"ידיעות" ניהלה מו"מ לרכישת סטימצקי לפי שווי של 70 מ' ש'

זאת, לפני מותו של אמיר קס ■ במו"מ אף הוחלפו טיוטות אך "ידיעות" ביקשה לבדוק את אישור המהלך מול הממונה על ההגבלים ■ מאז מות קס טרם חודש המו"מ בין הצדדים

לקראת סוף השבוע פורסם לראשונה על המו"מ לרכישת סטימצקי בידי "ידיעות ספרים". עתה מתברר כי המהלך לקניית הרשת מקרן מרקסטון החל עוד קודם וכבר הגיע אל סף סיכום. ל"גלובס" נודע כי המו"מ החל באמצע מארס והצדדים אף הגיעו לסיכום על סכום הרכישה - כ-70 מיליון שקל (זאת לעומת 34 מיליון דולר ששילמה מרקסטון עבור סטימצקי ב-2005). הם גם החליפו ביניהם טיוטות של ההסכם, ומה שעיכב את השלמת העסקה למכירת הרשת היה רצונה של קבוצת "ידיעות" לבדוק מול הממונה על ההגבלים העסקיים שהמהלך יאושר.

ואז הגיע מותו של אמיר קס בתאונת דרכים ב-3 באפריל והמו"מ בין הצדדים הופסק. ערב קודם למותו, עוד נפגש קס בנוגע לעסקה המתגבשת עם מנכ"ל "ידיעות ספרים", דב איכנולד. בינתיים, לפי מקורות בענף, מאז מותו של קס, טרם חודש המו"מ בין הצדדים. אבל, כפי שפורסם ב"גלובס" ביום חמישי האחרון כל ההוצאות הקשורות ל"ידיעות ספרים" כונסו בדחיפות כדי לקבל דיווח ולעסוק במו"מ בין ההוצאה לסטימצקי. בשלב זה, לא ברור מה סוכם במו"מ בין הצדדים בנוגע לחובותיה הגדולים של הרשת, שגם לאחר חילוט החוב על ידי בנק הפועלים בשבוע שעבר, עומדים על 209 מיליון שקל.

לאור הבעייתיות במודל הבעלות הצולבת הקיים כבר בענף הספרים, של כנרת-זמורה-ביתן ומודן ב"צומת ספרים", המתחרה של סטימצקי, לא פלא שסוגיית אישור הממונה הייתה במוקד הדברים. אבל ניתן להעריך כי הוא לא מכשיל עסקה כזו, בין "ידיעות" לסטימצקי, לאחר שכל הניסיונות המרובים של הרשת להימכר בשנתיים האחרונות כשלו ולנוכח ההשלכות הצפויות להתרסקותה על 1,100 עובדיה וענף הספרים כולו. לכן סביר כי אם המו"מ יושלם, הממונה יסתפק בהצבת תנאים מגבילים לפעילות הגוף החדש והמאוחד.

בינתיים, היום קיבלו הוצאות נוספות את הכסף שסטימצקי חייבת להן. לאחר שביום חמישי קיבלו את התשלום כמה הוצאות קטנות, היום הגיע תורן של הוצאות גדולות כמו "ידיעות", כתר ו"הקיבוץ המאוחד פועלים". התפתחות זו גם תאפשר להוצאות הספרים, שחלקן כבר החליטו שלא להוציא בינתיים ספרים חדשים, לחזור לכך.

ב"ידיעות ספרים" סירבו להגיב. מרקסטון בחרה שלא להגיב לדברים. מסטימצקי נמסר: "איננו נוהגים להגיב לשמועות ולספקולציות".