משפחת רשף תרכוש את סטימצקי - תזרים 30-50 מ' ש'

מרקסטון הגיעה להסכם עקרונות למכירת רשת הספרים הכושלת לארלדן של משפחת רשף, שמחזיקה בהוצאת הספרים "כתר" ■ העסקה עדיין כפופה לבדיקת נאותות ולאישור הממונה על ההגבלים ■ איריס בראל תישאר מנכ"לית הרשת

האם נמצא הפתרון למשבר הקשה של רשת הספרים סטימצקי, ו-1,100 עובדיה יכולים לנשום לרווחה? היום (ד') הודיעה קרן מרקסטון כי הגיעה להסכם עקרונות למכירת רשת הספרים סטימצקי לקבוצת משקיעים בראשות חברת ארלדן של משפחת רשף. ארלדן מחזיקה בשליטה בחברה הציבורית כתר הוצאה לאור ובהוצאת הספרים "כתר".

המכירה תצא לפועל בכפוף לבדיקת נאותות שתתבצע על-ידי קבוצת ארלדן וכן בכפוף לקבלת אישורו של הממונה על ההגבלים העסקיים.

מקורבים למרקסטון אמרו ל"גלובס" כי ארלדן צפויה להזרים לסטימצקי 30-50 מיליון שקל. כל הסכום שיוזרם ישמש לכיסוי חובות והתחייבויות של הרשת. הסכום הסופי ייקבע בהתאם לממצאי בדיקת הנאותות, שהרוכשים צפויים לבצע.

על סטימצקי רובצים היום חובות בהיקף של כ-300 מיליון שקל, שכמעט כולם מיוחסים לקרן מרקסטון, שתיקח על עצמה את החוב.

"ההרפתקה של סטימצקי עלתה למרקסטון הרבה כסף, והיא לא תראה שקל מהמכירה. בכל מקרה, זה רק הסכם עקרונות. המהמורות עוד בדרך", אמר ל"גלובס" מקורב לקרן.

בסביבת הקרן אמרו היום כי רון לובש, העומד בראש קרן מרקסטון, עשה בימים האחרונים כל מאמץ כדי למצוא פתרון לפני שסטימצקי תגיע להקפאת הליכים.

מנכ"ל חברת ארלדן , צלי רשף, אמר היום כי "ההשקעה היא מהלך אסטרטגי חשוב בהמשך צמיחתה ופיתוח עסקיה של הקבוצה. ארלדן מאמינה ברשת סטימצקי ובעובדיה ותפעל להמשך פיתוחה של הרשת".

עוד נמסר כי מנכ"ל סטימצקי, איריס בראל, תישאר בתפקידה.

ארלדן היא בעלת השליטה (78%) בחברת כתר הוצאה לאור, הנסחרת בבורסה של תל-אביב לפי שווי של 52 מיליון שקל. החברה מחזיקה (100%) בהוצאת הספרים "כתר".

אם העסקה תצא אל הפועל, הרי ש"כתר" תהפוך בעקיפין לבעלת רשת ספרים, בדומה למבנה הבעלות על רשת צומת ספרים, שבה שותפות ההוצאות לאור כנרת-זמורה-ביתן ומודן.

כתר הוצאה לאור חתמה את שנת 2013 עם הרעה בביצועיה הכספיים ואף עברה להפסד. הכנסותיה רשמו ירידה של 6.2% והסתכמו ב-66 מיליון שקל בלבד. לחברה יש שני מגזרי פעילות: הוצאה לאור ודפוס. עיקר הפגיעה הייתה בתחום ההוצאה לאור, כשההכנסות צנחו אשתקד ב-18%.

הרווח הגולמי של החברה צנח בשיעור של כ-21%, מכ-20 מיליון שקל ל-15.7 מיליון שקל בלבד. במקביל, שיעורו נשחק מ-28.2% בשנת 2012 ל-23.8% בשנת 2013. בשורה התחתונה, החברה חתמה את השנה עם הפסד של 3.6 מיליון שקל.

