מבחן דרכים: שברולט אורלנדו החדשה - חוויה משודרגת

כמו האזור בארה"ב שעל שמו הוא קרוי, האורלנדו טורבו-בנזין של שברולט מציע חבילה משפחתית מספקת למשפחות בכל גודל ועם כל טעם ■ המנוע החדש משדרג את החוויה

בינואר השנה מונתה מרי בארה לתפקיד המנכ"לית של ג'נרל מוטורס הגלובלית בליווי תשואות מהתקשורת העולמית ומדעת הקהל. לא זו בלבד שהיא הייתה האישה הראשונה שמונתה אי-פעם לתפקיד הניהולי הרם ב-GM, אלא שהיא גם הייתה האישה הראשונה שמותנה אי פעם לתפקיד כה בכיר בתעשיית הרכב כולה.

אלא שתוך זמן קצר מאד השתנה המצב מקצה לקצה, ובימים אלה מוצאת עצמה המנכ"לית טרייה של ענקית הרכב האמריקנית בעיצומו של טקס חניכה קשוח, זובור בלשון הצבא. עוד בטרם יבשו זרי הדפנה היא נשלחה לחזית שוק הרכב ללא שכפ"ץ, ובמקום רובה סער היא קיבלה מטאטא, כדי לנקות את הבעיות שהשאירו קודמיה.

לא מדובר רק בפרשת הקריאה לתיקון של מיליוני כלי רכב, שבעטיה סופגת כיום GM אש תקשורתית ומשפטית כבדה. היו"רית צריכה גם לטאטא אל מתחת לשטיח בעיות שיווקיות נושנות של מותגים, שאיבדו את הדרך, ולמזער את הנזק התדמיתי והפיננסי שנגזר מהתקפלות המותג שברולט מאירופה, שעליה הוחלט בסוף השנה שעברה לאחר השקעה של מיליארדים במיצוב והחדרה.

אחת מנקודות האור הבודדות של שברולט באירופה היא השוק הישראלי, שבו רשם המותג זינוק של 156% במכירות מתחילת השנה. מאחוריו ניצבת מדיניות החדרה אגרסיבית, שנשענת על שערו הנמוך של הדולר, ומעבר גורף למנועי טורבו-בנזין, שמשדרגים את מרכיב התמורה לכסף בכל דגמי המותג שברולט.

הדגם האחרון שהצטרף לעידן החדש של שברולט הוא המיניוואן אורלנדו, ששווק עד כה בישראל עם מנוע טורבו-דיזל בלבד וכעת זכה גם הוא למנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר. חיצונית, שומר הרכב על העיצוב המוכר של האורלנדו שאותו הגדירה שברולט בזמנו בתור "מושך תשומת לב". זהו כלי ארוך ורחב, עם דפנות זקופות, קשתות גלגלים מודגשות וחרטום עם "כתפיים" מוצקות וגריל מאסיבי, שמתחבר לטעמו של הקהל האירופאי המעודן כמו שארנולד שוורצנגר מתחבר לבלט המלכותי של לונדון.

בישראל, לעומת זאת, עיצובו של האורלנדו מצליח להתבלט בין המוני הכלים העגלגלים וחסרי הזהות שעל הכביש והחרטום האגרסיבי שלו מפלס את התנועה שמלפנים ביעילות רבה.

מבנה דמוי תיבה אולי אינו שיא העידון, אך הוא מביא למקסימום את ניצולת החלל הפנימי. אם מוסיפים לכך בסיס גלגלים נכבד ורוחב מרשים מקבלים את אחד מתאי הנוסעים המרווחים ביותר בקבוצה. הנוסעים נהנים משפע של מרחב רגליים וכתפיים בשתי שורות המושבים הקדמיות ואפילו ממרחב נסבל-פלוס בשורה השלישית, שברוב הכלים מסוג זה משמשת בתור מושבת עונשין להרגעת ילדים סוררים.

תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה ושולטת, את המושבים ניתן לקפל ולארגן במגוון רחב של אפשרויות לכל מטרה - כולל הובלת מטענים בגודל חריג - ורק הדיפון השטוח והנוקשה של המושבים פוגם מעט ברמת החיים.

עמדת הפיקוד מודרנית, מתוכננת היטב וטיפוסית בעיצובה לדגמי הדור האחרון של שברולט. במיוחד ראוי לציון מסך המולטימדיה המקורי של GM, שמהווה חלק מהגרסה המאובזרת. זהו מסך חד עם צבעים עשירים ומערכת תפריטים מאורגנת היטב, שאיכותה טובה פי כמה משלל ההתקנות המולטימדיה המקומיות שרווחות כיום בישראל. איכות החומרים וההרכבה סבירה אם כי נוטה לצד הזול. יש בשוק כלים מתחרים - כמו הורסו של טויוטה למשל - שמרגישים מושקעים יותר.

