפונות למכנה משותף רחב ככל האפשר, עם הכתבה מלמעלה של קו עיצוב אולטרה שמרני ושימוש במכללים מתונים כדי לא לגזול חלילה מכירות מהמותגים האחים הנוצצים אאודי וסיאט. לסקודה אין בארסנל ולו גם דגם קופה או קבריולה אחד ויש לה רק דגם פנאי אחד (YETI), שעיצובו הרבוע כמעט לא השתנה מאז השקתו.

הבוסים של פולקסווגן קשובים כנראה לרחשי הלב של חברת הבת הצ'כית והם נאותו "לזרוק לה עצם" בדמות האוקטביה RS - גרסה ספורטיבי סוערת של אחת המכוניות השמרניות ביותר שקיימות בשוק.

אנשי סקודה מצדם לא בזבזו על הדגם הספורטיבי היחיד שלהם עיצוב מוחרש נוסח "זאב בעור כבש" וירו ישר את כל תחמושת העיצוב הכבדה: עזרים אווירודינמיים בולטים, חישוקי 19 אינץ' בעיצוב מרהיב שעליהם צמיגים סופר-ספורטיביים, גריל שחור וספורטיבי ועוד. תא הנוסעים מצנן את ההתלהבות הראשונית.

עמדת הפיקוד דומה עד זהה לזו של האוקטביה הרגילה עם מחוונים בעיצוב נאיבי, מסך מולטימדיה קטן ודיפון כהה עד קודר. רק צמד מושבי ספורט קדמיים עם תמיכה צדית עמוקה ורמת אבזור גבוהה יחסית מזכירים, שזו לא "האוקטביה של הליסינג". מנגד, המכונית מציעה מרחב פנימי עצום לנוסעים מלפנים ומאחור, תא המטען הגדול ביותר בפלח המשפחתי ואיכות ייצור וגימור של פולקסווגן.

נוחות הנסיעה מפתיעה בהתחשב בגלגלי הענק ובצמיגים הלא-סלחניים. בולמי הזעזועים נוקשים אך לא קשיחים וספיגת הזעזועים טובה לא פחות מאשר באוקטביה "הצמחונית" למעט חבטות במעבר על פסי הרעדה. מנגד, הצמיגים מספקים אחיזת כביש מרשימה מאד ובשילוב עם היגוי ומתלים מכוילים היטב המכונית מגיבה ברהיטות ובזריזות נוסח האצ'בק ספורטיבית

הכוכב הוא כמובן מנוע ה-2 ליטר טורבו-בנזין, שנלקח היישר מהגולף GTI המהוללת. עם 220 כ"ס, מומנט של כ-37 קג"מ ומשקל עצמי מתון יחסית המנוע הזה משנה את תדמיתה של המכונית. כאשר התיבה כפולת המצמדים במצב הספורטיבי המשפחתית המגודלת הזו צוברת מהירות בקצב, שיאתגר את תפישת הסיכון האישית שלכם.

צליל המנוע עצמו אמנם אינו קרבי כמו בפולקסווגן ובסיאט המקבילות, אבל הנתונים לא משקרים: אפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, איטי רק ב-4 עשיריות שניה מהגולף המקבילה, ו-245 קמ"ש.

אוקטביה RS עולה 215 אלף שקלים, כ-13 אלף שקל פחות מהגולף GTI עם חמש דלתות. לאוקטביה אין את ההילה היוקרתית-ספורטיבית של האחות הגרמניה ולא את הסקס-אפיל הצעיר של סיאט. אבל ענייני תדמית לחוד, זו מכונית, שהיינו שמחים לחתום איתה קבע.