"מקור ראשון": איבת התקשורת ל"ישראל היום" תביא לסגירתנו

מאמר מערכת תקיף בעיתון הדתי-לאומי לאור הודעת נאמן "מקור ראשון" כי אם לא תאושר המכירה ל"ישראל היום", הוא יביא לסגירתו ולפיטורי כל עובדיו ב-1 במאי

מערכת העיתון "מקור ראשון" פרסמה היום (ו') מאמר תקיף, ובו היא מודיעה לקוראי העיתון הדתי-לאומי על "סכנת סגירה מיידית" בו הוא נתון. זאת לאור הודעת נאמן העיתון לבית המשפט אתמול, לפיה אם לא תאושר עסקת המכירה ל"ישראל היום" - הוא יביא לסגירתו ולפיטורי כל עובדיו ב-1 במאי.

אישור הממונה על ההגבלים העסקיים לעסקה הוא זה שלפי שעה בולם את השלמת המכירה. ביום ראשון יתכנסו עובדי העיתון לכינוס חירום.

במאמר תוקפת מערכת "מקור ראשון" את התקשורת הישראלית על שאינה נלחמת לטובתו של העיתון. "גורמי התקשורת המעטים שבכל זאת התבטאו בסוגייה - בעל-פה או בכתב - הביעו תקווה מרומזת שהממונה לא יאשר את העסקה. איבתם ל'ישראל היום' מניעה אותם לפגוע גם ב'מקור ראשון'", נכתב במאמר.

כמו כן, המאמר קובע כי בעיני התקשורת אין דין "מקור ראשון" כדין ערוץ 10, וכי מאחורי אי-הסיוע לעיתון עומדים מניעים פוליטיים. "כן, אין מנוס גם מהעלאת העניין הפוליטי: אנחנו זוכרים איזו מהומה גדולה קמה כשנשקפה סכנת סגירה לערוץ 10, ומאזינים בכאב לב לדומייה הכללית עכשיו. הפוליטיקאים שותקים, בכירי עולם התקשורת שותקים, אפילו מועצת העיתונות שותקת...

"איננו סבורים כי הממונה עצמו שותף לתפיסת עולם אנטי־דמוקרטית כזו, אבל ייתכן כי החשש מכוחם ומהשפעתם של גורמים אנטי־דמוקרטיים ובעלי עניין גורם לו להסס לאשר את העסקה.

"אלא שהרגע האחרון כבר הגיע, ודחיית ההחלטה מקרבת את הקץ של 'מקור ראשון'. אנחנו אומרים לממונה, ברגע האחרון ממש: אזור אומץ ואשר את העסקה לאלתר. אל תסגור עיתון בישראל".

המאמר נפתח במעין התנצלות בפני הקוראים. "איננו אוהבים לכתוב מאמרים מהסוג הזה ולהפוך את עצמנו לכמעט כותרת ראשית, אבל אין ברירה. לעיתון שאתם מחזיקים ביד נשקפת סכנת סגירה מיידית, ולא בגלל חוסר ביקוש צרכני. אולי בגלל עודף ביקוש. ככל שנמשכת הסחבת בעניין עתידו, נעשה קשה יותר ויותר להתעלם מן החשש ששיקולים פסולים עלולים לחרוץ את גורלו.

"וזו השתלשלות העניינים בקצרה: לפני כחודשיים הודיע הבעלים של 'מקור ראשון' כי משבר כספי מונע ממנו להמשיך להחזיק בעיתון. 'מקור ראשון' הוכנס להקפאת הליכים והועמד למכירה. לשמחתנו ולגאוותנו, נמצאו לו קופצים לא מעטים, ובהם גורמים בולטים בעולם התקשורת. הם העריכו כי נשקף לו עתיד ורוד.

"נאמן בית המשפט, רו"ח חן ברדיצ'ב, פעל באופן מהיר ביותר וזירז את ההליך. בתוך שבועיים הוא קיבל את אישור בית המשפט למכור את העיתון לקבוצה שהציעה את ההצעה הטובה ביותר, חברת 'ישראל היום' בבעלותו של שלדון אדלסון. הקבוצה התחייבה לשמור על עצמאותו המערכתית ועל אופיו הייחודי של העיתון, ויש לנו סיבות טובות לבטוח בהתחייבות זו.

"קיווינו אפוא שהליך האישור השגרתי של העסקה אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, יהיה זריז אף הוא, זאת לנוכח מצוקת העובדים, שרבים מהם הוצאו לחופשה ללא תשלום. שאר העובדים קיבלו משכורת חלקית בלבד.

"לצערנו, טיפול הממונה אורך זמן רב, והוא אינו מכריע לכאן ולכאן. לפי דרישתו סיפקו לו כל הגורמים הנוגעים בדבר תשובות מקיפות לשאלות שהציג, ואף על-פי כן ההחלטה מתמהמהת כבר שבועות, וצינור החמצן הזמני של העיתון הולך ומתקצר. ייתכן שמדובר בהחלטה מורכבת, אבל היא לא עד כדי כך מורכבת.

"לדעתנו, פרופ' גילה היה אמור כבר להכריע. אנחנו חוששים שההחלטה מתעכבת בשל גורמים פוליטיים ומסחריים המפעילים לחצים על הממונה שלא לאשר את העסקה.

"אמש הודיע הנאמן ברדיצ'ב לבית המשפט כי הוא נערך לסגור את העיתון ולפטר את כל עובדיו. פירוש הדבר הוא שהדפסת 'מקור ראשון' תושעה, ושעל עתידו ירחף סימן שאלה גדול.

"אסור להשלים עם כך שעיתון חיוני מאוד בישראל יחדל מלהופיע בגלל ביורוקרטיה במקרה הטוב, ובגלל פוליטיקה במקרה הרע".