"הסדרת ענף השיפוצים חשובה לקבלנים, לצרכן ולמדינה"

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "התוכנית למע"מ 0% משפיעה גם עלינו - התקופה שלפני פסח נחשבת תקופה מאוד חזקה בענף השיפוצים, אך לצערי אי הוודאות גורמת לאנשים לא לעשות שיפוץ או לרכוש דירות ולשפץ אותן"

בשבוע שעבר התקבלה החלטה דרמטית הנוגעת לענף השיפוצים בישראל: מועצת הקבלנים במשרד השיכון אישרה פה אחד החלטה שתאפשר לקבלני שיפוצים להירשם אצל רשם הקבלנים. ההחלטה, שעברה מתחת לרדאר בשבוע שעבר, היא בשורה אמיתית לעשרות אלפי קבלני השיפוצים וגם לצרכן הסופי.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מספר על הדרך הארוכה שעבר עד שהצליח להעביר את ההחלטה. בנוסף, מציין סיב כי תקופת אי הוודאות שעליה מתלוננים הקבלנים בעקבות ההכרזות על תוכניות מע"מ בגובה אפס ומחיר מטרה משפיעה לרעה גם על קבלני השיפוצים.

"יש היום 599 קבלני שיפוצים רשומים אצל רשם הקבלנים, מתוך כ-15.5 אלף קבלני שיפוצים פעילים", פותח סיב. "זה לא בגלל שהשיפוצניקים לא רוצים להירשם ולהיות מוסמכים, זה בגלל שעד היום הם לא יכלו לעשות זאת. 12 שנה אני מנסה לקדם את הסדרת הענף, רץ לכנסת ולפגישות, והדברים לא התקדמו. הסדרת ענף השיפוצים חשובה לקבלנים, לצרכנים ולמדינה, אבל לא הייתה אוזן קשבת. רק בשנה החולפת, שר השיכון אורי אריאל ומנכ"ל משרדו שלמה בן אליהו הסכימו להקשיב ונרתמו לעזרה".

- מה הם הבינו שקודמיהם לא?

"קודם כל, הם הסכימו להיפגש איתנו לעומת שרים קודמים שלא הסכימו. שר השיכון היה איתי בסיור באתר שיפוצים בירושלים. פגשנו שם קבלן שיפוצים ותיק בן 55. הוא אמר לשר השיכון שהוא עובד בתחום כבר 30 שנה ולא מצליח להיות קבלן רשום. 'אני קצין בצבא, יש לי המלצות על העבודות, אני רוצה לעבוד חוקי ולא נותנים לי'. שר השיכון ענה לו שמה שהיה עד עכשיו לא יהיה יותר, ובאמת עמד במילה שלו. אני מסיר את הכובע כי כבר התרגלתי לפוליטיקאים שמבטיחים אבל לא מקיימים".

- מה ההשפעה של התקנה החדשה על הציבור?

"ההחלטה תאפשר להרבה שיפוצניקים להירשם. הם יעברו מבחנים, ויוכלו לקבל הסמכה לעבודות בהיקף של עד 350 אלף שקל. אחרי שלוש שנים, אם יעמדו בתנאים ויספקו המלצות, יוכלו לעלות לרף של עבודות בהיקף 1.5 מיליון שקל. מבחינת הציבור זה אומר שמעכשיו יהיה פיקוח על הרבה יותר קבלני שיפוצים, והקבלנים הרשומים מחויבים לדברים כמו פוליסת ביטוח ואחריות מקצועית. גם הציבור צריך לדעת שהוא צריך לוודא שהוא מעסיק קבלן רשום. זה גם נותן כתובת ללקוח להתלונן על בעיות וברגע שהקבלן רשום, רשם הקבלנים הוא הכתובת".

יושבים על הגדר

נוסף מעבר למיסוד הענף, דבר שאמור לקרות בחודשים הקרובים, מתמודדים קבלני השיפוצים כמו ענף הנדל"ן כולו עם תקופה לא פשוטה. הכרזות הממשלה על פתרונות חדשים להורדת מחירי הדירות הובילו רוכשי דירות רבים להמתין ולראות כיצד תבצע הממשלה את התוכניות.

בינתיים, הרוכשים יושבים על הגדר. לדברי סיב, גם ענף השיפוצים מושפע מהמצב: "התקופה שלפני פסח נחשבת תקופה מאוד חזקה בענף השיפוצים, אך לצערי אי הוודאות משפיעה על האנשים גם בכל מה שקשור לשיפוצים, ויש פחות עבודה משנים קודמות. אנשים לא יודעים מה יקרה ולא מחליטים על שיפוץ או רכישה. אני מקווה שמדובר בהאטה נקודתית שתעבור מהר. ההמלצה שלי לקובעי המדיניות היא שיקבלו החלטה כמה שיותר מהר וישחררו את אי הוודאות".