הבנק המרכזי ברוסיה הקפיץ ריבית ל-7.5%; S&P חתכה הדירוג

(עדכון) - הריבית ברוסיה זינקה ב-0.5% מ-7% ■ הבנק הרוסי לא הזכיר המשבר מול אוקראינה: "לחצים אינפלציוניים התגברו משמעותית לאור 'נסיבות מצערות' בשווקים" ■ דירוג החוב הרוסי נחתך לרמה אחת מעל אג"ח זבל

על רקע המשבר ורוחות המלחמה מול אוקראינה, וכן על רקע הורדת דירוג החוב הפנימי והחיצוני ע"י סוכנות הדירוג S&P, הבנק המרכזי ברוסיה הקפיץ היום (ו') את הריבית ברוסיה ל-7.5% מ-7%, ומסר כי הוא חושש מלחצים אינפלציוניים.

הבנק מסר, כי ציפיות האינפלציה עלו מעבר ליעד של 5% עד סוף 2014 שהציבה הממשלה, ולכן הוא מעלה ריבית ב-0.5%. "הלחצים התגברו באופן משמעותי לאור 'נסיבות מצערות' בשווקים", הודיע הבנק, שלא הזכיר במילה אחת את הפרובוקציות באוקראינה.

ארה"ב האשימה את רוסיה אמש כי היא מפרה את ההתחייבות שלה לצנן את רוחות המלחמה מול אוקראינה, התחייבות שבאה לאחר שנשיא ארה"ב אובמה איים בסנקציות כלכליות נגד רוסיה.

כאמור, מוקדם יותר היום סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P הורידה את דירוג החוב של רוסיה לדרגה אחת מעל לדירוג של אג"ח "זבל" - ל-BBB מינוס, מדירוג קודם של BBB. הדירוג של רוסיה ירד ברמה אחת ותחזית הדירוג נותרה "שלילית", כפי שהיתה מאז תחילת המשבר ב-20 במארס. הסוכנות מציינת כי למשבר מול אוקראינה עלולות להיות השלכות פיננסיות חמורות על הכלכלה הרוסית והחוב המדיני הרוסי.

"המתיחות הגיאופוליטית תשפיע משמעותית על החוב המקומי והחיצוני של רוסיה, וזה יוסיף לתחזיות צמיחה עגומות שכבר קיימות לכלכלה הרוסית", ציינה S&P. ברבעון הראשון של השנה הגירעון הממשלתי הרוסי הוכפל לעומת התקופה המקבילה, ולהערכת S&P זה צפוי להימשך.

אתמול נערך קרב יריות בין הצבא האוקראיני לבין אוקראינים תומכי רוסיה שנגמר בהריגתם של מספר אנשים. רוסיה מיד הפעילה את הכוחות שלה המפוזרים סמוך לגבול אוקראינה וגרמה לצבא אוקראינה לסגת. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הזהיר את רוסיה, כי המשך פעילות צבאית או עוד פרובוקציות באוקראינה יהיו "טעות שתשלמו עליה מחיר יקר".