כיצד הגיעו תשדירי התרמה שנויים במחלוקת לשידור בגל"צ?

תשדירים של "הוועד העולמי", שהוגבלו לשידור בתחנות הרדיו האזורי, עלו לשידור בתחנה הצבאית ■ גל"צ: "התשדירים קיבלו את כל האישורים הנדרשים"

גלי צה"ל החלה לשדר את תשדירי ההתרמה של ארגון "הוועד העולמי". מדובר בתשדירים בהם נשמעים בקולם אנשים הזקוקים לסיוע כספי כתוצאה ממצב בריאותי קשה והם פונים בתחינה למאזינים לתרום להם.

התשדירים השנויים במחלוקת הוגבלו בשנים האחרונות על-ידי הרשות השנייה בכל הקשור להשמעות ברדיו האזורי, ואינם מושמעים כלל בקול ישראל.

החלטתו של מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, לשדר את התשדירים, מעלה את השאלה אם תשדירי ההתרמה הצורמים עומדים במגבלות החוק המתיר לפרסם בגלי צה"ל.

"הוועד העולמי" הוביל בשנים האחרונות משדרי התרמה, לצד התשדירים, שתפסו זמן שידור הולך וגדל. בהובלתה של סמנכ"לית הרדיו לשעבר של הרשות השנייה, עידית צ'רנוביץ, הוקשחו הכללים הנוגעים לגיוס כסף מהציבור, ובין היתר נקבע כי על תחנת הרדיו חל איסור לשלשל לכיסה כסף מתשדיר ההתרמה. לאור ההחלטה נפסקו כמעט לחלוטין משדרי ההתרמה, אולם התשדירים המשיכו.

הרשות השנייה קבעה כללים בסיסיים הנוגעים גם לטון התשדירים ואסרה לעשות שימוש בילדים, בבכי או בצרחות בתשדירים, כבעבר. בעל תחנה המבקש לשדר את התשדירים מתבקש לחתום על טפסים מיוחדים ברשות השנייה, ובהם הצהרה כי לא ייגבו תרומות של יותר מח"י שקלים, כי התחנה יודעת לאן באמת מגיע הכסף, וכי העמותה הגובה רשומה על-פי חוק.

הרשות השנייה, בראשותו של שי באב"ד, ממשיכה לנהוג בתקיפות כלפי אופן גביית הכספים. יש לציין כי לא כל תחנות הרדיו האזורי הסכימו לעבוד עם העמותה.

בניגוד לתחנות הרדיו האזורי, לגלי צה"ל אין רגולטור פעיל, כשהסמכות המפקחת על התחנה - פרט למשרד הביטחון - היא ועדה ברשות השידור. על-פי החוק המאפשר שידור חסויות לתחנה שעבר לפני כשנתיים בכנסת, נקבע כי לכל תשדיר שישודר בגלי צה"ל חייבת להיות זיקה לקהל מאזיני התחנה - חיילי צה"ל בסדיר, בקבע או במילואים.

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "תשדיר השירות המדובר נבדק ונבחן על-ידי הגורמים המקצועיים והמשפטים, ובדומה לכל תשדיר אחר שמשודר בתחנה קיבל את כל האישורים הנדרשים בטרם עלה לאוויר. כמו כן, התשדיר עומד בקריטריונים המקצועיים, על-פי החוק והפקודות ולא נמצאה כל סיבה לפסול אותו משידור.

"לבקשת גלי צה"ל ובטרם עלה התשדיר לשידור, העמותה נדרשה גם להציג אישורים משפטיים ורשמיים שונים וכן הציגה התחייבות כי כל כספי התרומות שיאספו יועברו רק לטובת הטיפול הרפואי".

לא ניתן היה להשיג את תגובת הוועד העולמי.