הממונה על ההגבלים אישר את מכירת "מעריב" ו"מקור ראשון"

גילה אישר את רכישת העיתון "מקור ראשון" ופעילות אתר NRG ע"י "ישראל היום" וכן את רכישת "מעריב" ע"י "ג'רוזלם פוסט" ■ לא הטיל מגבלות על העסקאות ■ המותג "מעריב" יהווה את הבסיס לעיתון מאוחד של קבוצת אלי עזור

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, אישר היום (ד') את מכירת העיתון "מקור ראשון" ואתר האינטרנט NRG ל"ישראל היום" ואת מכירת העיתון "מעריב" לקבוצת "ג'רוזלם פוסט".

בתום בדיקה שנערכה ברשות ההגבלים העסקיים, בראשות גילה, לא נמצא כל בסיס לחששות שמצדיקים התנגדויות במסגרת חוק ההגבלים העסקיים. על כן גם לא הוטלו מגבלות על שתי העסקאות, והן צפויות לצאת לפועל בתום אישור סופי של בית המשפט, מחר.

ניכר כי החלטתו של גילה לא הייתה קלה, והוא ואנשיו התלבטו בה ארוכות, כשהזמן האוזל מחשש לסגירה או הפסקת עבודה של "מקור ראשון" נושף בעורפם.

בתהליך העבודה ליקטה רשות ההגבלים נתונים נוספים על מנת לבסס את ההנחה כי עם רכישת "מקור ראשון" על-ידי עיתונו של שלדון אדלסון לא יתממש החשש כי זה יבקש להשפיע על תכניו. זאת למרות שהסמכות העיקרית לפיה אמור לפעול הממונה היא שמירה על הצרכן ועל התחרות במשק - והמנדט שלו אינו כולל שמירה על חופש הביטוי.

ל"גלובס" נודע כי הממונה ביקש לידיו את המודלים העסקיים עליהם מבוססים "מקור ראשון" ו"ישראל היום", ואלה אכן הועברו לידיו. כמו כן, הוא ביקש לצייר את הפרופיל של מנויי "מקור ראשון", ומצא כי הנתח של העיתון הדתי-לאומי מהווה עד ל-2% משוק העיתונות בלבד.

עוד נמצא כי מדובר בציבור אליטיסטי שמוכן לשלם דמי מנוי גבוהים במיוחד על העיתון.

נתון מעניין שנמצא הוא שקרוב ל-60% מקוראי "מקור ראשון" נחשפים גם ל"ישראל היום". משמעות הדבר היא שיש השלמה בין העיתונות, ולכן בעיני הממונה, התמריץ של "ישראל היום" לפגוע בתכני העיתון הנישתי אינו תמריץ מובהק, זאת גם לאור האופי המשלים של שני העיתונים.

כמו כן, לציבור רחב מבין קוראי "מקור ראשון" אין עניין להכניס עיתון כמו "ישראל היום" לביתם, דווקא מסיבות דתיות.

"בדיקה עמוקה"

הנחת העבודה הבסיסית ברשות ההגבלים העסקיים הייתה כי כל מו"ל יכול וירצה להשפיע על תכנים, ולכן נושא זאת נבדק בצמוד לחוק ההגבלים ועל בסיס הנתונים שהועברו לרשות בלבד, ולאו דווקא על ההבטחות המפורשות שנתנו אנשי "ישראל היום".

"'מקור ראשון' הוא 'מקור ראשון', ומה שהיה הוא שיהיה", אמר היום ל"גלובס" עו"ד שי בקל, שיחד עם איל הכהן ממשרד תדמור ייצג את "ישראל היום" בקבלת אישור הממונה. "אם הממונה היה חושב שיהיה שינוי ב'מקור ראשון', הוא לא היה מאשר את העסקה".

לדבריו, "הבדיקה הייתה עמוקה ואמיתית - אנשי הרשות לא ויתרו על שום אספקט, והם ראו שאין בסיס לחשוב שתהיה פגיעה בתחרות או בכל היבט אחר".

- האם אתה מאמין שהממונה בדק היבטים גם של חופש ביטוי ולא רק של תחרות?

"אני לא חושב שהוא בדק אותם במנותק משיקולי תחרות, ואני בטוח שאם בדק אותם, הוא מצא שאין סיבה לחשוש. אין בסיס עובדתי כזה או אחר שממנו אפשר להסיק שתהיה השפעה. שאלו שאלות, וענינו תשובות, בין היתר על שאלות הקשורות בתפוצה ובזהות הקוראים. ההליך היה קשה, כי הזמן הלך והתקצר".

- אתה סבור שתהיה השפעה על התכנים?

"אני יכול להגיד שהממונה לא חושב שתהיה".

עסקה ב-17 מיליון שקל

הממונה מצא גם כי היקפי הפעילות של אתר NRG ואתר "ישראל היום" באינטרנט מוגבלים יחסית, ועל כן רכישת האתר על-ידי החינמון אינה מעוררת חששות גם היא.

ב"ישראל היום" לא חושפים עדיין את המשמעות של רכישת האתר, וההערכה היא כי כעת הוא יכלול תכנים מ"מקור ראשון", כמו גם מ"ישראל היום". "מקור ראשון" והאתר ירכשו ב-17 מיליון שקל.

בתוך כך, כאמור, אושרה גם מכירת "מעריב" ל"ג'רוזלם פוסט" של אלי עזור, אותה ייצגו במגעים מול הממונה עורכי הדין מתן מרידור ומורן אומן ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

רונית חסין-הוכמן, מנכ"לית הקבוצה, בירכה היום על ההחלטה ומסרה כי "הקבוצה הוכיחה בשנים האחרונות שהיא יודעת דבר או שניים בנוגע למה שהציבור הישראלי אוהב ורוצה לקרוא ולדעת. 'מעריב', מיום היווסדו, היה ונותר כלי תקשורת אהוד ומוערך בציבור הישראלי. אנחנו נרגשים ונערכים לאתגרים הניצבים בפנינו".

בדיקת הממונה בזיקה שתיווצר בין העיתון "מעריב" לעיתונים "סופהשבוע" ו"ישראל פוסט" העלתה כי חלקם המצרפי של "מעריב" ושל "סופהשבוע" ו"ישראל פוסט" בתחום העיתונות קטן יחסית, וכי קיימים מתחרים גדולים ומשמעותיים אחרים בתחום.

כבר ביום שישי הקרוב, כך נודע, יקבלו מנויי "מעריב" לביתם את העיתון "סופהשבוע". ההערכה היא כי עיתון זה, כמו גם העיתון "פוסט" של הקבוצה הרוכשת, יהוו את הבסיס לעיתון "מעריב" המתחדש וייצאו כמותג מאוחד, ששמו עדיין לא הוכרע.