כפי הנראה, בחברת ארלדן מבקשים למנף באמצעות סטימצקי את פעילותה של ההוצאה לאור "כתר". השליטה במדפי רשת ספרים עשויה לסייע לה במיוחד.

קרן מרקסטון רכשה את הבעלות על סטימצקי מידי המייסד ערי סטימצקי בשנת 2005, וזאת תמורת 55 מיליון דולר. גם אם העסקה הנוכחית תצא אל הפועל, הרי שמרקסטון תצטרך לבצע מחיקה אדירה. עסקת המכירה גם מעלה שאלות ותהיות בכל הנוגע לשווי שעל-פיו הוערכה סטימצקי בספרי החשבונות של הקרן.

סטימצקי מונה היום 134 חנויות, ששתיים מתוכן מופעלות על-ידי זכיינים. החברה מעסיקה 1,100 עובדים. כפי שנחשף ב"גלובס", רשת סטימצקי חתמה את שנת 2012 עם ירידה של 2% במכירות שהסתכמו ב-390.9 מיליון שקל. הרווח הגולמי הסתכם ב-176.2 מיליון שקל והיווה 45% מהמכירות.

הוצאות התפעול, המכירה הנהלה וכלליות של הרשת הגיעו ב-2012 ל-181.2 מיליון שקל והיו גבוהות יותר מהרווח הגולמי. אלה גררו את סטימצקי להפסד תפעולי של 4.9 מיליון שקל. לחברה הוצאות מימון כבדות, ולכן ההפסד בשורה התחתונה היה גבוה הרבה יותר והגיע ל-36 מיליון שקל. מדובר בהפסדים מתמשכים של הרשת, ששנה קודם היו גבוהים אף יותר ועמדו על 48 מיליון שקל. בסך-הכול, בשנים 2011-2012 הסתכמו ההפסדים ב-84 מיליון שקל.

לאחרונה גבה בנק הפועלים מהרשת חוב של 125 מיליון שקל באמצעות חילוט של שיעבודים וערבויות שהיו בידיו. לרשת יש עדיין חובות לבנק הפועלים, אך ההיקף נמוך יותר ועומד על 5-20 מיליון שקל.

מבנה השוק: מה אומר חוק הספרים על בעלויות צולבות

בין הסופר לקוראיו נמצאים שני גורמים: הוצאות הספרים (מו"לים) ורשתות הספרים (חנויות). בשנים האחרונות, בשני תתי-הסקטורים הללו חל תהליך של ריכוזיות. בתחום החנויות, לאחר הקמתה והתעצמותה של צומת ספרים לפני עשור ושבירת המונופול של סטימצקי, רבות מהחנויות קטנות נסגרו לטובת שוק שהפך ליותר ויותר ריכוזי, עד שיש בו שני שחקנים בלבד כמעט - היא וסטימצקי.

בהוצאות הספרים, מו"לים קטנים רבים הצטרפו לגדולים יותר, לפחות בכל מה שנוגע לשיווק והפצה. כך למשל, תחת כנפי ידיעות ספרים ניתן למצוא כיום את אחוזת בית, ספרי עליית גג, בבל והוצאות אחרות.

התחרות הקשה בין שתי הרשתות הגדולות הביאה לירידה חדה במחירי הספרים, מה שגרר את הרשתות וההוצאות גם יחד להפסדים. מצב זה, יחד עם הבעלות הצולבת של ההוצאות כנרת-זמורה-ביתן ומודן בצומת ספרים, שהביאה להעדפה ברורה של הוצאות הבית שלה, דחף לחקיקת "חוק הספרים" שנכנס לתוקף בפברואר השנה.

עתה, אם המהלך שדווח היום יושלם, תיווצר בעלות צולבת נוספת בענף - של כתר (דרך ארלדן) וסטימצקי. בחוק הספרים יש סעיף האוסר על רשת שהוצאות ספרים שותפות בבעלותה לתת להן עדיפות בתצוגה. אם העסקה תתממש, יהיה מעניין לראות אם חל שינוי בהקשר הזה בחנויות סטימצקי.

סטימצקי וכתר
 סטימצקי וכתר