בילוי לחול המועד: מה מציעות החברות במרכזי המבקרים שלהן?

במהלך חול המועד חברות רבות פותחות את שעריהן ומזמינות את הציבור למרכזי המבקרים ולהצצה לתהליכי הייצור ■ מה הן מציעות וכמה זה עולה?

מעט כל חברה המכבדת את עצמה מתהדרת במרכז מבקרים, החל מיצרניות מזון גדולות ומפעלי תעשייה ועד מתנחלי גוש קטיף המעוניינים להנציח את מורשתם פוסט תוכנית ההתנתקות. כך או כך, לכולם מטרה אחת ברורה: להגביר את אהדת ומודעות המבקר במרכז למוצר, למותג, למקום, לאדם או לאידיאולוגיה.

מצד הציבור המטרה היא לגוון את הפעילויות במהלך החג, ולהעשיר, ולו במעט, את הידע בתחום כזה או אחר: איך הפרה מייצרת חלב כבר ידעתם? איך מזקקים פרחים למוצר קוסמטי ואיך מייצרים נייר ממוחזר?

הכניסה לחלק מעשרות מרכזי המבקרים הפזורים ברחבי הארץ היא בחינם, ובחלקם היא כרוכה בתשלום של 20-40 שקל לאדם. אל חלק מהמרכזים שווה לנסוע במיוחד, בעוד שאחרים יכולים להשתלב "על הדרך" במהלך טיול באזור.

מרכז מבקרים שפד"ן

מדי יום מטפל השפד"ן (מפעל שפכי גוש דן) במי השפכים של כ-2.5 מיליון תושבי גוש דן. מרכז המבקרים של איגודן בראשון-לציון, הגוף האחראי על הולכת השפכים של מטרופולין דן ועל טיהורם, מציע סיורים על עולם מחזור המים כולל הצצה מיקרוסקופית לעולם החיידקים ולבריכות טיהור מי השפכים, וסדנאות (לבני 6-15) ליצירת סרטונים בנושאים אקולוגיים. ב-18.4 ייערך אירוע רכיבת אופני כביש בתוך המתחם. 95 שקל דמי הרשמה למקצה התחרותי ו-40 שקל למקצה העממי.

* איפה: ראשון-לציון

* כמה: חינם

* שעות פתיחה: חול המועד 09:00-18:00 בתיאום מראש 03-9555222

רפת "שביל פרות החלב"

מרכז המבקרים של תנובה ברחובות אמנם מספק הצצה וירטואלית על הדרך שהחלב עושה מהפרה ועד המקרר בבית, אך מי שרוצה לראות ובעיקר להריח וללטף את הדבר האמיתי, מוזמן לרפת "שביל פרות החלב" בבית לחם הגלילית. במקום ניתנים הסברים על חיי הפרה, למה היא נותנת חלב וכיו"ב. אחר כך, הילדים מוזמנים להאכיל את העגלים הגדולים, ובמכון החליבה ילמדו לחלוב בידיים וגם יכירו את רובוט החליבה שחולב באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. בשלב הבא, ימזגו חלב לבקבוקים ויאכילו את העגלים הקטנים ויקנחו בשתיית שוקו. לדברי אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, דווקא בעידן המחשב המרחיק ילדים מהמקורות ומהטבע, חשוב לקדם את חשיבות הרפתות התיירותיות. "אנחנו רוצים שכולם יידעו שהפרה הישראלית היא שיאנית העולם בייצור חלב, חלבון ושומן חלב ושייצור החלב בישראל עומד על 11,343 ליטר בממוצע לפרה. ושהפרה הישראלית עברה אפילו את הפרה ההולנדית והאמריקאית בייצור חלב".

אגב, בארגונים למען בעלי חיים פחות מתרברבים בשיא הזה וטוענים כי הגברת הייצור באה על חשבון הפרה הקורסת תחת הנטל.

* איפה: בית לחם הגלילית

* כמה: 40 שקל למבקר החל מגיל שנתיים וחצי

* שעות פתיחה: חול המועד 10:00-16:00 בתיאום מראש 04-9832437, 052-3275682.

ממחזרים נייר בחדרה

העדויות הראשונות לשימוש בנייר היו במצרים בשנת 3500 לפנני הספירה, שם הוא הופק מהצמח גומא-פפירוס. לכן, אין מועד מתאים יותר מפסח להראות לילדים (מגיל 6 ומעלה) איך נוצר הנייר ואיך התפתח מאז ועד היום. במרכז המבקרים של קבוצת נייר חדרה העוסקת בייצור נייר ומוצריו, מלמדים מתי וכיצד התחיל הייצור והשימוש בנייר, מהו "מעגל החיים" של הנייר, ומדוע חשוב כל כך למחזר. הביקור כולל גם התנסות בייצור ידני של נייר ממוחזר. והבונוס, כך אומרים בנייר חדרה, טמון בהצצה למכונת ייצור הנייר הגדולה ביותר במזרח התיכון.

