ברק לחקירה, לא לעדות

אם רוצים להפיק לקחים אמיתיים מפרשת הרפז, צריך לקרוא לברק לחקירה

בימים אלה זומן איש העסקים אהוד ברק לעדות במשטרה כדי להשיב בעניין פרשת "מסמך הרפז" וספיחיה. הפרקליטות מתייחסת אל העניין הזה מן ההיבט הפלילי. אבל יש לו היבט נוסף, אולי חשוב הרבה יותר. זו פרשה המאפשרת לקבל מושג על יחסי שר הביטחון והרמטכ"ל, ומה זה גרם לתפקודם ולביצועי הצבא. האם זה לא יותר חשוב ממסמך כזה או אחר?

לפי הדיווחים, ברק אמר במשטרה, בין השאר, כי הקרע נוצר לאחר שהוא הודיע לגבי אשכנזי על כוונתו למנות רמטכ"ל חדש. זה היה כ-6 חודשים לפני תום כהונת אשכנזי, כאשר לפני כן החלפת רמטכ"ל הייתה נעשית הכי קרוב שאפשר לסיום כהונת היוצא. "אשכנזי לא אהב את זה", העיד ברק, ו"היה ברור שיהיו בעיות". ואמנם היו ויש בעיות, כידוע.

למה נבחר הטיימינג הזה?

אתה שר הביטחון, אתה מקבל החלטה שברור לך שתפגע ברמטכ"ל. למה עשית את זה? למה בחרת בטיימינג תקדימי להודיע לאשכנזי? בגלל שכבר אז היית מסוכסך אתו ורצית להיפטר ממנו ולהשפילו?

ברק מודה ש"היה ברור שיהיו בעיות". לא היה צורך בכוח נבואי בשביל להגיע למסקנה זו. כאשר אתה פוגע באדם ללא צורך ענייני, בטיימינג לא שגרתי, הוא מגיב על כך באופן רפלקסיבי. ומי כמו ברק יודע שאם היו עושים לו את זה, היה מרעיש באמצעות אנשי לשכתו ועיתונאי חצרו, כפי שעשה פעמים רבות בעבר. לכן לברק במיוחד היה קל לצפות את הבאות.

המלכודת והקלטות

כיצד אמור לנהוג שר ביטחון הצופה בעיות מצד הרמטכ"ל שלו? קודם כל הוא נמנע מלייצר את הפרובוקציה; אבל אם זה לא נעשה, מצופה משר הביטחון שיפטר את הרמטכ"ל מבלי לחכות רגע נוסף כדי לא לגרום נזקים למערכת הביטחונית - כפי שזה אכן פגע.

אשכנזי נפל למלכודת שהטמין לו ברק, והגיב במעשים שלא ייעשו, ועליהם הוא צריך להיענש. אבל מי שהניע את המהלך היה שר הביטחון. הכול היה מתוכנן כדי להפיל את אשכנזי, והוא אכן נפל. כמו קציני סיירת מטכ"ל בפרשת צאלים ב'.

אם רוצים להפיק את הלקחים האמיתיים מפרשה זו, צריך לקרוא לברק לחקירה, לא לעדות. על זה, וגם על עניין הקלטות החסרות. הנושא הזה עדיין לא מוצה.