משרד החלמאות

מה עומד מאחורי היוזמה לאסור מכירת פירות וירקות במחירי הפסד?

לאחרונה פורסמה בתקשורת יוזמה הזויה של משרד החקלאות - לאסור על הרשתות הקמעונאיות למכור ירקות, פירות ובשר במחירי הפסד.

על-פי הפרסומים, אנשי משרד החקלאות פועלים זה חודשים לקידום חקיקה בנושא, ולנו נותר רק להביע צער על בזבוז משאבי ציבור על יוזמה מזיקה זו. אם היוזמה הזו אכן תאושר משיקולים פוליטיים, מומלץ יהיה לשנות את שם המשרד למשרד החלמאות או למשרד להגנת החקלאי.

משרד החקלאות יוצא נגד שיטת השיווק של הרשתות הקמעונאיות הקרויה "לוס-לידר", אולם רק כאשר הדברים נוגעים למחירי הפירות, הירקות והבשר. שיטת השיווק בלוס-לידר מתבססת על מכירת מספר מוצרים במחיר הפסד, כפעולה שיווקית.

זוהי שיטה שיווקית-פרסומית שתועלתה דומה להשקעה בפרסום במבצעים/הנחות וכדומה. מטרת תמחור המוצר בהפסד היא למשוך לקוחות אל החנות בעזרת המוצר המוזל, בהנחה כי צרכן המגיע לחנות כדי לקנות אותו, יקנה בנוסף עוד כמה מוצרים שמהם תרוויח הרשת הקמעונאית.

מוצרי לוס-לידר הם לרוב מוצרי צריכה בסיסיים, כאלה שהצרכן ירצה לבוא לחנות במיוחד כדי לרכוש אותם. לרוב הם גם מוצרים הנצרכים על בסיס קבוע, כך שהם מרגילים את הקונה להגיע לחנות באופן תדיר. עם אלה נמנים מוצרי יסוד כגון קפה, מזון לתינוקות, פירות, ירקות ומוצרים נוספים.

מקורות עלומים במשרד החקלאות כינו את מכירת המוצרים בלוס-לידר כ"פרקטיקה מגונה" וציינו כי המשרד בוחן לתת מענה רשמי לתופעה, וכי החקלאים תומכים בכך. מדובר ברעיון אווילי המתאים לוועד עובדים של מונופול ולא למשרד ממשלתי האמון על רווחת ציבור האזרחים.

בשעה שמשרדי ממשלה אחרים עמלים על יוזמות וממנים ועדות מקצועיות התרות אחר פתרונות להפחתת יוקר המחיה ויוקר המזון, במשרד החקלאות פועלים מאחורי הקלעים לייקר תוצרת טרייה שהיא מרכיב מרכזי בסל הצריכה של העשירונים הנמוכים באוכלוסייה.

הטיעונים שמאחורי היוזמה של משרד החקלאות - שהתחרות בין הרשתות מביאה לצריכה מוגברת בטווח הקצר בשל הוזלת הירקות והפירות, אולם מייצרת מחסור בטווח הארוך - הם זלזול באינטליגנציה שלנו.

לשיטת הגורמים במשרד החקלאות, הפעלת שיטת הלוס-לידר יכולה להתקיים באלפי מוצרים הנמכרים ברשתות הקמעונאיות, אולם כאשר מדובר בתוצרת חקלאית טרייה, זו תופעה פסולה.

לטענת אנשי המשרד העומדים מאחורי יוזמה זו, בניגוד למה שהורגלנו לחשוב בעבר, התחרות בין הרשתות דווקא מזיקה לצרכן-הקצה. איזה מזל ששר התקשורת לשעבר משה כחלון לא שמע את התובנות האלה, כי אחרת היינו ממשיכים לשלם על חשבון הסלולר שלנו 500 שקל לחודש במקום 500 שקל בשנה.

במשרד החקלאות ציינו כי ברשתות מוכרים רחמנא-ליצלן אורז מיובא ואבקות כביסה במחירים גבוהים יותר מהמחירים שהן היו גובות על מוצרים אלה לו היו נאלצים למכור את הפירות והירקות במחירם הכלכלי ולא לתמחר אותם בלוס-לידר, שכן מתבצע פה לכאורה סבסוד צולב בין מוצרים.

היות שמדובר בעסק, ברור שרשת אינה יכולה למכור את כל מוצריה במחירים שיביאו אותה להפסיד על כלל הסל, ולפיכך יהיו בכל זמן נתון מוצרים בעלי שולי רווח גבוהים מאחרים.

תפקידו של הצרכן הוא להשוות מחירים בין הרשתות והמותגים השונים, ולאתר את המחירים האטרקטיביים ביותר; ותפקידם של הרגולטורים הוא לוודא כי לא ייווצרו חסמים בשוק, אשר ייצרו עיוותי מחירים כלפי מעלה למעננו האזרחים.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון.