כל הדרכים מובילות לסין: ניסיונות לקדם מכירת תנובה וכלל ביטוח

זהבית כהן מקרן אייפקס נמצאת בימים אלה בסין, ובקרוב ייצאו לשם גם אנשי הפיקוח על הביטוח באוצר

זה זמן ששתי עסקאות ענק במשק הישראלי, למכירת מובילות שוק ישראליות לידיים סיניות, עומדות על הפרק. בימים אלה יוצאים מישראל לסין גורמים ישראליים הרלבנטיים לקידומן. בעוד שזהבית כהן, מנהלת קרן אייפקס בישראל, נמצאת בסין עם רואי חשבון ועורכי דין במטרה לקדם את מכירת השליטה בתנובה לקונצרן הסיני הענק ברייט פוד, ל"גלובס" נודע כי צוות של אנשי הפיקוח על הביטוח בישראל צפוי לצאת בימים הקרובים לסין, במטרה לקדם את הליך האישור של הקבוצה הסינית בראשות JT קפיטל, כדי לקדם את רכישת כלל ביטוח.

העסקה הגדולה מבין השתיים נוגעת למכירת השליטה ביצרנית המזון תנובה לידי הסינים. לדברי גורם המעורה בנושא, כהן נמצאת בימים אלה בסין עם צוות מקצועי מסייע, במטרה לנסות ולסגור את העסקה כבר בימים הקרובים. ככל הידוע, המגעים בין הצדדים נעשים עתה לפי שווי חברה של כ-8.5-9 מיליארד שקל.

עם זאת, בשלב הנוכחי אין ודאות שהעסקה אכן תושלם, כך שבתנובה ממשיכים לקדם את ההליך החלופי לאקזיט של אייפקס: הנפקה בבורסה. כך, ההכנות להנפקה נמשכות, במטרה להנפיק את החברה כבר במאי, במקרה הצורך. בכל אופן, על-פי הערכות, אם תהיה עסקה עם הסינים, בכוונתם למנות יו"ר.

קרן אייפקס מחזיקה בשליטה בתנובה (56%). שותפתה של אייפקס בגרעין השליטה בתנובה היא חברת מבטח שמיר. השתיים רכשו את השליטה בקונצרן החלב בתחילת 2008, במחיר ששיקף לתנובה שווי חברה של כ-3.8 מיליארד שקל. מאז תנובה חילקה לבעלי המניות בה דיבידנדים בהיקף אדיר.

לצד עסקה זו עומדת על הפרק מכירת כלל ביטוח לידי קבוצת רוכשים סינית, בעסקת ענק בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל (לפי שווי חברה של 4.6 מיליארד שקל לכלל ביטוח), שנחתמה באוגוסט האחרון. מאז ממתינה העסקה לאישור הפיקוח על הביטוח, שבוחן את הרוכשים. עתה נודע כי במסגרת הבדיקה של הרוכשים, הפיקוח על הביטוח באוצר שולח לסין שניים מאנשיו כדי לקדם את הבדיקה.

לאחרונה דווח על התקדמות בהליך המתמשך לאישור הרוכשים הסיניים, שבמסגרתה "נתקבל אישור עקרוני של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בקשר עם מבנה הקבוצה שתרכוש את כלל ביטוח".

עם זאת, יש לרוכשים עוד אתגר לעמוד בו. במסגרת ההסכם בין אי.די.בי לסינים נקבע כי השלמת העסקה תתאפשר אוטומטית רק אם תיעשה עד תחילת מאי (מועד בעייתי עבור הרוכשים, שלא יקבלו את אישור הפיקוח עד אז).

בשל כך הסינים פנו באחרונה לאי.די.בי בבקשה לפתוח את ההסכם לרכישת השליטה בכלל ביטוח, ו"לאשר הארכה של המועד האחרון להשלמת העסקה עד לסוף מאי 2014".