כל הדרך מסטארבקס

טור פרידה: התחלנו כקניון, בסוף הדרך נקבל השראה מאיקאה

לפני כ-7 שנים התחלנו כאן את פרויקט "קניון המניות". אלה היו המטרות שהוגדרו אז: הקניית מתודולוגיה לניהול עצמאי של תיק מניות, בבחינת כל אחד יכול; תשואה עודפת על מדד S&P 500; וקיום "נאה דורש נאה מקיים" והצגת תיק מניות שמממש את החזון.

את הטור הראשון התחלנו באמירה ש"כל אחד רוצה לפתוח בית קפה", והמשכנו לטענה שהשקעה במניות היא חלופה אפשרית לעסק ממשי. כתבנו שבמקום לפתוח בית קפה ניתן להשקיע במניות של חברת סטארבקס וליהנות מכמה יתרונות: השקעה בסכום קטן, פיזור, מומחיות ומקצועיות, נזילות ואפשרות לפזר את הכסף בין מספר חברות. בשביל לבנות תיק מניות מפוזר החלפנו את בית הקפה בקניון וכך נולד "קניון המניות".

ב-7 השנים הללו עבר שוק המניות טלטלות מהגדולות ביותר שידע בתולדותיו. הדבר הצריך מאתנו מודעות לשוק וביצוע התאמות של מודל העבודה. בשורה התחתונה הקניון צמח ופרח (תשואה של כ-500%). בפרספקטיבה של 7 שנים וכמה מאות טורים, עברו בו הרבה מניות, תובנות, התמודדויות עם כישלונות, למידה ומקסום של הצלחות, ונוצרה שותפות עם הקוראים כפי שבאה לידי ביטוי גם בעמוד הפייסבוק.

כל אחד יכול, סטייל איקאה

היום נרצה לקחת את הוויזואליזציה של הקניון למקום אחר. קוראים לו איקאה. מי לא היה באיקאה? כמו סטארבקס ואולי אפילו אף יותר, מדובר ברשת עצומה המתפרסת בין נקודות ייצור שונות, חנויות מכירה ועשרות מיליוני לקוחות. סביר להניח שסביב עולם העשייה של איקאה תמצאו רבות מהחברות שעברו בקניון. אבל לא מנקודת מבט זו אנחנו מזכירים את איקאה אלא מנקודת המבט של "כל אחד יכול". תחשבו על זה שבלי ללמוד הנדסה, נגרות או עיצוב, אתם יכולים לבנות רהיטים מורכבים למדי במהירות ובקלות. החברה הזו מתפרנסת מחזון שכל אחד יכול ועושה הכול בשביל לממש את החזון הזה.

לעומת זאת, המסר האחיד (ובמקרים רבים לא נטול אינטרסים) כמעט, שאתם שומעים מכל אחד שמתפרנס משוק ההון, הוא שלא כל אחד יכול.

כללי ההרכבה של תיק מניות

נכון, שלהבדיל מתכנית לבניית הארון הפופולרי של איקאה, בשוק ההון לא ניתן לספק תכניות ודאיות להצלחה, אבל למקסימום שאליו ניתן להגיע מהשקעה במניות, כל אחד יכול להתקרב. בשביל זה צריך לעקוב אחרי כללי ההרכבה הבאים:

פשטות: תבנו לעצמכם תיק פשוט. לא יותר מדי ניירות ערך, לא החזקות בסכומים שונים וקיצוניים, לא מורכבות של מטבעות ואסטרטגיות.

