מבחן דרכים: אופל קסקדה - "ברוכים הבאים לחיים הטובים"

עם עיצוב של יאכטת מרוץ יוקרתית, שלדה מהודקת ואיכות ייצור גבוהה, הקבריו של אופל משדרת את המסר שהשמיים הם הגבול

מדינת ישראל נהנית בממוצע מ-318 ימי שמש בשנה עם כ-13 שעות שמש ביממה ברוב אזורי הארץ. בשנת 2014, שעד כה בהחלט לא מסתמנת כממוצעת, יהיו קרוב לוודאי כ-350 ימי שמש. למרות זאת, שוק המכוניות הפתוחות בישראל תופס רק נתח זעיר מכלל המכירות עם כמה עשרות יחידות בשנה. אז מה יש לנו נגד מכוניות פתוחות?

אחד ההסברים לתופעה הוא המיצוב. רוב הדגמים הפתוחים מתומחרים בפלח הפרימיום היקר אם אבל גם זה הסבר חלקי בהתחשב בהיקף רכבי הפרימיום, שנמכרים בישראל - מעל 6,000 יחידות בשנה שעברה.

נראה, כי הסיבה האמיתית ככל הנראה היא "חרדת הבמה", שמוטמעת בציבור הישראלי. בעוד שמכונית יוקרה סגורה מושכת תשומת לב אבל עדיין מאפשרת לנהג לשמור על פרטיות, נסיעה במכונית מופשלת-גג בישראל היא בחזקת קריאת תגר על המוסכמות הסוציו-אקונומיות והיא מציבה את הנהג חשוף במרכז העין הציבורית - עם תווית של פלייבוי על גבו. זה מתאים למי שאוהב להרגיש כמו סלב או למי שמסוגל לבנות חיץ פסיכולוגי בינו לבין הסביבה הדביקה-עד-עוינת אבל כנראה שרק מעטים בינינו יכולים לבנות חייץ כזה.

את חרדת הבמה חשנו היטב בעת נסיעת המבחן שלנו אופל קסקדה, אחת המכוניות הפתוחות היותר יפות, שנחתו כאן בשנים האחרונות. כאשר גג הבד סגור המכונית נראית נמוכה, רחבה ואגרסיבית למדי, במיוחד עם חישוקי הענק, אבל היא עדיין מצליחה להיטמע ברקע די ביעילות.

פתחו את הגג (בתוך שניות ספורות, באמצעות מנוע חשמלי יעיל) ותמצאו את עצמכם בתוך יאכטת מרוץ חלקלקה ומרהיבה, כשריפוד העור מנצנץ באור השמש. זה מתאים מאד למרינה של מונטה קרלו או לפיתולי הכביש המהיר מספר 1 בקליפורניה אבל קצת פחות לפקקים של ישראל, כשנהגי מסחריות דיזל משתדלים לפלוט עליכם עשן ועשרות ילדים באוטובוס של המועצה האזורית מצלמים אותכם לפייסבוק, משליכים עליכם חפצים מהחלונות, ואז מצלמים שוב. למרות זאת, תחושת הנסיעה באוויר הפתוח ממכרת, ובשבת האביבית המושלמת שבה הרכב התארח אצלנו, הגג נסגר רק בחניה.

גם התחושה בתא הנוסעים נגזרת ממצב הגג. במצב הסגור התא קצת קלסטרופובי, במיוחד לצמד הנוסעים מאחור, שהגג נמצא קרוב מאד לראשם והחלון האחורי שמאחוריהם הוא לא יותר מחרך זכוכית. מנגד במצב הפתוח, כאשר השמיים הם הגג, הנוסעים בתא, ובמיוחד הצעירים שבהם, חווים אושר צרוף.

סביבת הנהג דומה מאד לאופל אסטרה הרגילה ללא הרבה ערך מוסף יוקרתי למעט ריפוד עור עשיר במיוחד. מנגד, איכות הייצור והגימור גבוהה ובידוד הרעשים כאשר הגג סגור אינו נופל מזה של רכב קשיח - הישג כלל לא מבוטל. גם ב-110 קמ"ש רעש הרוח מתקבל על הדעת. תא המטען סמלי למדי, ומסתפק ב-280 ליטר. סגירת הגג מוסיפה עוד כ-100 ליטרים של נפח שימושי.

