האוצר: קיפאון ברכישת דירות בפברואר - לפני תוכנית לפיד

שוק הנדל"ן נרגע: מספר העסקאות התייצב על 8,400 דירות בפברואר, לאחר השיא של 14 אלף דירות בדצמבר ■ האוצר: נתונים ראשוניים מעידים על עלייה במכירות במארס, בהנחה שלא יתקבלו ביטולים רבים בשל תוכנית 0% מע"מ

עוד לפני הפצצה שהטיל שר האוצר יאיר לפיד בשוק הנדל"ן (0% מע"מ על דירות חדשות לרוכשי דירה ראשונה), מספק העסקאות בשוק קפא בחודש פברואר - כך עולה מנתונים שפרסם היום (ג') משרד האוצר. כזכור, קבינט הדיור אישר בשלהי מארס את תוכנית 0% מע"מ של לפיד, ובאוצר מוסרים כי נתונים ראשוניים לחודש מארס מצביעים על גידול במספר העסקאות, אולם "זאת בהנחה שלא יהיה שיעור גבוה של ביטולי עסקאות ביחס לחודשים קודמים". כידוע, קבלנים כבר התלוננו על ביטולי עסקאות לאחר פרסום תוכנית 0% מע"מ.

מספר העסקאות בשוק הנדל"ן (עבור דירות חדשות ויד שנייה) נותר כמעט ללא שינוי בפברואר, הן בהשוואה לינואר והן בהשוואה לפברואר 2013. בכך התייצב מספר העסקאות על 8,400 דירות, לאחר רמת השיא של 14 אלף דירות בדצמבר האחרון.

לפי נתוני האוצר, בפברואר נרשמה ירידה ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים ומשקיעים, אך היא קוזזה בעלייה של 7% ברכישות ע"י משפרי דיור.

"על רקע ממצאים אלה בולטים אזורי ת"א והמרכז, בהם הגידול המתון ברכישות משפרי הדיור לא היה בו כדי למחוק את הירידה החדה ברכישות המשקיעים והזוגות הצעירים (ירידות של 18% ו-28%, בהתאמה)", נכתב בסקירת האוצר. "סך העסקאות בשני אזורים אלו ירד ב-14% בהשוואה לינואר - שני האזורים היחידים בהם נרשמה ירידה במספר העסקאות".

באוצר מסבירים כי הירידה החדה ברכישות במרכז הארץ נבעה מסיומו של "מבצע מכירות רחב היקף במסגרתו ניתנה הנחה לחברי מועדון צרכנות מסוים". הכוונה היא למבצע של מועדון "חבר" בראש העין. לפי האוצר, "סיומו של מבצע זה מצא ביטוי בין היתר בעלייה ברמת המחירים בעסקאות בדירות חדשות שנערכו בחודש פברואר באזור זה, במקביל לירידה חדה של למעלה מ-40% ברכישת דירות חדשות באזור. עלייה זו נובעת הן משינוי בתמהיל העסקאות בדירות חדשות באזור המרכז והן מהעובדה שהמכירות במסגרת הפרויקט האמור כבר היו במחירי השוק בחודש פברואר".

בקרב המשקיעים נרשמה ירידה של 6% ברכישות דירות בפברואר, כאשר משקלם מסך העסקאות ירד בנקודת אחוז אחת. לצד ירידות חדות ברכישות המשקיעים באזורי המרכז, ת"א והשפלה, נרשמו עליות משמעותיות בחיפה ובמיוחד באזור השרון, שם זינקו רכישות דירות ע"י המשקיעים ב-17%.

"באזור השרון הביא הגידול ברכישות המשקיעים בחודש פברואר את משקל המשקיעים מסך העסקאות באזור זה ל-27%, השיעור הגבוה ביותר שנרשם באזור זה מאז אוגוסט 2010. לשם השוואה, ברמה הארצית נמוך משקל המשקיעים בפברואר ב-7 נקודות אחוז בהשוואה לאוגוסט 2010", נכתב בסקירה.

באוצר סבורים כי ההגבלות שהטיל בנק ישראל בשוק המשכנתאות הרחיקו את הזוגות הצעירים מהיכולת לרכוש דירה בשרון, ולפיכך משקלם בסך העסקאות צנח מ-45% ב-2012 ל-36% בלבד היום. מכאן העלייה במשקל המשקיעים ברכישת דירות בשרון.

דירות
 דירות