כמקובל במינוואנים קומפקטיים, נפח המטען משתנה בהתאם לתפוסת המושבים. כאשר כל שבעת המושבים מאוכלסים נותר חלל אחסון סימלי למדי אולם עם חמישה מושבים מאוישים ושניים מקופלים מציע הרכב נפח העמסה רציני למשפחה פעילה.

על הכביש האורלנדו הוא כלי נעים לנהיגה ולנסיעה במגבלות הדרישות המשפחתיות. כיול בולמי הזעזועים נוטה לצד הרך והמתלים סופגים היטב את הזעזועים של האספלט הישראלי הרעוע והמטולא. הזעזועים מורגשים יותר ככל שמצפינים ממושב הנהג וכניסה מהירה למהמורות לא תתקבל בברכה על ידי יושבי השורה השלישית. ההגה אינו מושחז אבל מספק היזון חוזר סביר ונטיית הגוף בפניות אינה דרמטית ומאפשרת נהיגה נמרצת בכבישים מתפתלים.

את כל זה מקבלים גם בדגם הדיזל המוכר, ושמחנו לגלות שמנוע הבנזין החדש מוסיף עוד רמה של עידון. למרות הספק נמוך מזה של מנוע הדיזל ומומנט נמוך יותר בכמעט 44%, מנוע הבנזין הקטן שש לתרום את 140 הסוסים שלו למשימת הסחיבה ללא תלונות מיותרות. תגובת הדוושה ללחיצה מיידית, הורדות ההילוכים מתבצעות בזריזות וברהיטות תודות לשיפורים בתיבה האוטומטית, שיוט שקט על הכביש המהיר הוא יעד קל להשגה והמנוע שקט ורגוע ברוב תנאי היום יום. גם הזינוק לא נפגע משמעותית מהמעבר לבנזין ועומד על 11 שניות מאפס ל-100 קמ"ש - כשניה אחת יותר מדגם הדיזל.

כמובן שאת חוקי הפיזיקה אי אפשר לעקוף. האורלנדו שוקל קצת יותר מ-1.5 טון לפני נוסעים ומטען ועם 20 קג"מ בדגם הבנזין, לעומת 36 קג"מ בדגם הדיזל, צריך לסחוט את המנוע הקטן ולהעפיל לסל"ד גבוה וצורם כדי לשמור על מומנטום ראוי.

גם צריכת הדלק המוצהרת המרשימה של 16 קילומטרים לליטר עולה משמעותית תחת עומס. תושבים הרריים יתקשו להשיג יותר מ-9 קילומטרים לליטר.

מחירו של שברולט אורלנדו בנזין מאובזר ברמה סבירה מתחיל כבר ב-157 אלף שקל, כ-11 אלף שקל מתחת לגרסת הדיזל ששווקה עד כה בארץ, ומעט מעל למחירה של הטויוטה ורסו המקבילה, שמובילה את הפלח.

פערי המחיר הללו לא יכריעו את הכף לכאן ולכאן, אלא בעיקר כוח האש השיווקי בהנחות לציי הרכב, שנחשבים ללקוחות הגדולים של הכלים בפלח הזה. ענייני הנחות ליסינג לחוד, האורלנדו עבר את השתלת המנוע בהצלחה יתרה והוא מציע לא רק ערך מוסף של נפח, אלא גם של תוכן.

שברולט
 שברולט

חלק מהמתחרות

טויוטה ורסו

למיניוואן הקומפקטי של טויוטה יש מנוע בנזין 1.8 ליטר בהספק 147 כ"ס עם תיבה רציפה וממדים דומים לאורלנדו. הוא בנוי היטב, מעוצב בצורה זורמת ומציע חלל סביר לחמישה פלוס שני נוסעים מזדמנים. דגם הבסיס של מודל 2014 מתומחר באגרסיביות ב-154 אלף שקל.

קיה קארנס

ב-164 אלף שקל מציעה קיה את הדור החדש של המיניוואן קארנס. יש לו תא נוסעים מודרני שבנוי היטב, הרבה אבזור תקני ומרחב מחיה מכובד לחמישה פלוס שניים. המנוע הוא 2 ליטר בנזין מודרני וחסכוני עם 166 כ"ס ותיבה אוטומטית עם 6 מהירויות מדור אחרון.

אופל זאפירה 1.4 טורבו

זו התאומה האירופאית של האורלנדו, הניצבת על אותה פלטפורמה, מציעה ממדים דומים ומצוידת באותו מנוע 1.4 ליטר טורבו בהספק 140 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. העיצוב של אופל יותר אווירודינמי והאבזור תקני עשיר יותר. 171 אלף שקל.