סכסוך האזורים הכלכליים בין ישראל ללבנון הגיע למבוי סתום

המחלוקת בין ישראל ללבנון נוגעת לנקודת המפגש בין שלושת גבולות האזורים הכלכליים של ישראל, לבנון וקפריסין

מבוי סתום במגעים למציאת פתרון לסכסוך הגבולות בין ישראל ללבנון. הדיפלומט האמריקאי עמוס הוכשטיין, שמרכז מטעם מחלקת המדינה את המגעים למציאת הסדר פשרה בנושא, ביקר בתחילת החודש בלבנון ונפגש עם נשיא המדינה וצמרת הממשל, למעט נשיא הפרלמנט נביה ברי.

המחלוקת בין ישראל ללבנון נוגעת לנקודת המפגש בין שלושת גבולות האזורים הכלכליים של ישראל, לבנון וקפריסין. ישראל ולבנון ממקמות את שתי הנקודות במרחק של כמה קילומטרים זו מזו לאורך הקו וכתוצאה מכך נוצר מעין משולש בשטח של כ-850 קמ"ר שראשו על קו החוף ובסיסו בין שתי נקודות המפגש של האזורים הכלכליים של לבנון ישראל וקפריסין.

ההצעה האמריקאית שהועלתה לראשונה בנובמבר היא להמשיך את הקו הכחול שנקבע במסגרת נסיגת צה"ל מלבנון בשנת 2000 אל תוך הים - כקו גבול שיוגדר זמני, עד להשגת פתרון קבע. בלבנון הגדירו את ההצעה האמריקאית "נקודת פתיחה טובה שדורשת Fine tuning". כתוצאה מהמחלוקת מתעכבת האפשרות להוציא למכרז את בלוק 9 הלבנוני, העשוי להכיל מאגרי גז בהיקף של יותר מ-7 טריליון רגל.

בינתיים נדחה שוב המועד האחרון להגשת ההצעות במכרזים לחמשת אזורי הרישיונות שלבנון פרסמה. המועד להגשת ההצעות שעמד על 10 באפריל נדחה כעת לחודש אוגוסט.

אחת הסיבות לדחייה הייתה דרישה מצד חלק מגורמי הממשל להגדיל את מספר אזורי החיפושים שיפורסמו למכרז מ-5 ל-10. רוב חברות האנרגיה הגדולות בעולם הודיעו על כוונתן לקחת חלק במכרזים, למרות חוסר יציבותו של השלטון בלבנון.