פסח במספרים: על מה מסתערים ומה קורה למחירים אחרי החג

החמות קיבלה במתנה קערה גם השנה, בן הזוג זכה לבושם חדש, בגדים חדשים נרכשו לילדים, ותוכניות לחופשת הפסח כבר בוצעו ■ פסח במספרים: אילו שווקים מרוויחים הכי הרבה בחג - ומה קורה למחירים ביום שאחרי?

אנחנו קונים מזון ובגדים, מבריקים את הבית לא שוכחים להביא לחמות קערה לסלט, בושם לבן הזוג ופרחים לגיסה המארחת. את שואב האבק החלפנו והמיקסר החדש כבר על השיש. נטוס לחו"ל, או שנבלה בלונה פארק שבתל-אביב - בתקופת הפסח ענפים רבים יוצאים נשכרים, ומכפילים פי כמה את מכירותיהם לעומת ימות השנה.

אגף כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר מבצע בדיקת מחירים שנמשכת משלושה שבועות לפני חג הפסח, במהלכו, ועד סוף חול המועד (בערך 6 שבועות). מהבדיקה עולה, כי החל מחודש לפני חג הפסח ובמהלך החג צפויים צמיחה של 17% ברכישת מזון; עלייה של 25% ברכישת מוצרי הלבשה והנעלה; זינוק של 112% ברכישת כלי בית; ועלייה של 34% ברכישות מוצרי חשמל לבית - בהשוואה לימים "רגילים".

ואחרי הפיק, באה הנסיגה: כלכלני לשכת המסחר ציינו, כי מסקירת נתוני העשור האחרון, בחודש שאחרי החג נרשמות ירידות בהיקפי הרכישות - של 6% במכירת המזון; ירידה של 18% במכירת מוצרי הלבשה והנעלה; של 19% במכירת מוצרי חשמל לבית; ו-45% ברכישת כלי בית ומטבח.

השנה צפויה להערכתם גם ירידת מחירים ריאלית של מוצרים בהיקף 3%-5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אילו ענפים נהנים יותר בתקופת החגים בכלל ובפסח בפרט? לפניכם הנתונים:

שווקים מתעוררים
 שווקים מתעוררים

יום ראשון - דיכאון?

מדינת ישראל שונה ומיוחדת ממדינות העולם בסנכרון שבין ימי החופש של הילדים ממוסדות החינוך ושל ההורים ממקום העבודה. ניקח את הפסח הזה כדוגמה: הילדים יצאו לחופש כשבוע לפני החג, בשעה שההורים עדיין עובדים. בין ראש השנה ליום כיפור התלמידים נהנים מגשר, ההורים לא; בחנוכה הילדים אמנם בחופש אלא שרוב ההורים עובדים. ולא רק בתקופות החגים: בימי שישי מרבית ההורים לא עובדים בשעה שהתלמידים הצעירים לומדים, כך שלבד מערבי חג וימי שבת - התא המשפחתי מפוצל בכל הנוגע למיצוי החופש האינטימי והבילוי בחיק המשפחה.

זהו מנוע אחד שדחף את שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום להריץ יוזמה שזוכה לתמיכה על ידי זרמים שונים בכנסת ובכלל - להאריך את סוף השבוע ולהפוך את ימי ראשון ליום חופש. הזרמים הדתיים מברכים על יום כזה שיאפשר גם לציבור שומר שבת לערוך קניות, לטייל ולבלות אפילו במגרשי הספורט בסוף השבוע הארוך; המשווקים ישמחו לתנועת קונים מוגברת; והעוסקים בתחום התיירות משוועים לקפיצה משמעותית בנופשים לסופשבוע. גם שר החינוך, הרב שי פירון - בעד.

הנוסחה שאותה מנסים לפצח התומכים היא פיצוי בגין שעות החופש בימי ראשון. בין הפתרונות: פיזור של השעות על פני ימות השבוע והארכת שעות הלימוד או קיזוז ימי הראשון עם ימי חופש אחרים "בלתי מוסברים" (ע"ע יציאת התלמידים לחופש פסח שבוע לפני החג).

גם במקומות העבודה יידרש פתרון: המעסיקים טוענים שהמשכורת של העובדים צריכה לגלם את יום החופש, לכך הוצע פתרון של יום עבודה חלקי בימי שישי בתמורה לראשון הפנוי, ותוספת של שעת עבודה אחת לכל ימות השבוע.

השיח על סוף שבוע שגם יסנכרן אותנו עם שווקים בעולם המערבי, החל לפני שלוש שנים. בשלב הבא צפוי להיות פיילוט שיכלול 12 ימי ראשון חופש בשנה - הראשון בכל חודש (מהלך שחברת הייטק מסוימות כבר נוקטות בו). אם הוא יוכיח את עצמו, אנחנו בדרך לחג חדש: אי-שביזות יום א'.