* איפה: חדרה

* כמה: 20 שקל למבקר

* שעות פתיחה: חול המועד 09:00-17:00 בתיאום מראש 04-6349749/85

מורשת גוש קטיף

ב-2008 חוקקה הכנסת את חוק מורשת גוש קטיף וצפון השומרון. מכוח החוק, הוקם מרכז מבקרים ביישוב הקארווילות ניצן הממוקם בדרך בין אשדוד לאשקלון. מרכז המבקרים יפגיש אתכם עם סיפורו של גוש קטיף, מהקמתו והתפתחותו דרך תוכנית ההתנתקות וכאב העקירה ועד לאתגרי הצמיחה מחדש של המפונים בתוך הקו הירוק. הסיור כולל צפייה בסרטונים ובמיצגים אמנותיים פרי עבודתם של התושבים לשעבר, ומפגש עם אנשי גוש קטיף, כחלק מהחוויה במקום.

* איפה: ניצן

* כמה: 15 שקל למבוגר, 10 שקל לילד (מגיל 5) או 40 שקל למשפחה (לא חשוב הגודל)

* שעות פתיחה: חול המועד 10:00-16:00 בתיאום מראש 077-4324101, 054-5953953

מרכז המבקרים על שם אילן רמון

ב-1 בפברואר 2003 התרסקה מעבורת החלל קולומביה ואותה גם החלום לאסטרונאוט כחול-לבן. סיפור חייו של אילן רמון והסיומת הטרגית, וגם זו של בנו אסף רמון שנהרג אף הוא כשמטוסו התרסק במהלך אימון טיס בהר חברון, מונצחים במרכז המבקרים המחודש במצפה רמון לצד פלאי הטבע והגיאולוגיה של מכתש רמון - מקום שרמון כה אהב. בין המייצגים במרכז: חליפת האסטרונאוט של אילן, שרידים מהמעבורת, יומניו האישיים וסרטים שצילם מהחלל ומייצגים בתחום הגיאולוגיה והטבע של המכתש הגדול בעולם. במחיר הכניסה למרכז כלול גם ביקור במרכז "חי רמון" הסמוך, שהוא גן חיות מדברי לזוחלים ולמכרסמים.

* איפה: מכתש רמון

* כמה: 29 שקל למבוגר, 15 שקל לילד (מגיל 5)

* שעות פתיחה: הול המועד, 08:00-18:00 בתיאום מראש 08-6588691

"חלון לחקלאות": מו"פ חקלאי בערבה

בדרך לאילת עוצרים במושב חצבה שבערבה. בכניסה למושב, נמצא מרכז המבקרים "חלון לחקלאות" המאפשר הצצה לעולם הפירות והירקות הגדלים בתנאי מדבר קיצוניים.

אחרי צפייה בסרט תלת מימד, המרכז מציע למבקרים במקום סיור מודרך של כשעה וחצי החושף את המבקרים לזנים חדשים ומפתיעים של ירקות, פירות ופרחים הגדלים בחממות של המושב, וכן למחקר ולפיתוח החקלאי בתחנת יאיר הפועלת במקום. לקינוח, מוצעות טעימות משלל התוצרת החקלאית שנקטפה.

* איפה: מושב חצבה

* כמה: 28 שקל למבוגר ו-22 שקל לילד מגיל 4

* שעות פתיחה: חול המועד 09:00-16:00 בתיאום מראש 077-5681608.

צמחי מרפא ד"ר דבור

הרומן של ד"ר זיאד דבור, לשעבר הרוקח הראשי של צה"ל, עם צמחי מרפא החל בילדותו. במרחבי הגליל הוא התוודע למגוון צמחי המרפא הגדלים שם ובעיקר באזור שמורת הר מירון הסמוכה למקום מגוריו, הכפר הדרוזי בית ג'אן. הוא גם הסתקרן למשמע סיפוריהם של הסבתות וזקני העדה על סגולות צמחי המרפא והשפעתם על גוף האדם. לימים מימש את סקרנותו בלימודי פרמקולוגיה וצמחי מרפא בטכניון והקים גם את מעבדות ד"ר דבור, חברה לקוסמטיקה טבעית, דרמוקוסמטיקה וחליטות צמחי מרפא, עם מרכז מבקרים בבית ג'אן המספר את כל הסיפור, כולל הכרת תהליכי זיקוק פרחים.

* איפה: כפר בית ג'אן

* כמה: חינם בחול המועד (לעומת 20 שקל ביום רגיל)

* שעות פתיחה: חול המועד 10:00-17:00. בתיאום מראש 04-9803711