"צרפת לא באמת אסרה שימוש במיילים בעבודה אחרי 18:00"

האמת המלאה על הסכם העבודה בצרפת שעורר סערה ברחבי העולם

העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח אתמול (ה') על הסכם עבודה בצרפת שיחייב "מיליון עובדים" להפסיק להשתמש בטלפונים ומיילים הקשורים לעבודה אחרי השעה 18:00. כעת, התקשורת הצרפתית לועגת לכתבת לוסי מנגן ומתקנת אותה.

"האגדה על האיסור לשלוח מיילים אחרי שש", כותב העיתון "לה מונד". ב-Slate.fr כתבו: "צרפת לא באמת אסרה שימוש במיילים בעבודה אחרי 18:00", וב-Rue89 דיווחו באירוניה: "אלוהים אדירים, הצרפתים האלה אסרו על שימוש במייל בעבודה אחרי שש!".

הדיווח ב"גרדיאן" היה מוטעה והטעה גם כלי תקשורת רבים ומובילים בעולם. באתר "ביזנס אינסיידר" מביאים היום את הסיפור האמיתי: מסתבר שבית משפט בצרפת פסק לאחרונה שזכויות מנוחה ובריאות של עובדי היי-טק בצרפת לא מוגנות דיו באמצעות החוקרים הקיימים. הסיבה לכך היא תיקון לחוק עליו חתם הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, שהוביל לכך שעובדי היי-טק בצרפת יכולים באופן לעבוד עד 13 שעות ביום.

בתגובה להחלטת ביהמ"ש, איגודי עובדים בצרפת חתמו על הסכם המכיר ב"זכות להתנתק". כרבע מיליון עובדים יושפעו מכך לכל היותר (ולא מיליון), ובשום מקום בהסכם לא דובר על הפסקה מוחלטת של העבודה בשעה 18:00 אלא על התנתקות מוחלטת מהעבודה כשהעובד מסיים לעבוד.

"המעסיק ינקוט אמצעים מתאימים כדי שלעובד תהיה האפשרות להתנתק מאמצעי התקשורת הקשורים לעבודתו", נכתב בהסכם. ב-Slate.fr הסבירו כי אחרי שהעובד מסיים את יום העבודה שלו - בכל שעה שלא תהיה - הוא יוכל להתנתק מהעבודה באופן מוחלט ולא להמשיך לעבוד באמצעות הסמארטפון ולשלוח מיילים.

אז נכון, חלק מהחברות נקטו בצעדים כמו חסימת הגישה למיילים באופן מוחלט משעה 18:00, אך ההסכם לא מחייב זאת. למעשה, המעסיק יכול להסתפק במתן הוראה לעובדים להשאיר את הלפטופים והסמארטפונים שקיבלו מהעבודה במקום העבודה שלהם ולא לקחת אותם לביתם, וכמובן יש גם דרכים אחרות עבור המעסיקים לקיים את ההסכם.