בחרטום המכונית ממוקם מנוע ה-1.6 ליטר טורבו החדש של ג'נרל מוטורס, שבגרסה המיובאת לישראל מייצר 170 כ"ס ומומנט מכובד של 26 קג"מ (יש גם גרסאות 140 ו-200 כ"ס בחו"ל). פגשנו את המנוע הזה כבר באינסינייה החדשה והוא ללא ספק אחד האיכותיים, שקיימים כיום בפלח. הוא פועל בשקט מופתי לאורך כל קשת הסל"ד, דוחף את המכונית במרץ בעליות ומעניק שיוט רגוע מאד במהירויות גבוהות על הכביש המהיר. זינוק מאפס ל-100 קמ"ש בקצת פחות מ-10 שניות אינו עוצר נשימה - והוא נובע ממשקל לא מבוטל של 1.6 טון - אבל זה ממילא לא רכב למרוצי דראג אלא לשיוט נינוח בנוסח החיים הטובים.

המנוע המצוין מחפה במידה רבה על תיבת 6 המהירויות האוטומטית של ג'נרל מוטורס, שהיא לא התיבה המעודנת ביותר והחלקה ביותר בשוק. אבל, בסך הכל התחושה הכוללת של יחידת ההנעה מעודנת ואיכותית וצריכת דלק של כ-14 קילומטרים לליטר היא בונוס מבורך.

מהנדסי אופל לא הסתפקו בעיצוב ובאוויר פתוח וציידו את הקסקדה בשלדה ראויה. המתלים קשיחים יותר מאלה של אופל אסטרה, ההגה מהיר וחד יותר והגוף כולו מרגיש קשיח מאד, מה שתורם לנטיית גוף מזערית בפניות ולתגובות מהירות ורהוטות לפקודות ההיגוי של הנהג. זו עדיין מכונית הנעה קדמית כבדה אבל היא בהחלט מציעה פיתויים מענגים על כבישים צרים ומפתלים. כמו שנאמר "גם יפה וגם אופה". נוחות הנסיעה על רוב משטחי האספלט סבירה בהחלט אך על מהמורות נקודתיות, כמו למשל פסי הרעדה או בורות, הם מגיבים בקשיחות עד כדי חבטת מתכת-במתכת. הבלמים חדים ויעילים מאד.

האופל קסקדה עולה בישראל כ-300 אלף שקל. בהתחשב במחיר של דגמי הקבריו היוקרתיים של המתחרים הגרמנים מבית אאודי (A5), ב.מ.וו ושות' זה ממש מחיר מציאה שיספק לשוחרי החיים הטובים הרבה תמורת לייף סטייל לכסף. כמובן שבמונחים סובייקטיביים המותאמים למציאות הישראלית זה עדיין מחיר, שמבטיח היקף מכירות מצומצם מאד. כך או כך, נוכחותה של המכונית הזו בשוק הישראלי עושה רק טוב למותג אופל והיא בהחלט מסייעת לדימוי הפרימיום, שהמותג הגרמני הזה נלחם כיום להשיג.

אופל
 אופל

חלק מהמתחרות

אאודי A3 קבריו

ב-265 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת הקבריו של ה-A3 החדשה עם מנוע 1.8 ליטר. המכונית קצרה מהאופל אך היא עדיין מציעה מרחב מחיה סביר לשני נוסעים מאחור. במחיר הזה מקבלים 180 כ"ס, תיבה כפולת מצמדים ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות

פיז'ו 308cc

246 אלף שקל הוא מחיר של פיז'ו 308CC. המכונית ותיקה למדי אבל עדיין נראית מרהיבה ומציעה כבונוס תצורת קופה קבריולה עם גג קשיח מתקפל. במחיר הזה מקבלים מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 156 כ"ס, תיבה אוטומטית ואבזור תקני עשיר

ב.מ.וו סדרה 2 קבריו

בהמשך השנה תגיע אלינו גרסת הקבריו של ב.מ.וו סדרה 2 החדשה, שטרם נחשפה. המכונית גדולה משמעותית מסדרה 2 היוצאת. היא תציעה שלדת הנעה אחרית מושחזת, תא נוסעים מרווח ושורה של מנועי דור חדש