שלבים: זכרו את השלבים של מודל "קניון המניות": שוק, מגזר, מניה. אם השוק עולה - עוברים לשלב המגזר. אם השוק יורד - לא משקיעים או שמשקיעים בניירות ערך שמרוויחים מירידה: אופציות מכר, VXX, מכירת חוזים ובאחרונה גילינו ורכשנו את תעודת הסל HDGE (שעושה שורט על מניות עם פוטנציאל לירידה). אם השוק עולה, בחרו את המגזרים החזקים באמצעות מדד העוצמה RS. זהו מדד טכני פשוט, שמראה איזה מגזר חזק יותר ממדד הייחוס. את עיקר ההחזקות שלכם תרכזו במגזרים החזקים. לפי בחירת המגזרים, תבחרו מניות של חברות שעברו סינון מבחינת הפוטנציאל העסקי, שנמצאות במצב טכני טוב ומדד העוצמה שלהן עולה ביחס למדד העוצמה של המגזר.

טווח ארוך: לא כל יום מחליפים ארון או ספה. לא כל יום מחליפים מניה. תכוונו לטווח הארוך, כלומר מניות שאתם מעריכים שיכולות לעלות עשרות אחוזים בפרק זמן של חודשים. מניות כבדות יותר אפשר להחליף באופציות בתוך הכסף על מנת לאפשר למינוף להשיג יעד של עשרות אחוזים. תחליפו רק מניות שלא עובדות (יורדות או מפגרות באופן עקבי אחרי המגזר); או כאשר יש לכם רעיון חדש שהוא באופן מובהק טוב יותר מרעיון קיים; או כאשר נדרש עדכון מגזרים. גם כשקונים רהיט או כל מוצר אחר, אחרי זמן מה נתקלים במוצר שנראה טוב יותר (בוודאי בכל הקשור לטכנולוגיה). אתם מבינים שהחלפה סיזיפית תוביל אתכם לפשיטת רגל כלכלית ומנטלית. תזכרו שאנחנו נוטים להעדיף חדש על פני ישן, אבל פעמים רבות הישן מתפקד היטב ואין צורך בהחלפה.

באפט וסורוס: תקנו מניות כמו הראשון ותפעלו בשוק כמו השני. באפט קונה מניות של חברות שהוא מבין ושהוא מוכן להחזיק תיאורטית 10 שנים לפחות. סורוס אמיץ לשים הרבה כסף היכן שהאינטואיציה שלו מוליכה אותו ומנתח את השוק ניתוח רב-ממדי ועצמאי. מכיוון שחלק מהפריבילגיות שיש לבאפט, כמו קשרים והון נצבר, אין לנו, אנחנו חייבים לקחת מסורוס את התעוזה.

בחירת מוצרים: תבחרו מניות של חברות שמייצרות את מה שתמיד צריך, או של חברות שמייצגות חדשנות פורצת דרך ו/או שמוצריהן משקפים הבנה של צורכי העתיד. אל תתפשרו על האמצע - משהו שלא ממש צריך והוא גם לא ממש יצירתי ופורץ דרך. שוב, כמו בחנות של איקאה. מפתה לקחת עוד ועוד מוצרים שהמחיר שלהם נראה זול או שהתודעה שלנו חושקת בהם בלהט הקניות. אבל השאלות האם זה באמת מיוחד והאם באמת צריך את זה, ידעו להשאיר אותנו עם המוצרים הנכונים עבורנו. הדבר נכון גם לבחירת מניות.

הבנה ושליטה: זכרו שהשקעות הן עניין של הבנה ושליטה מנטלית. הבנה של התנהגות עדר המשקיעים ושליטה מנטלית באוטומטים של התודעה שלנו, בפחדים, באמונות המגבילות, בהתלהבות. גם סורוס וגם באפט יודעים להפגין איפוק מנטלי כלפי הפסדים וכלפי רווחים. כמו הרכבת ארון מאיקאה - יש שעבורם זה ילווה בעצבים, כעסים, תסכול והשלכת כלים, ויש שירכיבו את אותו ארון בשלווה, בדייקנות ובמהירות. פתחו מיומנויות מנטליות כך שתהיו שלווים אל מול תנודות השוק.

זהו, אם כך, טור "קניון המניות" האחרון. אנחנו נפרדים. השארנו דרך, השארנו הוראות הליכה. שיהיה בהצלחה. תודה לכל מי שהלך אתנו את הדרך הארוכה.

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.