באוצר בוחנים כיצד לכלול את העולים בתוכנית 0% מע"מ

ל"גלובס" נודע כי קריטריון השירות הצבאי לקבלת ההטבה עשוי להשתנות בכל הנוגע לעולים חדשים

הקריטריונים לקבלת הטבת המע"מ בשיעור 0% עדיין לא סגורים ובמשרד האוצר מדגישים בכל הזדמנות כי הם ייאבקו על כך שתנאי השירות הצבאי ייכלל גם במתכונתם הסופית. אולם, ל"גלובס" נודע כי קריטריון זה דווקא עשוי להשתנות בכל הנוגע לעולים חדשים. גורמים באוצר אישרו ל"גלובס" כי הנושא נמצא בדיונים אולם הדגישו כי נכון להיום טרם התקבלה כל החלטה מחייבת בנושא.

כזכור, ההצעה אותה אישר קבינט הדיור כוללת תנאי סף לקבלת ההטבה שמחייב את הזכאים בשירות צבאי אזרחי או לאומי. בהחלטת הקבינט אומנם אושרה התוכנית שעוד צריכה לעבור שינוי חקיקה אבל במקביל נקבע כי הקריטריונים ייבחנו וייקבעו סופית 45 יום מאישור התוכנית בקבינט.

הדיון בסוגיית העולים החל מפניות שנעשו ליו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות ח"כ יואל רזבוזוב בעקבות פרסום התוכנית. רזבוזוב ביקש הבהרות לגבי העולים בישראל שעם הגעתם לארץ קיבלו פטור משירות צבאי או לאומי/ אזרחי.

מח"כ רזבוזוב נמסר היום כי "עם ההודעה על ההטבה לפטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה, ראיתי לנכון, במסגרת תפקידי כיו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות, לפנות לאנשי משרד האוצר ולהעלות בפניהם את נושא העולים שקיבלו פטור משירות צבאי או אזרחי עם עלייתם לישראל. לשמחתי אנשי משרד האוצר הבינו את הצורך ואני משוכנע שהדברים ייבדקו".

ככלל משך השירות, של העולים, מחושב לפי גיל ההגעה לארץ ולא לפי מועד העלייה. על פי חוק שירות הביטחון, לעולים רבים שעלו לישראל לפני 1 ביולי 2006, אשר הגיעו לישראל מגיל 22 ונקבע להם פרופיל של 64 ומטה, קיבלו פטור משירות. כמוהם גם אלו שעלו מגיל 30 ומעלה ללא קשר לפרופיל הצבאי. בנוסף אליהם, אלו שעלו לאחר 1 ביולי 2006, בגיל 30 ומעלה, קיבלו גם הם פטור משירות.

אלכס טנצר, פעיל חברתי וממנהיגי קהילת העולים מברית המועצות קיבל מאות פניות מעולים שחששו שהם לא זכאים להטבה. "הרבה אנשים פנו אליי ולא הבינו למה אם קיבלו פטור משירות צבאי, אזרחי או לאומי הם לא יוכלו לרכוש דירות בהנחה. צריך לכלול גם את אוכלוסיית העולים ואוכלוסיות אחרות בהטבה הזו, לכל מי שרצה לשרת אבל לא קיבל את ההזדמנות".