ביה"ד לעבודה: הכדורגלן תמך בהסתדרות, אך לא בגלל זה נזרק מהקבוצה

דן רומן טען כי הפועל ר"ג פיטרה אותו בשל התאגדות הכדורגלנים החדשה בהסתדרות, שהוא ממוביליה; השופטת השתכנעה כי שחרורו היה מקצועי

שחקן הכדורגל, דן רומן, פוטר מקבוצת הפועל רמת גן משיקולים מקצועיים וענייניים וללא קשר לפעילותו בהתארגנות החדשה של שחקני הכדורגל במסגרת ההסתדרות. כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שהדגיש כי פעילות בארגון עובדים, דוגמת זו של רומן, לא מקנה לעובד חסינות מפני פיטורים ואין הוא רשאי לנהוג ככל העולה על רוחו.

השופטת דגית ויסמן ונציגי הציבור בבית הדין דחו בקשה במסגרת הליך קיבוצי שהגישו רומן והסתדרות העובדים נגד הפועל ר"ג, בטענה כי אי-הכללתו של רומן בסגל השחקנים של הקבוצה, זימונו לוועדת משמעת ושחרורו מהקבוצה בחודש ינואר האחרון, נעשו על מנת לפגוע בהתארגנות השחקנים והשחקניות בענף הכדורגל.

גל התארגנויות העובדים שפוקד את המשק הישראלי בשנים אחרונות, חוצה סקטורים ותחומים והוא לא פקד גם את מגזר שחקני הכדורגל. בחודשים האחרונים החלה ההסתדרות לאגד בשורותיה שחקני כדורגל במסגרת התארגנות ראשונית שלהם, במטרה לחתום על הסדרים קיבוציים בענף ולייצג את שחקני ליגת העל וליגות המשנה במסגרת ההסתדרות (עד היום יוצגו מרבית הכדורגלנים על-ידי ארגון השחקנים העצמאי בראשותו של שחקן העבר אריה אלטר).

על מנהיגי ועד הפעולה של השחקנים והצטרפותם להסתדרות נמנים שחקנים בולטים בעבר ובהווה כמו מיכאל זנדברג, יואב זיו, מהראן ראדי, אוהד כהן וכן, כאמור, רומן.

רומן הצטרף להפועל ר"ג ביוני 2013 ותחילה התאמן בקבוצה תחת שרביטו של המאמן אריק גילרוביץ'. באוקטובר 2013 מונה גיא לוי למאמן הקבוצה במקום גילרוביץ', ויחסיו עם רומן היו עכורים. במקביל, החלו רומן וחבריו לוועד להחתים כדורגלנים על טפסי הצטרפות להסתדרות. בדצמבר 2013 התגלעה מחלוקת חריפה בין רומן, שהודח מסגל הקבוצה, לבין המאמן, לוי, שבמהלכה התפרץ רומן לעבר לוי וצעק "אתה לא תשבור אותי" ומשפטים נוספים באותה רוח. בסוף אותו חודש השתתף רומן בתוכנית "יציע העיתונות" של ערוץ הספורט, בנוגע להתארגנות שחקני הכדורגל. למחרת, הוא הגיע לאימון הקבוצה כשעל מצחו נכתב בטוש שחור שמו של המאמן, "גיא לוי", ולדברי לוי אמר לו: "גיא, ראית את הקעקוע החדש שעשיתי?".

בעקבות התנהלותו זומן רומן לדיון בפני ועדת משמעת של הקבוצה ובהמשך נקנס ופוטר ממנה בנימוק של "אי שביעות רצון מקצועית" מתפקודו בה. בעקבות הדברים עתרו רומן וההסתדרות לבית הדין לעבודה בטענה כי הפועל ר"ג פגעה בו מאחר שלקח חלק פעיל בהתארגנות שחקני הכדורגל. בין היתר, ביקש רומן מבית הדין להוציא צווים האוסרים על פיטוריו מהקבוצה ועל הפגיעה לכאורה בהתארגנות העובדים. כמו כן דרש רומן פיצוי בסך 50 אלף שקל בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו לטענתו ופיצויים נוספים בגין פיטוריו בסך כולל של 285 אלף שקל. במהלך הדיון בתיק העיד רומן כי כאשר כתב על מצחו את שמו של המאמן בטוש שחור, מדובר היה באקט אומנותי של מחאה שקטה ולא אלימה.

הפועל ר"ג, המיוצגת על ידי עו"ד טומי מנור, טענה מנגד כי רומן פוטר ללא קשר לפעילותו בארגון העובדים ועקב תפקודו המקצועי הלקוי. לדבריה, רומן זומן בפני ועדת המשמעת על רקע עבירות משמעת חמורות שביצע ללא קשר להתארגנות. עוד טענה הקבוצה כי רומן הוא שניסה לעורר פרובוקציה על רקע ניסיון ההתארגנות. השופטת הדגישה בפסק דינה את חשיבות חירות ההתארגנות של עובדים, אך היא דחתה את עתירתו של רומן בנימוק ש"חרף סמיכות הזמנים בין השלב בהתארגנות העובדים ובין ההליכים המשמעתיים נגד רומן, הפועל ר"ג הרימה את נטל השכנוע כי הייתה הצדקה עניינית לפעולותיה וכי הן לא נועדו לפגוע בהתארגנות. "נזכיר כי על-פי ההלכה הפסוקה, פעילות בהתארגנות עובדים אינה מקנה לעובד חסינות ואין הוא רשאי לנהוג ככל העולה על רוחו, לזלזל בעבודה, להפר את נהלי העבודה, להתעלם מהם או להתבטא באופן בוטה כלפי הממונים עליו", ציינה השופטת. לדבריה, "לא מצאנו הסבר כלשהו בין התנהגותו של רומן ובין ההתארגנות. לא הובא כל הסבר שיכול להצדיק את התנהגותו כחלק ממהלך ההתארגנות במסגרת ההסתדרות ואין כל ראיה לכך שהצעדים שננקטו (ע"י רומן. ח"מ) היו על דעת ההסתדרות, בהוראתה או בעידודה".

באשר ל"אירוע הטוש", כתבה השופטת: "כתיבת שמו של אדם בטוש שחור על מצחו של אדם אחר יכולה להתפרש כמעשה אלים או לכל הפחות כהתגרות בוטה... העובדה שרומן ראה בצעד זה אקט בלתי אלים, מעידה בעינינו על חוסר הבנה של הסיטואציה ומשמעות צעד זה כקריאת תגר על סמכותו של המאמן אל מול שאר חברי הקבוצה".

גם את ההליך המשמעתי שנעשה לרומן בעקבות הריאיון שנתן ב"יציע העיתונות" לא ראתה השופטת כפגיעה בהתארגנות השחקנים. "מהראיות עולה שלא עצם הריאיון הוא שגרם לקבוצה לפעול נגד רומן במישור המשמעתי, אלא העובדה שרומן לא סייג את דבריו ולא הבהיר שתופעות שתיאר בראיון (בעיקר הלנת שכר), אינן קיימות בקבוצה בה הוא משחק". עם זאת, הדגיש בית הדין כי תגובתה של הקבוצה לראיון ב"יציע העיתונות" "אינה נקייה מספקות". "ייחוס עבירת משמעת לריאיון עליו ידעה הקבוצה מראש הוא שגוי".